Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Stefan

Vi båtägares Test tidning 2004

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej! Jag har letat som en galning efter den tidningen. Vi ska med största sannolikhet köpa en Jofa with 555 nu i helgen, och jag är väldigt intresserad av Vi båtägares synpunkter på båten. Vad är bra resp. dåligt med modellen? Om någon av er har tidningen är jag väldigt tacksam om jag skulle få en snabbresume av er. Tack på förhand. Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Tack för svaret! Problemet är att det tar ca 48 timmar enligt dem. Betalningen ska godkännas mm. Vi ska åka och kolla på den readan i morgon. Jag kommer alltså inte hinna få testet i tid. Så hjälp är varmt välkommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48 timmar?!!! Så otroligt fånigt av dem! Det skall ju bara behöva ta några minuter. Betalningen godkänns ju i samma sekund som man skickar sina kortuppgifter. Funkade hur smidigt som helst när jag beställde ett test här på maringuiden på Båtguiden, fick det nästan direkt i datorn som en pdf-fil. Tyvärr har jag inte tidningen själv, hoppas du får napp någon annanstans. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skall kolla med Curt Gelin om har har gjort någon test. Bevaka denna tråd så berättar vi hur det går. Redaktionen maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Vill bara berätta att jag beställde själv några båttester via marinan.com i morse, de kom för en liten stund sedan i min mail. Så det kanske kan vara värt ett försök trots allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Fakta Jofa Winth 550 HT (555 HT skiljer sig troligen inte på nån avgörande punkt mot 550 HT): 5,50 x 2,15 Vikt utan motor tbh ca 600 kg Motor 40-75 hk Fart 17-24 knop Höga fribord Rejäla däcksbeslag Lättdrivet skrov Ingång via lucka i framrutan som fälls upp mot rufftaket Mycket stor volym invändigt då skarndäck saknas (el är minimala) och höga fribord Plats för 6 personer runt bordet under hard topen -Halvplanande -Båten plogar sig fram och tar en del vatten över sig speciellt vid kraftiga styrbordsgirar och medsjö -Saknar skarndäck el är minimala -Trots stor volym invändigt har det slarvats bort genom plottrig intredning, t ex bara två fullängdskojer, max två barn kan sova på tvären i sittbrunnen trots att broshyren nämner plats för 3-4 barn - Endast två vuxna och max två barn får plats runt bordet i sittbrunnen - Jättepentry som blockerar nedgången till sittbrunnen, om man inte väljer ingången genom ruffluckan men då hamnar man mitt i matbordet - Tung och otät rufflucka och mycket osmidig att hantera Summering enl testtidningen: Modern tvåmansbåt, två kojer, stort pentry. Gör 20 knop med 50 hk, kostar inte en krona över 50 tusen med äldre motor, upp till 80 tusen med motor som bara har nåt år på nacken. Personlig reflektion: Har du inte höga krav på att det skall gå undan på sjön och därför kräver en båt med mycket bra sjöegenskaper och helplanande skrov är säkert Jofa 550 Winth ett bra val. Men jag skulle nog vara noga med att det inte sitter för svag motor på båten, 65-70 hk 2-takt minst kan nog vara lagom för då behöver den inte varva så när ni är fler i båten utan ni kan hålla bra fart på lägra varv(och lägre buller samt bensinförbr). Finns mycket bättre skrov än Jofa 550 Winth, t ex Örnvik 535, Flipper 575, Särki 570 HT, Yamarin 575, Bella 600 HT, Crescent 590.

post-0-1394234256,3262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Tack för svaren. Jag var och kollade på båten idag och tyckte att den var lite för sliten för att jag skulle vara nöjd. Vidare hade den väldigt flack botten hela vägen fram till fören, så jag anade att den stampar rejält även i relativt små vågor. Båten är den som Bo skickade med en länk till. Vi köpte den inte och fortsätter att leta vidare. Av alternativen som Bo nämnde har vi varit inne på både flippern och örnvikbåten. Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Båtnisse

Synd att du inte tyckte om båten. Jag har själv precis köpt mig en Triss 570 HT, vilken påminner mycket om Jofa Winth 550. MYCKET båt för pengarna!!! Vad gäller skrovformen så kräver en djupt v-formad båt mycket hästkrafter för att komma till sin rätt och ju större motor, desto mer bensin drar den. En flatare botten behöver å andra sidan inte lika många hästkrafter för att gå bra, vilket ger mindre motorer och lägre förbrukning. Fundera istället på vad du skall ha båten till? Semesterbåt? Helgbåt med övernattningsmöjlighet? Eller helt enkelt en badbåt för dagsturer? Fundera vidare på hur snabbt du verkligen vill åka - ju snabbare desto stötigare gång. Behaglig fart är runt 15-25 knop för de flesta båtar. Kör man fortare blir det skumpigare pga vågor, etc. Ju fortare du kör båten, desto mer bränsle drar den per sjömil. Fundera på hur många personer som båten skall kunna rymma. Och sist men inte minst, fundera på hur mycket pengar du vill betala för båten - för det är ju sist och slutligen priset som avgör valet av båt. För dagsturer och som badbåt då man inte behöver kunna sova över i båten är styrpulpetbåtarna outstanding. Lätta att ta i land med, god sikt. Nackdelen är att de är så populäta att priserna är onaturligt höga. Minsta lilla eka med ratt som säljs annonseras dessutom som Styrpulpetbåt säljes. HT-båtarna är ett bra alternativ om man vill ha en båt med övernattningsmöjligheter för en billig penning. Fördelen är att de är billiga, öppen planlösning och kojer. Nackdelen är ofta den dåliga sikten från förarplatsen, vilket brukar resultera i att föraren står upp och kör, fastän styrplatsen är avsedd att sitta vid. Kabinbåtar skiljer sig från Hardtop båtar genom att de har en vägg mellan ruffen/kabinen och sittbrunnen. De är oftast även utrustade med en extra övre vindruta. Min personliga kommentar om kabinbåtana är att de oftast är dåligt planerade. Trots att båtarna ofta är relativt stora i längd så upplevs båtarna som trånga i kabinen och med få sittplatser i sittbrunnen. Kabinbåtar kostar dessutom mer än HT båtar. Med dagens hutlösa priser på nya båtar och motorer blir de begagnade båtarna ett bra och prisvärt alternativ. Plastbåtarna är ofta fina trots många år på nacken. Vad som däremot varierar kraftigt är skicket på motorerna. Ofta säljs båta med gamla motorer - inombordare är ofta från 1970-talet, dvs runt 30 år gamla. Frågan är hur länge det finns reservdelar till gamla Volvo Penta och Mercruiser motorer? Utombordsmotorerna som säljs är vanligtvis av nyare årsmodeller än inombordarna. I valet mellan en båt med inombordare och utombordare bör man tänka på just detta - motorns ålder och skick, tillgången på reservdelar och möjligheten att serva motorn vid problem. En utombordsmotor går alltid att lyfta av och ta till service, medan en inombordsmotor kräver service på plats, dvs i båten. En utombordsmotor sitter utanför skrovet medan en inombordsmotor har diverse genomföringsr genom skrovet, ut vilka läckor kan uppstå. Mitt råd är således att titta efter en båt med en utombordsmotor. Det mest prisvärda alternativet av begagnad motorbåt är faktiskt en hardtop (HT) båt med en utombordsmotor. Det går att fynda fina HT-båtar i storleken runt 5-5,5 m och i prisklassen runt 20-30.000 kr, motsvarande pris för en styrpulpetbåt i 5-5,5 m klassen är betydligt dyrare, tyvärr. Lycka till med kommande båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...