Gäst Anders Bursvik Postad 14 Februari , 2004 Finns det någon som har information om och/eller erfarenhet av catamaranen Distans 90? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krister Ahlberg Postad 8 Juli , 2004 Hej! Jag vet inte om din fråga är aktuell längre men det ligger en sådan i småbåtshamnen vid Nissans utlopp i havet (Halmstad alltså). Senast jag såg den var i maj och då låg den på land. Om du är intresserad kan jag kanske få fram ägarens namn. Själv fick jag för några år sedan tag på en Distans 52 som jag ska renovera då jag blir pensionär. 1971 köpte jag en Distans 36 som jag seglade i Mälaren. Då vi sedan flyttade till västkusten blev den för liten. Hälsningar Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 28 Februari , 2005 Hej! Jag har fått korn på en katamaran som jag tänkte söka upp ägaren till (se bild). Den har legat övergiven under några år nu och är i behov av renovering. Bland annat så är båda pontonerna skadade på grund av att den legat och slagit vid strandkanten. En bekant till mig tror att det rör sig om en Distans 52. Jag vore tacksam om du eller någon annan som känner till båten kan informera mig om vad det är samt var man kan hitta mer information om båten. mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonathan Postad 12 April , 2005 Ja, det är en distans 52 på bilden, den byggdes på sena 60-talet tror jag. Mer info om båten är svår att hitta, jag har också försökt. Köpte en distans 52 för en månad sen, vet dock ännu inte hur den seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 13 April , 2005 Tack för svaret! Nu vet jag var även var 'ägaren bor så jag funderar på att lägga ett bud på den Eftersom du har köpt en nyligen kanske du kan ge mig en hint om ett lämpligt värde för båten? Jag vet ännu inte något om segel, men rigg och roder finns. Kattan är som sagt inte i något vidare skick, men går säkert att få ordning på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonathan Postad 13 April , 2005 Hej, jag betalade 12.000 kr för min, men då var den nyrenoverad och seglen var nya. Dessutom fick jag en specbyggd trailer, vilket är bra att ha för de är ju jobbiga att transportera på grund av bredden. Jag har sett andra annonser där de gått för mellan 1000-5000 kronor. mvh Jonathan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krister Svensson Postad 18 Maj , 2005 Ang Distans 52 Jag har letat efter en i ett par års tid.Är det någon som har ett tips var man kan hitta en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 18 Maj , 2005 Om du är intresserad av den på bilderna ovan så kanske jag kan förmedla den åt dig. Jag har inte tid att fixa den själv, så jag är inte intresserad längre. Den har som sagt farit lite illa i stormarna eftersom den ligger i vattenbrynet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krister Svensson Postad 19 Maj , 2005 Ja det kan jag vara. Beror lite på var den ligger, hur dålig den är & om alla grejor finns. Och priset naturligtvis V.H Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ralf Sass Postad 28 Maj , 2005 är intresserad av distans 90, nån som känner till nåt ex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 29 Maj , 2005 Till Krister 52:an ligger på Värmdö utanför Stockholm. Det är sommargäster som äger den så jag ser dom inte varje dag...Roder och rigg finns i alla fall. Segel vet jag inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krister Svensson Postad 30 Maj , 2005 Till Calle Tack Hur går vi vidare ? Har du deras telenummer? Du kan kontakta mig om du tid. allcom@telia.com 070-5183840 0470-18380 mvh Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Bursvik Postad 17 Juni , 2005 Tack för tips Krister Ahlberg, i fortsättningen lovar jag att jag skall titta till det här forumet mer än en gång om året. Distans 90an i Halmstad har jag koll på, jag pratade med honom för något år sedan. Min egen går det väldigt trögt med, kommer den inte i vattnet i Juli i år (vilket inte verkar sannolikt just nu) så kommer jag nog tyvärr att låta den flytta hem till någon ny husse. Distans 52 verkar vara en trevlig liten båt, finns det någon som har seglat med den som kan ge lite info? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 18 Juni , 2005 Någon som vet lite om mått uppgifter på en distans 52? längd/bredd samt annan bra info //björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonathan Postad 28 Juni , 2005 Hej, distans 52 är som namnet antyder 5,2 m lång och 2,4 m bred. Masthöjden är ca 6m. Är det nån som vet mer om distans 52, 75 och 90 så är jag tacksam för info och bilder. /Jonathan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Uno Wänn Postad 12 Juli , 2005 Hej Christer , Uno heter jag . Jag var och tittade på och var spekulant på en Distans 90 ute på Tidlösa Marin på Ekerö om jag inte minns fel . Varvet brann tyvärr ner några år senare . Jag fick i alla fallen oförglömlig provtur ut på Mälaren med en visserligen inte fullastad segelbåt , så efter det att seglen var satta och vi fick vind så verkade båten som om den flög fram . Jag har seglat med en Dacapo 21 (förlängd plastversion) vid flera tillfällen och den var gudomlig men Distans 90 var bättre än så . Så även A-cat Unicorn och C-cat Manta . Jag har ångrat att jag inte köpte den den gången men.... Du kände visst till någon Tacksam om svar 073- 9079547 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Krister Svensson Postad 16 Juli , 2005 Distans 52 L 5,30m B 2,30m Vikt 220 kg Segelarea 12m (Stor 9 o fock3) Djupående 20/80cm Detta enligt Tidlösa marin Jungfrusund Ekerö som byggde båtarna. Kan maila papper på båten om du vill. MVH Krister Svensson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonathan Postad 30 Juli , 2005 Till Krister. Hej, skicka gärna den infon du har om Distans 52 till mig, Jonawik@hotmail.com. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jasenko Udovicic Postad 19 Augusti , 2005 Jag seglar en distans 90 i Norrköping trakter från 2001 ... har några bilder efter omfatande renovering ... jag ställer gärna upp för frågor och test seglingar jasenko Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalakra 0 Postad 25 Augusti , 2005 Jag seglar Distans 52 på Sommen sedan 1980. Kom till Malexander och provsegla sommaren 2006 om du är intresserad! Segel är stor, fock och genua. Mina är nysydda. Jag efterlyser bomkapell. Malexander Segel, Mats mats@desperado.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo William Postad 29 Augusti , 2005 Hej! Jag är tillfällig gäst på sidan. Jag har en Distans 52 samt infoblad. Skriv om du/ni vill ha en elektronisk kopia. Hälsn Bo William bwilliam@passagen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OlaE 0 Postad 16 December , 2005 Hej Det ligger en Distans 52 till salu på blocket just nu. Se länk nedan /Ola http://www.blocket.se/view/6375415.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ake-S 0 Postad 9 Januari , 2006 Hej Jag har seglat en Disans 52 jag tror de va 1972 Vi va tre grabbar då som villa se hur fort de går att segla den. De blåste ca 17 metet i byarna på Baggensfjärden. Vi hade fulla segel (stor fock). Vi fick en körrare från sidan (halv vind). Båten ökdade farten så pass snappt att vi inte fattade vad som skulle hända. Vi fick hålla i oss ordentligt Centrdorden 2 st börjar vibrera ordentligt. sen börjar vi plana på ett skrov nu va de läge att släppa på skoten. Men rorsman hade kanat ner i lä och kunde inte få loss stor skotet. Distans 52an borrade ner lä skrovet i en våg och sen va de stopp. Jag hade hand om focken. När de blev stopp så flög fram till vantstaget och kunde hålla mig fast en stund Kompisen framför mig tror jag landade i focken. Rorsman låg redan i vattnet. Vattnet började nu att rinna inn i det nedre skrovet, efter några sekunder va halva kattamaranen under vattnet. sen började storen vattenfyllas och vi fick ett enormt centerbord (12 kvm och rött.) En albin Vega kom till våran hjälp när vi satt i mellan skråven. (Nu är den stadig.) Vegan försökte att vända på kattan. men då började de flyta upp frigolit bitar från skråven. Det fanns inte några vatten täta skott på den modellen. Vi fick stoppa försöket för att vi hade bara två spetsar som stack upp ca 40 cm. Nu kom rorsmans pappa med sin motorbåt ,och tog oss hem för att byta till torra kläder. Kvar vid kattamaranen låg Vegan och vaktade så den inte skulle bli på seglad eller sjunka. Efter ca 2 timar va vi tillbaka , då släpade vi den till en brygga och skar av vant repen, så att riggen kunde tas om hand. Nu kunde vi vända på distans 52an och släpa hem den baklänges. (Fären låg djupare än aktern.) Du som tänker köpa en distans 52 Förbättra flytkraften i skroven. Ha inga fasta skot i hård vind. Hälsningar Åke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
