Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
real_hightech

Skada i skrov - vilket ansvar har tidigare ägare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag köpte i höstasnen båt och efter 1 månad så upptäckte jag att båten läckte in vatten. Det visade sig vara en sprica i skrovet som har plastats igen men tydligen har reparationen inte varit tillräcklig.

vilket ansvar har tidigare ägaren och kan man ställa han ersättningskyldig för reparationen eller får jag bita i det sura äpplet? :(

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du själv ansvarar för att du undersökt båten på ett normalt sätt innan du köpte den. Kunde man inte hitta skadan  då så har väl du gjort vad som krävs.

Säljaren har upplysningsplikt att upplysa dig om kända fel och brister.

Visste inte säljaren om skadan lär han ju inte kunna hållas anvarig.

Antar du köpt av privatperson. Då blir ju köplagen som kan användas:

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${OOHTML}=SFST_DOK&${SNHTML}=SFSR_ERR&${BASE}=SFST&BET=1990:931&${TRIPSHOW}=format=THW

Borde bli du som har bevisbördan för att du undersökt tillräkligt innan köpet och då inte hittat skadan.

Säljaren borde ha bevisbördan för att han upplyst dig om alla kända fel och brister.

Jag antar din ståndpunkt är att du undersökte tillräckligt innan du köpte? Man kanske kan anta säljaren vill stå på sig till en början att han/hon inget visste om skadan.

Kan bli lite knepigt att bevisa för Er bägge.

Men en 3:e part som t ex en besiktningsman kan nog avgöra om skadan är sådan att den borde upptäckts vid en undersökning innan köp. Då har man väl nåt och gå på i alla fall.

Beror ju lite på hur dyrt det skulle vara att låta laga fackmannamässigt.

Kanske ni kan gå halva vägen var: ni delar på kostnaden för en fackmannamässig reparation eller säljaren betalar materialet och du som köpare fixar reparationen?

Kanske både köparen och säljaren slarvat och inte undersökt resp upplyst om skadan och då kan det kanske vara vettigt att dela på kalaset?

Är båten liten och skadan liten i skrovet kostar det ju inte så mycket pengar med lite polyester och glasfibermatta samt vattentät färg ovanpå plus lite tid att fixa skadan.

Sen att du köpte båten i höstas och efter 1 mån upptäckte sprickan - du borde nog hört av dig till säljaren redan då. Vet inte konsekvensen att du dröjt tills nu med att ev påtala för säljaren men det är knappast till din fördel.

Lycka till,

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...