Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Sahlback

Min första gästhamn!

Rekommendera Poster

Som ny skärgårdscampare gjorde jag mitt första hugg i lördags när vi körde ner från Öckerö till Lilla bommen mitt inne i Gbg. Tyckte det verkade kul eftersom Göteborgsvarvet pågick och en massa Natoskepp var ute och lattjade. Förutom dom kryllade det av kustbevakare och sjöpoliser.

Väl vid bryggan hann vi knappt göra fast innan en båtgranne med fru bjöd på höjdhoppare och öl. Himla trevligt folk båtfolk!

Jag tycker dom 185 kr vi betalade för gästhamnsbesöket med tillgång till brygga, el, toa och duschar är rätt billigt. Men säg att man bara ska iland för en lunch och sen dra vidare. Behöver man betala då eller vad är praxis?

Lite bra gästhamnstips/naturhamnstips och erfarenheter mottages med tacksamhet på denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag övernattar mycket sällan i gästhamn, men jag har sett att på en del ställen tar dom betalt efter en viss tid på eftermiddagen.

En del gästhamnar tillämpar även någon sorts dagtaxa.

Själv har jag inte betalat någon avgift i hamnarna på många år.

Kommer bara in, går upp o handlar och drar ut igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet på västkusten är att det tar betalt för övernattning. Jag har aldrig betalt för att lägga till för att handla, äta lunch etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även Strömstad tar betalt på dabgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. I dom flesta fall gratis en stund på dagen och i dom knökade hamnarna en liten daxavgift. Låter ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...