daniel_c 0 Postad 14 Maj , 2007 Skall motorn vara unnfälld/nerfälld vid transport på trailer (Crescent 415d -77 och Yamaha 25h -83)?/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 Maj , 2007 Vertikalt, såvida skäddan (fenan) inte är för nära marken. Läs lite här också: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=159678 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_c 0 Postad 15 Maj , 2007 Tack för svaret/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 Maj , 2007 Även min instruktionsbok för motorn ger ordern ska motorn vara nedtiltat (vertikalt körläge) Men de flesta båtar på trailer jag sett (inklusive min egen) har inte tillräcklig markfrigång (och ju högre båten ligger, ju mer instabil blir trailern och ju svårare är det att få av/på båten). Instruktionsboken varnar också för att tilta upp max och sedan backa ned motorn på tiltstödspaken -- men är det inte en amerikansk så att du inte kan stämma oss-varning? bossee varnar i tråden han länkar till för en pendeleffekt -- men eftersom motorn har en stor del av vikten i motorblocket (mer än längst ned, även om fenan sticker ut längre), så tycker jag att min motor ser bra balanserad ut. Har haft min Mercury F50 på 112 kilo upptiltad på tiltstödspaken vid transport i två år (totalt cirka 20 utflykter * 4 mil * 2 = 160 mil) och det har gått bra hittills -- men notera att jag har en bromsad trailer med fjädring. Med en 30-km sjösättningsvagn utan fjädring blir stötarna säkert mkt hårdare. Tänk även på att om du väljer att (som jag) låta fenan sticka ut bakåt, så ska det egentligen vara en röd varningsflagga på den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 16 Maj , 2007 Hej. vertikalt, om det går är ger bättre balans och ger en mindre gumpig färd men som Jonas478 skrev det beror ju också på om man har en riktig trailer med fjädring på. gittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser