Fredrik_E 0 Postad 14 Maj , 2007 Hej! Har en Mercury 40hp, 2cyl, ifrån 1983. Har fungerat fint ända fram tills för några veckor sedan då den plötsligt stannade mitt ute på havet. Startade inte igen och det konstaterades att CDI boxen var pajj. Köpte en annan CDI-box och vips så startade motorn igen. Men säg den lycka som varar för evigt... Efter ca. 1 minut på tomgång så dog motorn och gick inte att starta igen. Men efter ett para dagar var jag åter vid båten och då startade den direkt och gick 1 minut sedan dog den igen och gick ej att starta. Tog då av motorkåporna och såg att det var blött innanför (vatten droppade från motorn både här o där). Vad kan ha hänt??? Kanske var det detta som gjorde att den förra boxen pajjade? Men var kan vattnet komma ifrån? Trasiga packningar där kylvattnet går runt? Det står en fin vattenstråle när motorn går så det är ingen förstoppning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Maj , 2007 verkar vara lite överslag, men inte ska det vara blött överallt, sitter skvalslangen fast eller har de lossat, vissa modeller hade ett temostat detta kan hänga sig motorn blir kokvarm och vatten kan tränga ut, var den onaturligt varm? Lite förebyggande nästa gång den är torr och går bra spraja eldelarna med wd-40 siliconolja. kör utan kåpor och leta upp vattenläckorna, är det mörkt ute brukar man även kunna se var tänkta överslag kan komma. ex lyft på en bilhuv en mörk kväll med gamla kablar kan se ut som rena disko ljuset detta även innan riktiga överslag sker. Har du inte peacemaker så går det även bra att leta överslag mad handen Kolla även att dra lite i sladarna till cdin min egna motor knasade lite med spökstopp en kabel avoxiderad ledde i bland men efter en stund belastning upphörde den att leda och just mina kablar var de upp till modulen. Senast ändrad av nikitalord | 14 maj 2007 | 16:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 15 Maj , 2007 Tror mig ha hittat var felet ligger... Plockade av alla kåpor och såg då att vatten sprutat ut ifrån klumpen (med lock och lufthål i toppen) som tändspolarna sitter fastskruvade på. Skruvade då loss detta och fann ett membran som var helt sprött och de såg helt oxiderat ut under locket. När jag sedan skruvade av resten av enheten satt det en termostat där som såg lite ful ut men jag testade den i en gryta och den verkar fungera. Bredvid termostaten sitter en propellerliknande plastbit som kan fjädra upp mot membranet i locket. Hur ska detta fungera är det tänkt? Kanalerna under termostaten och propellersaken såg ut som några slags avlopp (inget fint). Kan motorn ha stängt av sig själv eftersom något av detta inte fungerade korrekt? När motorn väl är sval igen så startar den ju utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser