Spigg 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej! Jag undrar vad ni har för temparatur på era optimaxar när ni kör marschfart? Min är en 115 hästar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 13 Maj , 2007 Är det ingen som vet vad ni har för temparatur på era motorer, anledningen för att jag frågar är att jag tycker att min går kall bara en bit över 20 grader eller skall det vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 Maj , 2007 Du har antagligen en termostat som fastnat i öppet läge. Normal temperatur bör väl ligga runt 55 grader eller så antar jag ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 14 Maj , 2007 Jag var idag och frågade på verkstaden och de sa att det är helt ok att motortemparaturen är bara en bit över 20 grader. Men att den höjs lite när vattnet blir varmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Maj , 2007 Det tycker inte jag verkar vara korrekt. Jag har surfat runt på diverse internationella forum ang. optimax motorer och den slutsats jag drar är att dessa har en normal arbetstemeratur på 130 grader Fahrenheit (55 grader celsius). Från vad jag kunnat utröna via dessa forum är att det finns en dokumenterad möjlighet just på optimax motorer att en motor som går så kallt som 20 grader celsius (under 80 grader Fahrenheit) riskerar att kallnypa då temperaturskillnaden mellan den varma kolven (som utvidgar sig med ökande temperatur) och det allt-för-kalla cylinderfodret (som inte utvidgar sig som tänkt då det kyls ner allt för mycket) gör att kolven riskerar att fastna i cylinderloppet då kolvens dimension i rask takt närmar sig fodrets. Vidare påstås det på dessa forum att det är inte alls ovanligt att termostat(en/erna) fastnar i öppet läge, särskilt om man kör i förorenat vatten eller bara råkar få in en träbit eller så i kylsystemet som händelsevis råkar fastna just i termostaten. Men, egentligen har jag inte en susning, varför ska man ens ha en termostat tro Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2007 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 14 Maj , 2007 Tack för svaret! Jag skall undersöka lite mer. Motorn är helt ny jag har bara kört en gång med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 14 Maj , 2007 Är det Smartcraften som visar 20°? Jag undrar om det instrumentet är helt tillförlitligt. Köpte en båt med Optimax 135hk i våras och det var rätt knasigt ända tills jag fabriksnollade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 15 Maj , 2007 Ja det är smart craft instrumentet som visar 20 grader för motortemparaturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 15 Maj , 2007 Hej Spigg, Du kan vara helt lugn. Det är helt normalt. Kolla här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=98453 Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 15 Maj , 2007 Tack för infon. Nu kan jag känna mig lugn igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser