kaskelot 0 Postad 13 Maj , 2007 Sjösatte min havsfidra för ett tag sedan och mastade på igår. dock har jag en helt ny rigg då den gamla verkade vara ganska skör. så den nya gjordes av en exakt kopia på den gamla vilket visade lite underligt då två undervant är längre än de två andra. och miin fråga är, är om någon vet var de som är längre ska sitta, e de den främre undervanten, eller den bakre, eller ska de två långa sitta på samma sida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2007 Undervantena med samma längd skall i varje fall inte sitta på samma sida. Någon riggritning kunde jag inte hitta här hemma, men jag försökte mäta på en bild som är tagen vinkelrätt mot båten. Det ser ut som om det aktre undervantet är lite längre än det främre, men det är osäkert. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 13 Maj , 2007 på min är det toppvanten längstfram sedan det korta vantet och tillsist det lite längre sist. längst fram är förstås vantfästet närmast fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2007 Va det så når du köpte båten? På alla de båtar jag haft med mastheadrigg, har toppvantet suttit i mitten och undervantena suttit för och akter om dettat. Jag har haft Bianca 27, havsfidra, L32 och nu en storfidra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 14 Maj , 2007 det var så första året jag hade den sen alla bilderna jag hade sett den på så har det varit så men det är klart det kan ju vara fel.. får prova lite i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser