Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
350mag

varmvattenberedarproblem???? BAYLINER 285

Rekommendera Poster

Hej,nu har jag sjösatt och testat allt som finns i båten,man vill ju att allt ska fungera så att man kan lita på sina grejer. Det enda som inte fungerar är varmvattenberedaren när jag har landströmen inkopplad ,varmvatten får jag däremot när jag kör motorn eftersom kylvattnet går via beredaren,båten är ifrån 2004 och beredaren funkade i höstas och den har inte varit påslagen utan vatten i,båten är svensksåld och CE-tillverkad från fabrik så beredaren är 220 volts kan det vara något enkelt knep som får den att gå igång vore tacksam för ev tips eller andra som har råkat ut för detta dilemma!!!!

post-22247-1394235052,303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan bildvinkel,farikatet på beredaren är Atwood om det kan vara till någon hjälp???

post-22247-1394235052,3589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,jag tror att du inte luftat ur den ordentligt,då har överhettningsskyddet slagit ur,låter troligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur luftar man ? det har bubblat lite från beredaren att vattenpumpen har stått och tickat lite oroligt hela tiden??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick jag suga i vaskkranen och hjälpa igång pumpen.

Mvh

285:an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fabrikatet på beredaren är Atwood..

Jaha, och vilken modell är det ?

Att fabrikatet är Atwood är som att säga motorn är en Volvo ..säger inte så mycket mer.

hur luftar man ?

Luft i vätska har en allmänt känd intressant egenskap, den stiger alltid till närmsta högsta punkt i ett slutet system.

Det är därför man har avluftningar i högsta punkt.

Kallvattnet ska in nertill, och ut upptill..

så om man om man lossar/öppnar slangen/anslutningen där vattnet ska komma ut (till varmvattenkran) så kommer först luften, sedan

luftblandat vatten, sen till slut bara vatten.

Då stänger man igen det man öppnade och luften är borta.

Vad bilderna ska illustrera fattar inte jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! tack för tipset,bilderna är tagna på beredaren ,på lilla bilden så kunde man i min dator se modellbetäckningen om man zoomade in,tänkte inte på att bilderna blir mindre i storlek när man lägger ut dom på denna sida..jag kan inte hitta någon avluftning på denna beredare,och den högsta punkten där man kan få ut vatten borde vara duschen på badbryggan,annars finns bara säkerhetsventilen på beredaren som man kan lufta med??? Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har haft en del kontakt med Attwood Marine.

De har en mycket bra kundservice, maila dem på James, Will @ ELM så får du nog svar på dina frågor.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...