dc-hajen 0 Postad 13 Maj , 2007 hejsan, tusan också!!! Upptäckte vatten i oljan idag. Sjösatte i fredags och allt verkade bra, dock lite seg vilket jag trodde var gammal bensin... Körde i glykol i höstas men en frostplugg gick i år. Hade tömt oljekylarn för säkerhets skull...men nu är det ngt fel! Tändstiften ser mkt bra ut, motorn startar lätt och går fint, däremot segar den i toppvarv efter ett tag?? Har läst Era inlägg och hoppas på strul med oljekylarn eller topplockspackning, mkt tacksam för era kloka kommentarer!!! Jag hade ev fyllt för mkt olja i år, impeller ny och lite vatten kommer från impelleraxel(hål på ovansidan), kan det ha ngt med det att göra?? Hlsn Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 13 Maj , 2007 Hej. Hur mycket vatten kommer in, ökar nivån på oljestickan markant. Har Du tur kan det vara axeln i impellerhuset som inte håller tätt, det finnes oringar som skall täta mot motorn. Eftersom motorn går bra verkar det inte vara så stort fel.Att den inte går perfekt på toppvarv kan vara annan orsak.Lägg gärna ut ytterligare info. Hälsn. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc-hajen 0 Postad 13 Maj , 2007 Vore bra om det vore så, jag har inte kört lång stund sen problemet blev känt men jag tog ur impelleraxeln och bytte impellern och vattenläckaget därifrån ökade efter. Bytte ej ngn O-ring...kommer definitivt testa. Det verkar ej som oljan ökar mkt, men den är klart över max, (hur många liter ska det vara i motorn?). Jag har kört motorn på ca 2500 varv och krupit motorn runt för att lyssna, känna efter läckor etc och hittar inget onormalt. Efter oljetömning hur gör man lämpligast för att spola rent motorn från olje/vatten sörjan? Mkt tacksam för ert svar! Hlsn Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 14 Maj , 2007 E bara å slå i ny olja å nytt filter å köra den varm å en stund å till sen byta olja å filter igen....brukar räcka å byta två gånger för att få ut de mesta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 14 Maj , 2007 Vanliga vägar för vatten -> olja - Toppackningen (Vanligt) - Spricka block (vanlig om den frusit) - Spricka topp (samma) - Vattenpumptätning (det finns ett skvallerhål som måste vara täppt för att vattnet ska kunna ta sig vidare) - Oljekyl (OLjan har högre tryck än vattnet och bruka smita ut istället) Kör aldrig i glykol det är värdelöst, alltid risk att det inte når vissa ställen som fryser. Tappa ur vattnet och fyll upp med 50% glykolblandning istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser