Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
daniel_c

Motorns läge vid transport?

Rekommendera Poster


Skall motorn vara unnfälld/nerfälld vid transport på trailer (Crescent 415d -77 och Yamaha 25h -83)?
/Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även min instruktionsbok för motorn ger ordern ska motorn vara nedtiltat (vertikalt körläge)

 

Men de flesta båtar på trailer jag sett (inklusive min egen) har inte tillräcklig markfrigång (och ju högre båten ligger, ju mer instabil blir trailern och ju svårare är det att få av/på båten).

 

Instruktionsboken varnar också för att tilta upp max och sedan backa ned motorn på tiltstödspaken -- men är det inte en amerikansk så att du inte kan stämma oss-varning?

 

bossee varnar i tråden han länkar till för en pendeleffekt -- men eftersom motorn har en stor del av vikten i motorblocket (mer än längst ned, även om fenan sticker ut längre), så tycker jag att min motor ser bra balanserad ut.

 

Har haft min Mercury F50 på 112 kilo upptiltad på tiltstödspaken vid transport i två år (totalt cirka 20 utflykter * 4 mil * 2 = 160 mil) och det har gått bra hittills -- men notera att jag har en bromsad trailer med fjädring. Med en 30-km sjösättningsvagn utan fjädring blir stötarna säkert mkt hårdare.

 

Tänk även på att om du väljer att (som jag) låta fenan sticka ut bakåt, så ska det egentligen vara en röd varningsflagga på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej. vertikalt, om det går är ger bättre balans och ger en mindre        gumpig färd men som Jonas478 skrev

 det beror ju också på om man har en riktig trailer med fjädring på.

gittan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...