Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Tobbe26dc

Aquador 26 DC - sprickor i skrovet

Rekommendera Poster

Hej alla. Vi behöver råd & hjälp !

Jag/vi är stolta ägare till en Aquador 26 DC, vi köpte den ny sommaren 2003av Orustmarin i Henån, Orust. Båten är toppen, går underbart i sjön, bestyckad med en 5,7 liters VP Gxi och i stort sett komplett utrustad.

Vi har något som har blivit ett stort problem för oss;

Redan sommaren 2004 upptäckte jag på babords fribord ett antal vertikala sprickor i gelcoaten, ungefär mitt på båten, i höjd med skottet till toaletten. Jag påtalade detta för Orustmarin och blev tvungen att påtala det ett antal gånger för att överhuvudtaget få ett svar, tiden gick, jag skulle sända upp foton på skadorna, (har någon försökt att fotografera ett mörkblått skrov, och få med mörkblå detaljer...)gjorde så, fortfarande inget svar, sent omsider ett knappt ytterligare år senare, efter ett antal påstötningar  får jag ett svar från dåvarande ägare Stig (okänt efternamn) att, vi känner igen problemet, -Det är ju inget akut felet sitter ju över vattenlinjen och vi kanske inte skall trycka in reparationen nu under eftermälet till stormen Gudrun, (sade alltså Stig vid det samtalet) men du kan ju höra dig för om någon som kan sköta om den här reparationen så länge, (något företag Typ JK Plast eller dylikt i Göteborg)

Nu är det så att ingen vill ta i problemet utan alla säger att; herregud, det där måste ju tillverkaren ta på sig...,

 

idag är det 2007 i maj månad, har ringt till Orustmarin igen och deras säljare som inte vill ta ansvar för detta, Kent Tolvers säger att det var ju vår förra ägare Stig som sade detta, ledsen men han har ju slutat...

 

Där är jag nu, sprickorna blir bara fler och fler och det ser ut som delar av hela sidan har krackelerat.

 

Orust Marin, Kent Tolvers säger oxå att; Du, det var ju några år sedan du köpte båten nu, garantin gäller ju bara i 1 plus 1 år...!!

Nu börjar jag bli förbannad och undrar vad f-n jag skall göra, Allmänna Reklamationsnämnden? Hur göra?

Någon som har ett bra tips vad och hur göra?

Mvh och förhoppningar att alla får en härlig sommar

Torbjörn H

0705-28 87 70

 

Senast ändrad av Tobbe26dc | 14 maj 2007 | 14:46

 

Senast ändrad av Tobbe26dc | 14 maj 2007 | 14:46

 

Senast ändrad av Tobbe26dc | 15 maj 2007 | 10:45

 

Senast ändrad av Tobbe26dc | 15 maj 2007 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Usch så tråkigt. Det är ju företaget du gjort affär med och inte tidigare ägaren. Konstig återförsäljare tycker jag. De ska ju inte stå för felet själva utan borde ju gå vidare med garanti-anspråket gentimot tillverkaren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är som du säger (vilket jag inte har anledning betvivla) kan man bara komma till en slutsats.

 

O-profertionellt som f-n, Orustmarin (oavsett vem somär nuvarande ägare) borde skämmas.

 

Jag skulle dragit ärendet till ARN omedelbart, men innan dess meddelat dom att så kommer att ske (vissa firmor mjuknar fort när dom inser att dom inte kan bara snacka bort problemet).

 

Du har ju påtalat felet väl inom de två år som då gällde för ursprungligt fel så du har torrt på fötterna.

 

 

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

 

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du kanske skulle försöka få kontakt med tillverkaren också direkt. Det kan ju inte vara en dröm för dom när sånt sprids på forum om deras märke. Tänk hur många som kanske väljer annan båt på grund av sånt. Kan ju vara helt avgörande när man väljer mellan 2-3 modeller. Hade jag varit tillverkare hade jag sett det som god (nödvändig) goodwill att fixa direkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för Ditt svar på mitt inlägg sprickor i gelcoatproblem Aquador 26 dc,

Lite svårt att veta vad/vem man skall vända sig till med detta, så jag hoppas på att jag får lite tips denna vägen via Maringuiden.

 

Kanske bör man skicka upp ett email till återförsäljaren så de ser att diskussioner förs på detta forum, vad tror Du?

 

Ha det gott!

Hälsningar

Torbjörn H

(tobbe26dc)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för Ditt svar på mitt inlägg sprickor i gelcoatproblem Aquador 26 dc,

Lite svårt att veta vad/vem man skall vända sig till med detta, så jag hoppas på att jag får lite tips denna vägen via Maringuiden.

 

Kanske bör man skicka upp ett email till återförsäljaren så de ser att diskussioner förs på detta forum, vad tror Du? Och det där med ARN vad bra också, tror Du de tar upp sån´ t här?

 

Ha det gott!

Hälsningar

Torbjörn H

(tobbe26dc)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för Ditt svar på mitt inlägg sprickor i gelcoatproblem Aquador 26 dc,

Lite svårt att veta vad/vem man skall vända sig till med detta, så jag hoppas på att jag får lite tips denna vägen via Maringuiden.

 

Kanske bör man skicka upp ett email till återförsäljaren så de ser att diskussioner förs på detta forum, vad tror Du?

 

Ha det gott!

Hälsningar

Torbjörn H

(tobbe26dc)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Verkligen tråkigt att höra. De e ju just därför man köper en ny båt, man vill ju slippa problem...

 

Mitt tips är att du tar kontak med Jeremy på Juristjouren.se De e ett företag där man betalar en mindre slant, typ 200 kr / år sen kan man få juridik hjälp alla dagar dygnet runt.

 

www.juristjouren.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej alla. Vi behöver råd & hjälp !
Jag/vi är stolta ägare till en Aquador 26 DC, vi köpte den ny sommaren 2003av Orustmarin i Henån, Orust. Båten är toppen, går underbart i sjön, bestyckad med en 5,7 liters VP Gxi och i stort sett komplett utrustad.
Vi har något som har blivit ett stort problem för oss;
Redan sommaren 2004 upptäckte jag på babords fribord ett antal vertikala sprickor i gelcoaten, ungefär mitt på båten, i höjd med skottet till toaletten. Jag påtalade detta för Orustmarin och blev tvungen att påtala det ett antal gånger för att överhuvudtaget få ett svar, tiden gick, jag skulle sända upp foton på skadorna, (har någon försökt att fotografera ett mörkblått skrov, och få med mörkblå detaljer...)gjorde så, fortfarande inget svar, sent omsider ett knappt ytterligare år senare, efter ett antal påstötningar  får jag ett svar från dåvarande ägare Stig (okänt efternamn) att, vi känner igen problemet, -Det är ju inget akut felet sitter ju över vattenlinjen och vi kanske inte skall trycka in reparationen nu under eftermälet till stormen Gudrun, (sade alltså Stig vid det samtalet) men du kan ju höra dig för om någon som kan sköta om den här reparationen så länge, (något företag Typ JK Plast eller dylikt i Göteborg)
Nu är det så att ingen vill ta i problemet utan alla säger att; herregud, det där måste ju tillverkaren ta på sig...,

idag är det 2007 i maj månad, har ringt till Orustmarin igen och deras säljare som inte vill ta ansvar för detta, Kent Tolvers säger att det var ju vår förra ägare Stig som sade detta, ledsen men han har ju slutat...

Där är jag nu, sprickorna blir bara fler och fler och det ser ut som delar av hela sidan har krackelerat.

Orust Marin, Kent Tolvers säger oxå att; Du, det var ju några år sedan du köpte båten nu, garantin gäller ju bara i 1 plus 1 år...!!
Nu börjar jag bli förbannad och undrar vad f-n jag skall göra, Allmänna Reklamationsnämnden? Hur göra?
Någon som har ett bra tips vad och hur göra?
Mvh och förhoppningar att alla får en härlig sommar
Torbjörn H
0705-28 87 70

Senast ändrad av Tobbe26dc | 14 maj 2007 | 14:46

Senast ändrad av Tobbe26dc | 14 maj 2007 | 14:46

Senast ändrad av Tobbe26dc | 15 maj 2007 | 10:45

Senast ändrad av Tobbe26dc | 15 maj 2007 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe,

 

Hur har det gått för dig! Såg ditt inlägg efter att jag lagt ut detta som hänt mig!

 

Hur många fler än jag har problem med stora sprickor i gelcoaten? Min Aquador 28 DC 2007 uttagen 2009!

Hösten 2014 när jag tog upp båten märkte jag dessa sprickor, tog kontakt med mitt försäkringsbolag Pantaenius som konstaterade följande:

...

”Vi kan inte se att skadan är ett resultat av en plötslig och oförutsedd händelse utan snarare att hänvisa till en brist i konstruktionen av båten från när denna blev tillverkad”

Tog kontakt med Flipper Marin som lovade tala med fabriken och se om man kunde hjälpa mig med att få ordning på båten. Efter ca 6 månaders påtryckning så får jag ett mail från Flipper Marin där dom hänvisar mig till Bella Boats i Finland. Tog kontakt med dom och dom svarade att båten är för gammal för ett goodwill åtagande och att mina sprickor kan bero på sol mm. ( Skall inte en båt tåla sol?) men man kunde få hjälp att åtgärda skadorna om man betalar. Jag vet att ett flertalet båtar som är lika gamla som min gått tillbaka till Finland får åtgärd utan att kunden fått betala något skrev jag i ett mail, fick då till svar att man skulle se på mitt ärende som enskilt fall om jag kom in med högupplösta bilder samt var sprickorna satt. Svaret från Finland blev att dom skulle se över saken och återkomma snarast. Sedan har all kontakt från Finland tystnat helt trots flera påminnelser via mail med kopia till Flipper Marin så har jag inget hört! Tycker att varken Bella Boats eller Flipper Marin tar något som helst ansvar för sina kunder. Flipper marin ägs till 37% av Bella Boats i Finland.

Så en Aquador kommer jag då aldrig rekommendera någon att köpa mera då man inte tar något som hels ansvar för det man sålt.

Tacksam om flera med mig har samma problem att Ni kontaktar både Flipper marin samt Bella Boats och kräver att få hjälp!

Bifogar kan du se under mitt inlägg: Aquador 28 DC med sprickor i gelcoaten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...