Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Petsch

Motorbyte 5.7 l mercruiser

Rekommendera Poster

Hallå-

Kommer nu behöva byta motor i min Sea Ray 220 efter att den värmde nöp i helgen,

Har beställt ett ersättnings block från ett låvordat företag, kommer då flytta över allt så som limpor, knän, förgasare, insprut mm.

Undrar nu om det e ngn som lyft motorn ur en sea ray med en mercruiser 5.7L och ett alfha one drev gen II? Skulle behöva lite tips o råd så man inte skadar den nya motorn.

Hur pass lång tid bör det ta att flytta över alla lösa delar från gamal till ny motor?

Hur kan man få reda på vilken status ens limpor o knän har så att man inte sätter på ngt dåligt på den nya motorn?

Vore väldigt tacksam för alla tänkbara tips för mitt underlättande under motorbytet.

// Peter

post-23755-1394235053,5023_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar inte så värst lång tid att byta över delarna men det kan vara värt att blästra och lacka om de gamla delarna med ny värmebeständig färg.. kul när allt ser nytt ut..

Byt packningar mellan knä o limpa.. och stödlager när ändå motorn är ur.. Det finns ett rebuilding kit på drev punkt se för cirkus 1500:-

Det finns ett specialverktyg för att centrera motorn mot drevet, jag lånade det vid marinan där jag köpte min motor REKOMENDERAS starkt.. Min motor stog väldigt snett när vi tyckte att den stog bra med ögonmått mätt.

Tips.. Flytta fram oljefrilter om det sitter trångt samt att sätta en ballofix i oljetråget och en slang så att du kan byta olja enkelt.

Vad var felet när den värmenypte ?

MVH Z

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Jo det var nämligen så att termostaten hade rostat/ärgat fast,

när ja upptäckte det så hade temp givan stigit till 220 grader.

Litar inte på motorn som läget e nu så ja tar och byter ut den. Kommer sedan att plocka i sär den gamla och renovera upp den. Får ta det i vinter när man har tid.

E det lätt o se om limpor/knän e dåliga?

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade in på Drev punkt se och kikade på det du rekomenderade. Såg dock att det var samma saker som ja bytte i vintras, bytte alla bälgar och drevlager.

Så det borde hålla ett tag till!

/ Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen.

Nu e den nya motorn imonterad och inställd. Har haft en fackman ute som ställt in tändningen åt mig så man inte riskerar ngr problem med för varma kolvar eller liknande..

Allt har gått väldigt bra och smärtfritt, inget som helst problem med att lyfta den gamla, flytta över alla delar så som, tändsystem, insug, förgasare, generator, startmotor osv.

Kan glatt rekomendera folk att göra eventuella motorlyft sj om man inte har tummen mitt i handen. (så brukar inte fallet vara på båtfolk.

På fredag så åker båten i sjön och nu får man hoppas att man får en fin sommar..

Ha D

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...