Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Corner

Försäkring?

Rekommendera Poster

Hejsan alla vänliga själar där ute!!

Jag har ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.. Det är nämligen så att om en månad ska jag påbörja en seglats ner mot medelhavet. Det i sig är ju inte problemet (än så länge) nu är det byråkratiska som krånglar. Ringde Svenska sjö mitt försäkringsbolag och det visade sig att deras försäkring gällde ner till Frankrikes terrotialvatten men ej längre söderut eller någonting överhuvudtaget i medelhavet.

Min fråga blir alltså vad för en försäkring samt försäkringsbolag man ska ha för en sådan här resa? F

p.s

Finns även tankar på att besöka Nordafrika..

MVH/

Anton Hörnqvist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min resa 2004-5 hade jag Alandias Medelhavsförsäkring som iofs förutsätter medlemsskap i SXK Medelhavsseglarna. Den försäkringen gäller för hela Medelhavet och färden dit utom Libyen, Albanien, och Libanon tror jag det var. Man kan köpa tillägg för Atlantöarna och seglats vintertid längs Atlanten, vilket jag gjorde.

Annars finns ju Pantaenius, men Alandia är mycket billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är kanske ett något sent svar.
Men det bör påpekas att det är inget krav att man är medlem i SXK Medelhavsseglare för att teckna en Medelhavsförsäkring hos Alandia. 

benbjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har brukt Pantaenius under min seilas ned til Middelhavet (2005-2007), og de forsikrer for hele området ned og i Middelhavet unntatt øst for 35 grader i Middelhavet. Det innebærer at du ikke kommer lenger øst enn Haifa i Israel. Jeg har selv hatt diskusjoner med Pantaenius om å få unntak for å seile til Akko, den gamle korsfarerbyen i dagens Israel, men det var umulig, selv om vi snakker om noen hundre meter innenfor grensen 35 grader. Å seile til Libanon og Syria kan du bare glemme med dette selskapet. Om du allikavel seiler til Libanon og Syria, så sørg for at du ikke har israelsk stempel i passet, da blir du nemlig nektet adgang. Afrika skulle gå greit, tror jeg.

Et tips: Ta en titt på websiden til svensk UDs angående reiseråd, før du seiler inn til de afrikanske landene.

Senast ändrad av embla2 | 18 oktober 2007 | 17:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...