Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Altono

Yamaha 115 fyrtakt orolig på friläge

Rekommendera Poster

Hej! (inte så kunnig)

Jag provkörde min yamaha 115 fyrtakt -06 igår och då gick den lite oroligt på friläge, Varvtalet vandrade mellan 700-1100. I normala fall så ska den starta på 1100 varv för att efter en liten stund gå ner till 700 varv och stanna där men nu gick den upp, ner, upp, ner och så höll den på så. Nästan så att den var nära på att dö. Gav jag gas så gick den som den ska.

Det ända jag gjort med motorn sen i höstas är att jag bytt olja. Bensinen som var i tanken var sen i höstas, antar att det kan vara den det är fel på eller vad tror ni experter?

Senast ändrad av Altono | 13 maj 2007 | 13:34

Senast ändrad av Altono | 13 maj 2007 | 13:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bensin-/vattenavskiljande filter (10 micron) typ Racor 320-R http://www.parker.com/EAD/displayCatalog.asp?menu_parkerid=46&menu_gid=3&menu_divid=109&catid=3426&catdesc=MARINE GASOLINE SERIES el motsvarande Yamaha http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8598/all/1.aspx

Om du inte har det är det klok investering att skydda motorn (insprutare mm) med ett sådant filter. Men jag ser i din sjöbod att du har en Yamarin 5820 och på den sitter ju ett sådant filter under akterbänken.

Har själv en 5820 med Yamaha F115.

Fyllde du tanken helt i höstas? Om inte kan du fått kondens och därmed vatten i bensintanken. Vatten är tyngre än bensin och lägger sig i botten. Kanske du bör tömma vattenavskiljande filtret om du misstänker att det är vatten i detta nu och så får du tömma filtret några gånger till sen allteftersom du kör upp nuvarande soppan. Till slut bör allt ev vatten ha  filtrerats bort av filtret.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Du tror att det är det som är fel iaf? Men har för mig att displayen ska säga till när vattenavskiljaren är full eller har jag fel?
Japp vi har likadana båtar, riktigt bra båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag misstänker vatten i tanken.

Nej, det är i Yamaha Fuel Management mätaren (bränsleflödesmätaren) om man har sådan som man kan koppla en givare i botten på bensin-/vattenavskiljande filtret så att det varnas med en röd lampa i mätaren när vatten detekteras i filtret. Kolla i handboken till motorn, i avsnittet om mätarna så ser du.

Du behöver ett sånt här filter och vattengivaren (water probe) i så fall:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/256/1093/8598/all/1/2298/0/detail.aspx

Eftersom du har en Yamaha F115 2006 som är Command link kompatibel kan det ju hända att du har den nya Command link kombinerade hastighets- och bränsleflödesmätaren:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/14566/all/1.aspx

Under förutsättning att du har ett bensin-/vattenavskiljande filter med vattengivaren så kan du då få larm i instrumentet när vatten detekteras i filtret.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den där bränsleflödesmätaren men inga varningar har kommit. Hoppas  detta problem löser sig med att jag kör slut på bensinen som är i ca 20 liter och sen häller i ny fräsch bensin. Ska kolla om jag har vatten i det där filtret som du sa.

Det man är mest rädd för är att det ska vara nått allvarligare fel men som tur är verkar det inte vara det i det här fallet. Motorn är ju som ny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En annan sak som du kan kolla, som ger opålitlig tomgång (och stopp), är bränslefiltret under motorkåpan - om den inte gängats på korrekt så får du lite läkage där och tjuvluft den vägen. Hände på min F115 förra året då de slarvat på servicen och inte gängat på bensinfiltret ordentligt så oringarna tätade inte ordentligt. Lätt att kolla i alla fall. Se bilden.

/Bo

post-1495-1394235052,5343_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...