Crona 4 Postad 14 Maj , 2007 Hej, hur mycket krafter ligger det på ett akterstag? Jag råkade se fästet under infästningen till akterstaget på min maxi-77:a Se bild. Det ser rostigt ut men det är rätt mycket järn kvar. Ska man byta eller klarar man sig denna säsongen. Jäkla svårt att komma åt och skruva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2007 Hej!Det ser i mitt tycke värre ut än vad det är.Jag klickade på bilden för att se den lite större.( Hej Westfjord26- Det var internt ... :-) ) å det jag reagerar på är de två små skruvarna. Finns det fler än dessa två? Dem skulle jag byta snarast mot grövre och en låsbricka/alt självlåsande mutter. Hur ser det ut på utsidan under bultskallarna? Stora brickor eller nåt annat? Det jag vet om belastning är att i princip skall varje stag och vant hålla för att lyfta båten, en mellan tummen/pekfingret regel bara. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 14 Maj , 2007 Min platta bakom akterstaget såg lika dålig ut så jag bytte, Skaffade ett 5mm plattjärn som var 5-6cm brett och borrade hål och monterade dit med glasfiberspackel emellan för bättre tryckfördelning. Gick på 30 minuter med rätt verktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 15 Maj , 2007 Hej, Där är två skruvar till bakom bulten som skymmer dem. Jag skall försöka komma åt och skruva loss paketet och se hur det ser ut. Känns dumt att chansa. Annars får jag kanske lägga till lite större brickor och låsmuttrar som ni säger. Jag tackar för era synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 16 Maj , 2007 Välkänt fel hos Maxi 77: http://www.maxisidorna.se/maxibatarna/tipsbatagare.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser