Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
batrookie

Vård av relingslist Uttern D55 och liknande båtar

Rekommendera Poster

Relingslisten på min D55 har blivit lite gulaktig och skrovlig på vissa delar av relingslisten. Lite petig som jag är så vill jag ju förståss få bort det så den blir grå och fin runt hela båten :-)

Någon mer än jag som har sett detta? Kanske är ett vanligt problem på alla båtar? Hur får man listen fin igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Upplever samma på min S52:a. Brukar ta lite vanligt bilvax av krämtyp & gnida på, sen är lystern tillbaka på mina iaf. Kan säkert skilja mycket på Utternbåtarna, tycker de byter lev. ofta.

Hoppas det funkar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att just bilvax funkar bättre än båtvax? För jag provade med lite båtvax utan något vidare bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvätta av den med aceton, ymnigt med aceton, funkar på fendrar och annat av plast och gummi med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte risk för att aceton tar bort lite för mycket då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Har aldrig använt båtvax, använder endast bilvax. Vet inte om det är någon skillnad men det kan ju vara så att det är mer lösningsmedel i bilvax då det ska lösa upp t.ex tjära på lacken. Jobbade tidigare i livet på en bílvårdsfirma & där gjorde vi många poleringsjobb på båtar endast med bilprodukter därav mitt fortsatta användande av dessa. Tycker det fungerar superbra men då har jag som sagt va inte testat annat. Polerade precis upp min motorkåpa med maskin, rubbing, polish & sen vax. Blev som ny!! Testade även igen efter mitt förra svar med vaxet på listerna & det blev SUPER! Tyvärr så finns inte det vaxet jag använder att köpa i butik med det är väldigt likt vanligt Turtlevax. Lite blå-grönt i färgen!

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du även en skrovlig yta på dina lister eller är de enbart missfärgade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrovlig på vissa ställen. Sen har jag även märkt att när listerna blir blöta så ändrar de färg & blir ljusare. Nu är min båt en 06:a så lev. på listerna behöver ju inte alls vara densamma, tyvärr.

Du kan även ta aceton som skrevs tidigare men med risk för att du torkar ut plasten/gummit. För att motverka detta går det även att ta lite vanlig ofärgad däcklyster till bilar. Då lägger du på en fet yta som du sedan torkar av innan det har hunnit suga in helt med en tygtrasa/handduk. Blir också bra! Hoppas du blir klokare!

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde mig av svinto nu i helgen med gott resultat. Tog även lite medel för lister på bilar efteråt på relingslisten. Blev väldigt fin :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...