localbar 0 Postad 13 Maj , 2007 Hej. Funderar på att köpa en mindre segelbåt med utombordare. Med denna utombordare vill jag ladda batterier för ett mindre kylskåp, stereo samt belysning. Detta med två batterier. Är det någon som kan förklara hur jag går tillväga och om det är något att rekommendera? Tack på förhand, Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2007 Utombordare har ofta liten laddström. Kolla med säljaren hur stor ström i Amper som man får ut vid laddning till 12V batteri. Brukar ligga runt 5A på små utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NOR856 0 Postad 17 Maj , 2007 Når du har kjøleskap synes det å bli for lite strøm fra en utenbordsmotor. Du er i så fall avhengig av ladding fra landstrøm hver natt. Som eksempel er ytelsen på en 8 hk Honda, 8 AH. Er det ikke lurt enten å bytte kjøleskapet med et propanskap (gasol), eller montere solcellepanel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 19 Maj , 2007 Hejsan ! Jag har på min båt en Yamaha 8A -76:a med laddning , jag tycker att man skall vara väldigt försiktig när det gäller att koppla känslig el som nyare cd/mp3-spelare t.ex till ett batteri som är kopplat till en generator på en utombordare även om amperen inte är så hög så har jag fått för mig att volten kan variera väldigt mycket iaf på gamla utombordare . Jag har förstört 2st mp3/cd-spelare i min båt o när jag lämnade in den första stereon som jag hadde köpt på BRL för ca 3500:- på reklamation fick jag inte någon ersättning p.g.a att dom såg att det hadde gått in över 18volt i stereon (hur dom kunde se det vet inte jag) så jag köpte en ny på Clas Ohlson för ca 1300:- som efter ett tag även den gick sönder o den reklamerade jag o fick faktiskt ut en ny . Nu skall jag skaffa ett batteri till för att köra stereon på separat o ladda bateriet vid bryggan vid behov så jag slipper byta stereo hela tiden . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2007 En bra synpunkt! Även om strömmen i sammanhanget ofta är svag från utombordarna så blir det lätt hög spänning när batteriet är fulladdat (eller helt kass och inte tar laddning). Utombordarn kan ibland ge 30V utan belastning och då är det inte lätt att vara en liten CD som går på DC. Ska se om jag kan hitta nån ELFA-komponent som kan greja detta. Vet man med sig att batteriet är fulladdat kan man ju slå på lanternorna och lite lampor i båten. Men ska man sköta regleringen manuellt är det lätta att man glömmer sig nån gång och elektronik är inte gratis. Att överladda batteriet med några amper några timmar kostar lite batterivatten men det elektrisk man kopplat in är dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
localbar 0 Postad 20 Maj , 2007 Hej. Tack för er feedback. Super intressant. Måste ärligt erkänna att jag har väldigt dålig koll på detta område. Måste nog fördjupa mina kunskaper. Har nu köpt båten och den har en gammal Evinrude 6hk med laddning. Vet ej hur det är kopplat men jag antar att det är kopplat direkt till batteriet. Är lite fundersam kring bränna CD spelare problemet. Kan man inte installera något form av säkring för att försäkra sig för dessa ström toppar som genereras utombordare? (Har sett att det finns ******* som man använder sig me solceller för att inte överladda batteriet) Förresten, hur lång tid (ca) tar det att ladda ett 75A batterie med min utombordare? Tack ännu en gång för era svar! Mvh, DAniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Maj , 2007 Den bränner du sannolikt inga CD-spelare med. Jag hade en sådan och trodde jag skulle få 5A i laddström då databladet utlovade 50W. Det blev inte mer än 1,8A vilket är ungefär 20W. Men puttrar man i 10 timmar så kanske även den klarar att höja spänningen till för höga nivåer men då ska nog batteriet vara fulladdat från början. Mät för säkerhets skull batterispänningen när du kör. Kostar bara en hundring (knappt) med ett universalinstrument som du kommer att ha god nytta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Maj , 2007 Jo beträffande laddtid. Om det är lika dålig laddning som från vår gamla 6hk Evinrude så tar det ungefär 50 timmar att ladda ett helt tomt 75Ah batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser