Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
r-bert

råd om enkel uppvärmining i båt

Rekommendera Poster

hej finns det någon enkel värme källa som jag kan ha i min båt en 5 meters ht ,har sett att det finns fotogen värmare, men den är för stor och det kanske blir förvarmt, eller finns det mindre värmare med fotogen eller värmeljus mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är Heat Pal, bränsle Origonol, annars som luktar mer rödsprit. Lätt att stuva undan, ger bra med värme.Du kan oxå koka vatten om Du har tid att vänta 5-10 min.Tippsäker dvs att Du häller bränslet i en behållare med gel kan alltså inte rinna ut om den tippar.

Tar som allt plats men ger ordentligt med värme o lätt att ta med hem, sommarstugan, fjällen osv.Inga lösa delar, el osv som krånglar, samma funktion som Origo köken.

Enda nackdelen,som är lätt att åtgärda är att locket sitter för löst går lätt att fixa hakar dyl så att det sitter fast. Min har hängt med sen min första Flipper 460, nu finns den i min 27 fotare som värmekälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag såg för nått år sen att det finns små värmare för värmeljus, med 8-10 ljus i den så kom det 80´ värme efter en stund, men det brinner ju kanske 5 timmar om man har tur. men jag har inte sett annonser om denna värmare på en stund. M.v.h Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Hos tackel o tåg finns den här

Fotogenkamin Kåse Export, Art.Nr 4634. Pris: 300 kr

fast den kanske är för stor?

Annars om du tittar på Båtannonser Köp/Sälj här till vänster,

tillbehör så fanns det en värmeljuskamin billigt också.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan!

Vi har en värmare med värmeljus i båten! Easy heat eller något tror jag att den heter, den lilla varianten, och den fungerar jättebra! Hade den i helgen och innan den sattes igång var det ca 13 frader i ruffen där den sitter, efter två timmar var det 19 grader!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tråd om båtvärmare av detta slag är är inte komplett utan en varning:

Alla former av värmare som släpper ut avgaserna i ruffen är potentiellt farliga! sprit, fotogogen, värmeljus, eller vad det vara må; finns det ingen skorsten som leder ut avgaserna ur ruffen måste man vara nogran med ventilationen.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Här var den, 450 :-

Easy heat

post-25855-1394235053,2181_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var kan man köpa Heat Pal och easy heat mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Plus brandfaran, typ att filten åker ner över kaminen när man vänder sig om på natten...

Jag skulle nästan satsa på en bra sovsäck istället. Mindre bök och inte lika stor olycksrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i allmänhet om säkerhetspoängen, men eftersom trådskaparen afterlyste enkla värmare till en HT känns inte ventilationen som ngn större problem. En HT är ju inte precis hermetiskt tillsluten ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anordningar för värmeljus känns för mig lite fel..

Varför inte gå direkt på en tidsprövad lösning istället ?

Ljus och värme == fotogenlykta!

Funkar lysande smiley-wink.gif\ både som ljuskälla och värmekälla.

Finns från 60 kronor på Biltema (ful), 129 kronor på Jula (ok för priset), till 1500 på Hjertmans (mycket snygg och funktionell, men DYR).

Har själv en sådan DYR rackare (Hjertmans 6918-1 Hänglampa Clipper) i ruffen,  den följde med båten när jag köpte den, ger mycket god värme så jag slipper köra dieselkaminen för att hålla värmen i de uppskattningsvis 4*3*2 meter som är själva ruffen utom när det är sen höst/vinter.

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2007 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Okej Gunnar men VAR köper man fotogen i Svedala numera.
Då menar jag inte de små 1 el 5 liters flaskor som kostar skjortan och lite till. 
Ett rejält kvartsfat vanlig gammaldags lysfotogen. Finns den kvar? Var? Pris?
Undrar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder själv Biltema:s 1-liters Lysfotogen (36-1542) för 21 kronor litern (kallas även lampolja på andra ställen).

En lampa som min drar enligt vad jag kommer ihåg typiskt c.a litern/vecka om den bara används mellan ungefär kl. 19:00 och 01:00 varje dag, sommar/höst.

Ryktet säger att möjligtvis har OK/Q8 och Statoil dunkar på 4/5 liter i sortimentet, men det har jag inte själv kontrollerat så det för anses som okonfirmerat rykte.

Visst, lampolja är förhållandevis dyrt per liter i förhållande till andra bränslen, men jag lägger gärna 5, 10, eller till-och-med 20 kronor/dygn för att ha det varmt och skönt (och sotfritt) med en enkel anläggning som jag vet alltid fungerar.

Jag har dock också en riktig Glembring diselkamin http://www.glembring.se/prod/s_ig927.htm som oftast ger mer värme än vad jag behöver, och också drar betydligt mer bränsle (och kräver dessutom el till bäde bränsle- och -cirkulations -pump).

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2007 | 21:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FÖRDELEN MED EN BRINNANDE LÅGA ÄR ATT DEN MINSKAR LUFTFUKTIGHETEN  !!

KALL OCH RÅTT ÄR INGEN TREVLIG UPPLEVELSE I BÅTEN ...

VÄRMELJUS I ALL ÄRA MEN DOM SLOCKNAR EFTER 4-5 TIMMAR , PROVA GRAVLJUS.. DÄR HAR VI BRINNTID SÅ ATT DET RÄCKER !!

LEVANDE LJUS ÄR NÄSTAN ETT MÅSTE PÅ SJÖN , FÖR FUKTEN OCH FRAMFÖR ALLT MYSFAKTORN .

//JSR  

post-11345-1394235054,0522_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade detta med gravljus för nåt år sedan i växthuset en kall natt.

Det var inte bra - det sotade på tok för mycket.

Eller finns det nåt gravljus som inte sotar??

Vet att rödsprit sotar men metanol (motsvarande) inte sotar - nåt med veke kanske.

Värmefläkten såg bra ut och priset var det rätta :-)

Står inget om hur stor den är.

150 w - kan man ha på den en hel natt?

Senast ändrad av PatricS | 15 maj 2007 | 10:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keramisk värmefläkt

Driftspänning 12 V, Effektförbrukning max. 150w 10Amp

Vad blir det typ 7 tim på 75amp Batteri? 

Värt att prova Priset va typ 80kr !!

http://www.shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-schweden&subshopid=01-aa&act=product&prod_index=..841650..&cat_index=000626&ref=kelkoo 

\<ahttp://www.shop.conrad.se/$WS/conrad-schweden/websale6_shop-conrad-schweden/produkte/medien/bilder/normal/841650.jpg\ border=\0\ />

Senast ändrad av Olle71 | 15 maj 2007 | 18:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

150 Watt vid 12 volt = 12,5 Ampere.

Ett vanligt 75 Ah batteri har vid den relativt höga belastningen bara en kapacitet på ca. 55 Ah, vilket ger en driftstid på strax under 5 timmar innan batteriet är HELT tömt, eller 2,5 timmar om man vill att batteriet ska ha en livstid på mer än en semesterperiod.

Elvärme är helt enkelt inget vettigt alternativ i en normal fritidsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en lite kul jämförelse mellan batterilagrad energi och fotogen.

Ett bilbatteri höll samma energi som 0,8 dl fotogen. Då är hela batteriet tömt och man ska inte tömma mer än max hälften och sedan sanbbt ladda upp igen. Då blir det inte mer än ett snapsglas energi i ett bilbatteri. Kan vara bra att tänka på när man planerar energilagring på elsidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har forskat i detta hela vintern, har själv en Crescent 635 HT och jag har kommit fram till följande:

Jag vill förutom att värma upp båten inför natten kunna sitta med kapellet halvöppet på kvällskvisten och ändå ha hyfsad värme i båten. Jag vill inte heller behöva vänta minst 2 timmar på att temperaruren stiger några grader om man har kapellet stängt.

- värmeljus är för klent, bökigt och framförallt brandfarligt

- heatpal är inte helt gratis att driva i längden och kostar över tusenlappen i inköp, brandfarligt, ingen cirkulation på luften annat än den stigande värmen(som man oftast vill ha kring golvet/dynorna) 

- dieselkamin för stor/för varm

- gasolvärme för brandfarligt, dyrt, opraktiskt etc

- 12 volts elvärmare är av självklara skäl inte att tänka på, 150 vatt ger obetydlig värme döden för batteriet.

Den utan konkurent bästa lösningen är att köpa en gammal bensinvärmare från tex en bubbla. Kostar endast någon hundring(200-300) på blocket och ger mellan 1400 och 2200 watt värme medans den drar ca 40 watt från batteriet. Bensunförbrukningen är försumbar ca 0.2 liter/h.

Problemet kan väl kanske vara tillförlitligheten på en så gammal värmare, men har man ingen budget så..... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmmmm det är en balansgång.. men jag håller inte helt med dig ifråga om alternativen.

ALLA bränslen är farliga, OM dom handhas o installeras fel.

Du väljer bort HEAT-pal, Värmeljus, och gasol för att sen förorda bensin..???

Håller på o micklar själv nu. Fick tag på en gammal Wallas-värmare. Skulle föredragit gasol dock, men budgeten sa nej.. ;)

I min förrförra båt körde jag värmeljusmojjängen enl tidigare inlägg. Funkade bra, men blev lite pöligt att hålla på med. Monterar man den bara utom sparkhåll så är det inte farligare än vilken annan brinnande låga som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

enl bilderna är ju halva ht utrymmet bara kapellduk, så varmast blir nog om du lyckas avgränsa innerutrymmet till att bara bli under fasta ht delen annars lär det nog kräva en rejäl värmare som går konstant.

Du kan ju pröva med en kolgrill eller något mer brutalt men enklast byt båt till något mer lämpat för övernattningar eller kyliga turer.

post-15930-1394235062,5886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett klipp ur en tidning:

Giftig gas!

Använd aldrig engångsgrillen som element! Den giftiga gasen kolmonooxid varken luktar eller syns men är livsfarlig att andas in. För ett par år sedan dog en person i en båt i Göteborg efter att ha placerat en engångsgrill i ruffen som värmekälla.

Släng inte heller engångsgrillen hur som helst! Det kan ta mer än ett dygn innan kolen svalnat. Varje år inträffar flera bränder när kolrester slängts i plastpåsar som fattat eld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tänkte nog han fick fixa till en grill eller kamin med skorsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Jag har gasolvärmare och det fungerar bra, inte blir det dyrt heller.

Har man gasolspis så finns det en värmare som man kan ställa direkt på spisen och dra upp skorstensslangen därifrån. Kommer bara inte ihåg vad den heter men finns i ngn annan tråd här, det vet jag. smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Pan 2000 heter den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...