Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
joben

Ankare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en dragg och blyplätt som ankare i dagsläget.

Jag funderar på att köpa ett nytt ankare, vilken sorts ankare skulle ni rekommendra att köpa? Något som fungerar bra på många olika bottnar.

Båtvikt 1400kg

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Jula har sådana i galvat stål från 99 kr. Clas Ohlsson har ett på 5 kg. för 149 kr. Sen finns de i rostfritt men då är det frågan om helt andra priser.

Här är ett äldre ankarprov. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm#Topp

Senast ändrad av Gesse | 14 maj 2007 | 16:58

post-22587-1394235053,4484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp genast ett stukankare som på bilden...hade själv det i förra båten, nu i den nya låg en dragg på 7,5 kg ett riktigt skitankare som inte fäster överhuvudtaget.!!!! Har nu köpt ett stukankare och ser fram emot helgens tilläggning på klubbholmen ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bruce och stuk samma sak?
Köpte iaf ett sånt som är på bilden på Överskottsbolaget idag (fast med mindre krom). 5kg, 109:-
Billigt så det räckte till och lär ju mer än väl fylla mina behov. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att sätta på en kättingstump på 4/5 meter närmast ankatet.Det är nästan det viktigaste oavsett vilket ankare du väljer.

Bohuslänning som jag är, så använde jag enbart draggar de 20 första åren av mitt seglar liv.  Visst draggade man nån enstaka gång, men några stora problem var det aldrig.

Första gången jag ankrade med ett Bruceankare som fanns i den båten jag hade då var det omöjligt att få fäste i bottenpå ett ställe min svärson ofta ankrade med sin båt och bruceankare. Jag fick ta det stora stockankaret så att vi låg stilla medan vi fikade. Bägge ankarna var utan kätting.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp givetvis glöm för fan inte kättingen .... minst 10 pannor ska den väga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Det blev ett Bruce/stukankare. Bara att ut och testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon skillnad på bruceankare hos båtbutiker och t ex Jula / Clas Ohlson? Eller är det från samma tillverkare i Kina i alla fall?

Sedan blir jag inte klok på breeze och bruze - är det samma eller?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...