planetfreddie 0 Postad 31 Juli , 2006 kan du sende noen bilder av traileren til denne båten jeg har en distans 52 selv. pusset den opp for 3 uker siden.trenger noe lurt å transportere båten på-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
planetfreddie 0 Postad 31 Juli , 2006 kan du sende noen bilder av traileren til denne båten jeg har en distans 52 selv. pusset den opp for 3 uker siden.trenger noe lurt å transportere båten på-. mvh Fredrik fra Norge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moby 0 Postad 3 Augusti , 2006 Hej! Precis som Fredrik är jag intresserad av hur en trailer eller båtupptagningsvagn för en Distans 52 kan se ut. Överhuvudtaget bilder på olika exemplar av Distans 52 katamaraner skulle vara intressant. Det verkar finnas åtminstone två varianter... Är det någon som har tips om hur konstruktionen kan förbättras? Rod kick till bommen exempelvis, kan det vara något? Borde inte den kunna ge bättre egenskaper i svag vind? Någon nämnde tidigare att flytkraften bör förbättras. Det verkar lämpligt, frågan är hur. Förslag någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cymbel 0 Postad 5 Augusti , 2006 Hej! Här sitter en gammal bryggseglare och drömmer om min första båt innan ett långt uppehåll på landbacken. Eftersom jag snart kommer att flytta till någon form av skärgård skulle jag vilja sluta cirkeln med att få tag i samma sorts båt som jag började med, en Distans 52. 1970 köpte jag och seglade multihull i ganska krabba vatten i Kalmarsund. Gott om grund, luriga ström- och vindförhållanden till trots visade sig Distans 52 vara en trevlig fritidssysselsättning. Seglade sedan enskrovsbåt för att sedan lägga verksamheten nästan helt på hyllan med undantag av några enstaka hyrsegelbåtar (S 30). Är det någon som känner till om det finns någon Distans 52 till salu så skicka mig gärna ett mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
planetfreddie 0 Postad 7 Augusti , 2006 Her er et bilde av båten før jeg pusset den totalt ned og opp igjen. Slik gjør jeg så lenge.. til jeg finner en bedre løsning.Bygger opp med paller på to punkter med 2 stk planker tvers over, så de to skrogene hviler på.Litt mas med å løfte båten opp å ned uten kran.. men er du 2-3 personer er det ikke noe problem.. Om ikke du har en sliten henger du rygger rett i vannet da... Helst ferskvann ;-)Jeg har ikke gjort annet en å flytte lukene oppå foran.fungerer utmerket.Se bilde 2 poster over.Angående å forbedre flytkraften vurderer jeg å putte vanntette kanner nedi skrogene om det skulle komme inn vann i underskrogene.. Jeg har vurdert å lage en permanent pumpe ned til de begge skrogene.Det forekommer at noe vann kommer ned dit fortsatt. Jeg venter spent på bilder av andre løsninger og generelt av Distans 52.Har hatt båten i 5 år og hatt mye glede av den. Noen som vet hvor mange er laget av denne båten ?og hva heter mannen som har designet den? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moby 0 Postad 9 Augusti , 2006 Jo, vi transporterade den precis som du gjorde (upplagd på pallar och plank), därefter släpade vi och lät den rulla på stockar ned i vattnet (mjuk strand). Men, om jag fixar till skroven och får lite finish på den så verkar det vara en dålig lösning... Sedan är det ju smidigt om man bara över dagen vill flytta den att ha en vagn. Jag har tänkt i dina banor, att fylla skroven med exempelvis tomma petflaskor för att förbättra flytkraften om skroven skulle springa läck. Anledningen till att jag är lite bekymrad för flytkraften är att skumfyllningen i mitt mellanskrov är lite vattensjukt, därför ska jag försöka reparera det så småningom. Men det vore ju förargligt om den hann sjunka innan dess... När jag ser dina foton ser jag att min Distans 52 har lite annan utformning (den jag köpte den av sa att den var köpt ca 1970): -Centerborden ligger längre ut från centrum av skroven och är ledade kring en skruv. -Mastfoten står inte nere i sittbrunnen utan framför. -Det finns bara en förvaringslucka i sittbrunnen bakom masten. -m.m. Vad jag förstår (rätta mig om jag har fel) heter kontruktören Pierre Wahlgren och varvet AB Tidlösa Marin i Jungfrusund på Ekerö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Augusti , 2006 En dålig men dock en bild på vår vagn till en dacapo 20. 2hjul par bak och ett i mitten fram. hittar man bara en rap som är tilräckligt bred så är det bara att backa ner. http://www.n-b-g.com/bat/inP2061790.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser