Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
stortrissen

batteriladdare.. vilken skall man ha??

Rekommendera Poster

hej...

 

jag har en lite segel båt som används för kortare seglingar ca 2-7dagar i sträck.. till i år skall jag instalera elsystem i båten. något som jag tidigare saknat.. jag skall ha ett batteri ca 70-85 Ah.. det ända som behöver drivas med batteriet är kylskåp/kylbox (70W) under dagarna.. jag har en mycket liten aktersnurra så den har inget ladd på snurran.. jag måste alltså förlita mig på en laddare ansluten på 230V... är det någon som har något bra tipps på en vad man skall ha för laddare? 

 

jag har funderat på C-tek

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392187 

 

och den näst minsta Power Master laddaren från SeaSea..

http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6020 

 

någon som har erfarenhet av dessa? eller tipps på andra bra.. ej över tusen kronor...

 

tack för alla svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du välja Cteken. Jag har aldrig hört någon som är missnöjd med sin Ctek. Jag har själv en Zafir 90, funkar väldigt bra då jag kan använda den både till bil, båt och motorcykeln.

 

Du skulle ju kunna skruva fast laddkablarna i batteriet, och sen låta laddarn stå i stand-by. När du sen pluggar in 230-volten så börjar den ladda direkt, och går ju sen över på underhållsladdning när batteriet är fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är mycket nöjd med de CTEK-laddare jag har och har haft (sålt några båtar som jag satt dit CTEK-laddare i) och kan inte annat än rekommendera dem. Blir en sån i den senaste båten jag köpt också.

 

Sen undrar jag lite om ditt kylskåp/kylbox. Drar den 70W är det ganska mycket för ett enda batteri. Det motsvarar ca 6A och om den går för fullt i 6 timmar har du tankat ur det mesta som man bör dra ur ett 75Ah batteri.

Men jag kan ha fel.

Och som sagt, CTEK är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ett par kronor på en solcell åxå det är bara plus.

 

Fick gå in och ändra för plustecknet kom inte med 5.gif\

 

Senast ändrad av orven | 14 maj 2007 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har kört med flera olika c-tek under åren och är mycket nöjd, köpte en till för några veckor sedan som jag skall ha hemma, tror det är minstigen. Ca 500 på clas ohlsson...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med C-Tek i flera år. Mycket nöjd är allt jag kan säga... Har nu två stycken. (Köpte en lite större så jag kan ladda två batterier samtidigt)

 

Senast ändrad av Reine | 15 maj 2007 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv den Power Master som du undrar över och jag måste säga att den fungerar över förväntan. Dessutom har den lite högre laddkapacitet än CTEK 7000 så det beror helt på vad smaken säger. Har under vintern tagit hand om ett batteri som satt i båten som verkade vara helt stendött, efter några laddningar och urladdningar så har jag fått tillbaka mycket kraft i detta batteri. Baserat på de erfarenheter som jag har om denna så kan jag varmt rekomendera denna då den är väldigt prisvärd.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ett litet tips i denna fråga. Om man tar och andvänder Calix laddren så får man samtidigt till ett landströms uttag.

 

www.calix.se det är samma grejor som ladac andvänder

 

Eller samma som jag

www.osterblom.nu/coronet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mjo.. jag har också funderat på om det räcker med ett batteri till kylboxen.. den drar dock 70W som max.. vi användning skall den dra 45-70W.. får se eventuellt får man vella stänga av den om det inte räcker med kräm i batteriet.. några tipps på bra/smidiga solsällspaneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på SeaSea idag när jag handlade lite artiklar att de hade sänkt priset på 12A Power Master, det är väl så det brukar vara när man redan handlat något då brukar ju priset gå ner.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dom flesta här so föreslår C-tek , jag har ingen laddare själv men skall köpa en C-tek nu eftersom jag har hört att dom är fantastiskt bra o väldigt små så att man ka ha den monterad i båten utan att den är i vägen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-tek känner jag inte till men jag kan rekommendera en LEAB-laddare.

 

En sådan har jag haft i 11 år i samma båt utan problem. Redan på den tiden hade de samma funktion som man har idag så den har varit konstant ansluten hela tiden. Nu verkar de heta något annat men kolla länken,

 

http://www.primepower.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har CTEK 25 ampere, helt enkelt svinbra. Före det hade jag den minsta CTEKen, typ 500 kr hos Claes O. Även den fungerade bra till fyra battaerier, även om den blev ganska het. Kommer man in i gästhamn är det ju bra om det går fort att ladda urdragna batterier. Satsa på minst 15 amp är mitt råd. CTEK har en sk avsulfateringsfas i sina laddare, det ska vara bra för batterierna. Sen kan man ju ha dem anslutna i månadsvis plus att de inte ska ge någon galvanisk ström.

http://www.gylling.no/multi_xs_25000.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska undvika att kolla priser på det man just köpt. Man bli bara irriterad. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du måste nog räkna på din el-förbrukning. 70W på ett kylskåp? Vilka övriga förbrukare finns stereo,radio, vhf mmm. Tänk på att om du sätter i ett vanligt blybatteri på 75 Ah kan du inte få ut 75A. Du får ut max 50% innnan du kommer ner på låg spänning. Seglar du bör du skaffa något läcksäkert batteri eller sätta batteriet i en läcksäker batterilåda så du undviker läckage av syra i båten. Fäst batteriet säkert med dubbla fästen. Det är stora krafter om du går på grund i 5 knop och batteriet inte är säkert förankrat.

