CalleN 2 Postad 14 Maj , 2007 Har ett litet missljud som jag behöver hjälp med. Jag har en Mercuiser 7.4l MPI -98 som fungerar felfritt (peppar, peppar) med undantag av ett missljud. När jag startar motorn låter det ingenting men efter ungefär 20 sek så börjar de låta, de är ett metall mot metall ljud. Det verkar komma från den högra kolvraden framifrån, tycker att det verkar komma innifrån motorn men de vet man ju inte säkert. Det låter ungefär som när man hör någon använda en vinkelslip på ett långt avstånd. Jag har byt olja, vet inte vad tidigare ägare använt men jag har nu hällt i en original olja. Den tidigare oljan hade gjort sitt men den var inte jätte svart och luktade ok. Är det någon som känner igen detta och kan hjälpa mig lite på traven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 14 Maj , 2007 tjena... En skuren vattenpump kan ha den typen av oljud.. kan du höra om ljudet kommer därifrån? använd en förlängare till hylsnyckelsatsen och håll mot delen på motorn som du vill lyssna på och mot örat.. ett ännu tråkigare alternativ kan vara oljepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 15 Maj , 2007 Ska ta bort remmen och kolla. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Maj , 2007 hur gick det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej Har en Volvo Penta V8 När jag spände gen.remmen började det låta illa. Det var cirkulationspumpen som var slut. Har bytt den och nu låter det som det ska igen. Jag tog även ett komp.prov. (Rekomenderas) Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 15 Augusti , 2007 Gick inget vidare, de låter fortfarande inne från motorn. Verkar inte vara vattenpumpen eller generatorn som låter, de kommer liksom innefrån. Vad tror du de kan vara? Om de skulle vara oljepumpen borde jag ha problem med oljetrycket samt att de skulle låta mer från undersidan av motorn, där oljepumpen sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 15 Augusti , 2007 Fortsätt lyssna m h a tipset om förlängare till spärrskaft eller annan metallstång. Ljud kan vara hopplöst att lokalisera i ett motorrum. En öppen fråga är om man törs starta motorn en kort stund (30 sekunder) utan aggregatrem för att utesluta vattenpump, generator och servopump. Jag vet inte om det kan skada motorn - men det jag vet är ju att många motorer får gå en stund med trasig rem utan att ta skada. Någon som vet om det är OK att testa så?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 15 Augusti , 2007 Att testa lite enl. beskrivning bör absulut inte vara ngt problem, den lär knappast hinna bli varm på 30-60 sek. vi talar ju om en gjutjärnsspis. för övrigt ett bra tips. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 15 Augusti , 2007 satt lite här och funderade... kan du lyfta på vetilkåpan och starta maskin bara 10 sek (skvätter lite olja) och se om du ser så ventillyftare och ventiler får smörjning.. om en kanal till en lyftare är tät blir den utan smörjning och metall ljud kan uppstå... kolla INNAN du startar maskinen om du kan se ngt fint fint metallspån runt ngn av ventilerna/lyftarna.. som sagt tidigare, det är skitsvårt att hitta ett sådant ljud... //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 16 Augusti , 2007 Jag tackar alla som svarat, ska ner och prova allt! Sen återkommer jag med svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 16 Augusti , 2007 Innanför cirkulationspumpen sitter kamkedja. Kanske denna slackar och slår i tranmitionskåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 20 Augusti , 2007 Nu har jag lokaliserat ljudet till ett hjälpsystem långt nere på motorn. De sitter en kåpa over själva systemt. På kåpan står de cool fuel, antagligen oljekylare eller bränslekylare. Vad i detta systemet skulle kunna ge ett sånt missljud, någon som vet? Tack för alla svar här i tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 26 Mars , 2008 Antagligen kommer det från bränslekylningen... Vad kan det vara, är det farligt kanske? Någon som har någon anning om vad jag kan göra åt det? Hur som helst är det snart båtsäsong, längtar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 26 Mars , 2008 Låter lite skumt att bränslekylningen skulle kunna låta så.. Om det verkligen kommer från den, är det inte bara så att den slår i sin plastlåda? Den är ju lite rangligt monterad den där.. Är det så är det ju ofarligt, men ändå lika irriterande så klart.. Testat att hålla i den och se om ljudet ändras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 28 Mars , 2008 Vad kan det vara... *suck* Jag har tagit bort kåpan men lik F******* låter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 28 Mars , 2008 MPI är väl en insprutare, eller? Var sitter bränslepumpen borde vara en elpump, kan vara den som låter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 28 Mars , 2008 Det är mycket riktigt högtryckspumpen till insprutningen som sitter där. Om jag förstått det hela rätt är det relativt vanligt att den blir dålig. Då blir bränsletrycket dåligt vilket kan ge problem med bland annat tomgången. Fick min pump bytt efter att motorn tjuvstannat ofta på tomgång när jag köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 31 Mars , 2008 Det kan ju vara värt att kolla upp, kom du ihåg vad din pump kostade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 31 Mars , 2008 Tycker det låter som en trasig/slut lyftare som det heter,du får då precis detta lite klapprande metalliska läte. Nu vet inte jag vad du har för lyftare(om det är för rullkam eller hydraulisk)på din motor men att byta lyftare är inte direkt ett större problem,det kräver dock att du har viss kunskap om en amerikansk V8a. Edit: Såg nu att du hade lokaliserat felet låter som klart behagligare fel än ett lyftarbyte lycka till ! mvh Mats Senast ändrad av badcam70 | 31 mars 2008 | 14:25 Senast ändrad av badcam70 | 31 mars 2008 | 14:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 31 Mars , 2008 Ja detta var intresant. du och jag calle har samma motor, samma årsmodell och samma ljud, missljud eller inte men det låter på pricken som du beskriver. de där ljudet har jag hört ganska länge, vet inte hur länge men jag har kört på, och det har inte blivit värre. jag har ochså lockaliserat ljudet till bränsle kylaren men va fan ska kunna låta i bränsle kylaren? //peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 31 Mars , 2008 Ja, jäkligt mysko... Dom här nymodigheterna med insprut vet du... :-) Vi kan ju informera varandra om vi hör något mer framöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 3 April , 2008 Om jag och Peter har samma problem måste det vara fler som har det. Någon som vet något, behöver jag vara orolig? / Tacksam... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 9 Juni , 2008 Jag har en 7,4l MPI -01 som kanske har samma missljud. Efter precis som du sa 10-20 sek, så blir det ett klickande knackande ljud. mitt försvinner när man ökar varvtalet, eller man kanske inte hör det då vad vet jag. men min båtmeck tror det är en ventil lyftare. men han har inte varit och tittat utan han gissade det på min beskrivning. jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 9 Juni , 2008 kan de inte va klaffarna i avgaslimporna som gummit har lossnat på bara då? lyssna där isåfall ingen större fara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser