Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Gäst Kalman

Kompass-var?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej.
Ni som har Fingal, var har ni kompasset?
Skulle vara intressant att få reda på olika alternativ. Just nu har jag inget kompasss alls och vill inte köpa något förrän jag bestämt var den skall sitta.
Tack för alla förslag och tips från er.
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman.På min Fingal har jag kompassen på bb-sidan vid nedgångsluckan och sb-sidan finns Silva-loggen så att inte elektoniken stör kompassen,kompassen är en infäld modell.Man måste tänka på att man inte förvarar ficklampa eller andra el-prylar på insidan av skottet,då störs kompassen. Mvh,zamba i Kungsängen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack för tipset.
Fast vet du, jag vill inte ha något i skottet. Inga öppningar där för min del. Det är den bästa platsen att sitta luta sig mot, baklänges, och titta och njuta av en java och en bok och kolla solnedgången. Då vill jag inte ha nått som sticker ut och tar i.

Hade kompassen där i förförra båten tills en olycka såg till att den försvann därifrån på ett drastiskt sätt.
Sedan dess har vi talesättet: Hur sätter man tillbaka den här? som en familjegrej. Du kan gissa vad som hänt.

Tillbaka. Funderar på att hänga den  löstagbart i skjutluckans akterkant.
Men är det för nära motorn tro?
Hoppas fler hör av sig med tips.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Gammal tråd men ämnet torde vara relativt tidlöst. Jag köpte en Fingal för två veckor sen och med den följde med en billig Silva-kompass som svajar och lever olidligt och gör det svårt att effektivt gå på kompasskurs. Har en överlopps bättre kompass som jag nu funderar på placering. Då jag för tillfället kör med utombordare så kunde en bra placering vara nedanför dörren, ovanför bridgedäcket. På mitten alltså. Fördelen sku vara att man ser lika bra från båda sidorna. Där nuvarande kompassen är installerad uppe på babords sida blir det lite svårt att se då man sitter vid styrbord.

Om det är möjligt (typ av kompass) är ruffluckan en möjlighet, speciellt för att få avstånd till ev. inombordare, men då måste det tas i beaktande att man kan slå huvudet i den och skuffa till den då man går in/ut. Kompassen jag planerar installera är kupolformad (och går att avläsa inverterad kurs från insidan) - till skillnad från Silvan som är monterad på ställning - och är relativt stryktålig så placeringen är inget problem med tanke på att man stöter till den men den skulle inte rymmas på kanten av ruffluckan. Däremot är jag lite skeptisk till att växla blicken neråt i 45 grader i förhållande till horisonten. Också, om man vill ha belysning till kompassen så blir det ju lite svårare installation på ruffluckan då den ska kunna glida framåt och bakåt.

Hur har ni andra löst det (med endast en kompass)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej!

Är det du som köpt Fingal i Köping?

Jag är fortfarande inne på att ha den tvärs över öppningen på skjutluckans akterkant. Problemet är att den kommer för långt bort med luckan öppen.

Min stora järnklump, men hon går underbart, till motor tror jag stör för mycket. 

Kankse på en brädlapp som man viker runt hörnet. En del har satt sina laptop på det viset.

Några andra som har löst problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har monterat en Plastimo kompass på ruffluckan. Det fungerar perfekt, ingen som skymmer och är ur vägen i sittbrunnen. har dragit en kabel med stickpropp så jag kan få ljus i den. enkelt att ta av den och förvar den inne i båten när den inte används. Bifogar en bild så du ser hur det ser ut.

Seglarhälsningar

Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg denna lite annorlunda placering av kompassen på instrumentbrädan framför/ovanför ruffluckan, då på en ny och relativt stor båt.

Så vida instrumenten inte stör med magnetfält så borde det vara bra en bra plats, men tex min GPS plotter anger att den kan störa ca 75 cm i samma plan horisontelt, så med den intill skulle det antagligen inte funka så bra.

post-10019272-1394237275,1235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur Fingaln ser ut i nedgången, men på min Maxi77 har jag kompassen monterad i en teakbräda något bredare (höjd eg) än kompassdiametern. Brädan sätts i i spåret för ruffluckan istf översta luckan och hamnar då längst upp (öppningen är ngt kilformad o brädan fastnar därmed av sig själv) Nackdel: Det blir bökigt att ta sig in under färd, men den är lättmonterad/demonterad så det spelar ingen större roll.

Plotter och VHF sitter på en billig svängbar arm fr Clas i Sjön, eg avsedd f platt-TV. Svänger ut den vid användning, och in när den inte används. Kompassen hamnar tillr nära för att störas om jag har plottern ute och igång, men använder inte kompass och plotter samtidigt ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en sån här med svängbart fäste ”som man viker runt hörnet”

Givaren kan du ha upp till 10 meter bort så motorn lär inte störa.

Nackdelarna är ju dels priset dels att den drar 20mA även dagtid.

www.marinaman.se/nasa-cruiser-compass-p-2752-c-712.aspx

Och länken upphörde omedelbart att fungera men det är

Marinamans Nasa Cruiser Compass som jag

försökte länka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Intressanta svar. Tack.

En del bilder kom tyvärr inte med.Kan skicka igen?

Själv lutar jag mest åt att ha ett vikbart och löstagbart fäste på skjutluckans akterkant. Såg en sådan på en Shipman28, snarlig Fingal. Med luckan stängt och kompasset i blickfånget. Vill någon passera så äre bara att skjuta luckan mot fören som vanligt. Man stirrar ju inte på kopassen hela tiden ändå. I nedfällt läge så kan man se den både innifrån och utifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det verkar som om ni krånglar till det. Jag har min kompass monterad på styrbord sida i skottet mot ruffen bredvid nedgången. Precis bredvid sitter en gammal Silva-logg. Jag ringde och kollade med Silva, gjorde sedan egna tester och den typen jag har med extern liten box där det mesta av elektroniken sitter stör inte kompassen ett dugg.

post-832-1394237276,2482_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Peter....du har så rätt.

Visst är det att krångla till det.

Men jag glömde tala om en sak. Orsaken till krånglet. Jag vill ha skottet rent från allting.

För där sitter hustru med ryggen mot färdriktningen  på läsidan och njuter. Har jag lyckats få henne med att segla så skall hon få njuta på sitt sätt, det är hon värd. Sedan när vi ligger i en hamn eller vik eller på svaj eller kört in nosen i vassruggen och har aktern mot solen så sitter vi där båda och har det gôtt. Samma gäller huvudskottet under masten. Det är våra fotöljer.

Så...skottet är heligt. Annars skulle jag ha monterat en massa saker där för länge sedan.

smiley

Ser på din bild. Du har snygga lock på dina lådor i sittbrunnen. Ser bra ut. Å ingen bridgedäck att kliva över. Bra.

Sedan förra inlägget funderar jag faktiskt på att skruva fast en sån där handpejlkompass med handtag modell godisklubbas väldigt nära skena för skjutluckan. Kanske allra enklast.

Jag ritade in den på din bild peter_, förlåt. Bifogas här.

post-22282-1394237277,4788_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Glömde säga en sak till. Hade kompasset på skottet på en tidigare segelbåt. Sedan kom Mr Bean ombord och lyckades sparka sönder den.

Det värsta jag vet är Maxi77_a som har ett trappsteg där, på bästa stället för ryggen, masserar så bra när det gungar....

Skämtar, men ni förstår.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bild laddades inte upp förra gången - gör ett nytt försök. Jag har inte märkt några nackdelar med att ha kompassen här - har jämfört med GPS kurs när jag inte har någon avdrift och det skiljer väldigt lite. GPS:en har jag monterat i nedgången på en platta som kan fällas undan när man går ner i ruffen - syns längst ner på bilden. Tycker detta fungerar bra i en liten båt där instrumenten ofta skyms om man är flera i sittbrunnen.

Ulf

post-24620-1394237277,9494_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där ser ut att vara en helt vettig lösning, speciellt med löstagbar sladd. Däremot ska den vara så lång att man både kan ha luckan öppen och stängd. Tror jag ska stjäla idén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...