 

/skrapan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, funderar på LEAB:s Champ 17 Amp 1600 kr på Erlandsson. En CTEK CTEK M200, 15A (verkar inte vara de senaste modellen) kostar 1900.

 

Är det någon praktusk skillnad på laddarna?

 

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering; hurpass stor solpanel kan du fästa på båten?

 

En hyfsad solpanel kan hålla jämna steg med åtminstone ett kylskåps strömförbrukning så batteriet räcker hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den LEAB-laddaren hittar jag inte mer!

Det är den enda som inte har fläkt. Nån som sett den hos nån leverantör? LEAB gör bra grejer och den var dessutom prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att den kanske inte tillverkas längre. Tråden är trots allt 3 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg det men tre år är ingen lång tid.

Då var den väl inte så bra då även om den saknade fläkt. Eller kanske just därför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden är aktuell igen så vill jag bara tipsa om en grej - jag har flera laddare av olika storlekar ( spelar ingen roll vilket fabrikat - för mitt tips... )

De som säljs med kapacitet upp till någonstans 10-15 Ampere är normalt UTAN FLÄKT. Och de blir rejält varma om de är belastade, tex att ladda kylskåpsbatterier samtidigt som kylen är på...

Från ca 20-25 Amperes kapacitet så bygger fabrikanten in en fläkt. Det är i och för sig en grej som går sönder till slut... men om din laddare sitter så till att du inte vill att den ska bli för varm så kan det vara en faktor att ta hänsyn till? Och det är aldrig fel att ha lite större kapacitet heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om tråden som sagt är gammal så kan jag inte låta bli att tycka till!

Jag tycker att trådskaparen är fel ute. Om man räknar med att kunna vara ute upp till en vecka i sträck så förutsätter ju det att man lägger till i gästhamn med ström varje natt, oavsett vilken laddare man väljer. Någon var inne på solcell och det måste vara en mycket bättre lösning för det här ändamålet, särskilt om man bara räknar med att ha ett 75Ah batteri. En skaplig solcell kommer dessutom kunna ersätta behovet av landström vid hemmabryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinner vidare i tråden, med frågan om någon vet hur CTEK MULTI XS 7000 är? Är det en bra laddare för en båt med 3 st batterier, i spannet 75 Ah - 100 Ah, klarar den detta, med underhållsladdning å hele biddevitten...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LEAB-laddare finns visst fortfarande men jag hittar inte nån i Göteborg.

Däremot hart jag sett fläktlösa laddare som heter Exide.

Var uppe i båten idag och laddade på och nu lät laddarfläkten ännu värre. Värmaren startade direkt och spred sin goa värme. Från miunus 8 grader till plus 5 på den tid det tog att montera bort avgaskröken som har ett rosthål i svetsen. Rostfritt är känsligt i svetsfogen. Undrar om det går att svetsa utan att det går hål i den rätt tunna plåten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 7A laddare känns en aning underdimensionerad för 225-300Ah batteribank, underhållsladdning klarar den väl fint men som sagt, kolla in hjertmans dom har startat julrean på bl.a ctek laddare, jag skulle ha investerat i 25A laddaren för att på en rimlig tid kunna trycka i lite kräm i en sån bank som du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ctek minsta 1.5amp eller nåt mest underhålls  och största m300  samt en liten till 3.6amp 

 

är skit nöjd med allihopa.

m300 är grym med  kraft i överflöd.  kompisarna som hade en 40-50 amp laddare av mkt känt märke som  paja  fick låna en m300 istället och uppfatta den nästan lika stark. allstså jobbet med att lfort ladda upp en batteri bank på ca 400amp  och klara  hårda belastningar med rejält tilltagen sterero 2*12tum  6 st 6*9tum så om dom inte märker en jätte skillnad i praktiken så är ju ctek hyffsat effektiv trots sin ringa effekt .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord26 & Ballad_kopian: Jag tackar för era synpunkter och svar. Jag tittade in på Hjertmans, och fastnade för M300, den investeras i dagarna.

Tummar upp till er!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varsågod :)      en m300  tar en batteri bank från ca 75-600amp i batteri bank om jag inte minns helt fel,  så har du ett 75amps batteri så lär ju det laddas på nolltid hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...