Arve28 0 Postad 12 Maj , 2007 Hvilken styrpulpet til 120.000 kr bør jeg kjøpe? Båten skal gå på värmeln. 45km lang insjö. Båten skal bruke til litt fiske, vattenskidor, tøffe rundt med små barn. Vanligvis 3-4 voksne for fisking. men ellers på koseturer helst 4 voksne og 4 barn (1-4 år). Tenker litt på ny Crescent primo med 50hk 4 takt, HR 465 50hk 4-takt. Begegnad Uttern s46, Ryds 475GT. Hva mener dere om Crescent primo? Hva med Crescent 465 traider med 30hk 4 takt. Den kan man få til 70000 begagnad. Hvordan er denne i forskjell til primo? Er den vært forskjellen? Eller Tehri Big fun 50hk 4 takt? Synes Buster L er for dyr. Andre båter jeg bør vurdere? Senast ändrad av Arve28 | 12 maj 2007 | 23:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Maj , 2007 Askeladden 475 el 505 Freestyle är fina båtar. Info: http://www.askeladden.no Annonser: http://www.blocket.se/vi/11313608.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/11795336.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/11530526.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/9440502.htm?ca=7_s Yamarin 4730 (47 Twin Console) är också en trygg båt. Info: http://www2.yamarin.com/index.cfm?main_frame=http://www2.yamarin.com/users/9/39.cfm Annons: http://www.blocket.se/vi/11692903.htm?ca=7_s Senast ändrad av bossee | 12 maj 2007 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 12 Maj , 2007 Askeladden og Yamarin er dyre båter. Kan jeg like godt kjøpe Silverfox. Crescent primo får jeg helt ny til 117000kr med honda 4 takt 50hk. Sett litt på bella 490R også til rundt 90000 begagnad. Men får Bayliner 175 med trailer helt ny til 140.000kr, men da er det ikke så langt opp til Bayliner 185 heller. Men kommer ikke til å bruke båten å mye, derfor vil jeg ha en billigere båt. fant ut at jeg bør ha 4 takt og da føk prisen i været. Havnet på en Begagnad Ryds 480RI med 30 hk 4 takt. til 80.000kr. Men da var ikke spranget til en HR465 40hk 4 takt mer enn 19000kr. Senast ändrad av Arve28 | 12 maj 2007 | 23:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2007 Såklart att en ny Askeladden 475 Freestyle med 50-60 hk 4-takt blir dyrare än 120 tusen kr, liksom en ny Yamarin i samma storlek. Men min poäng är att köpa några år begagnat som uppfyller kraven på båtstorlek och motortyp (4-takt) plus antal hästkrafter. Då hittar du ju många båtar inkl ovanstående fabrikat inom din budget att välja på. Tipset blir att först sätta specifikationerna noggrant på båten du önskar dig. Om du sätter specifikationerna rätt så kommer nog poletten att ramla ut snart vilken båt (el några kandidater) som är lämpligast för dig. Hur skall du använda den, hur många skall åka i båten (storlek på båt och antal hk på motor viktigt), skall den ha garantier (betyder nytt el köp av marinföretag), vilken extrautrustning måste ingå (dynor, kapell, startspärr, osv osv), budget (120 tkr) osv. 1. Användning: 3-4 vuxna för fiske. Övrigt för 4 vuxna plus 4 barn. I mina ögon låter en båt med 30 hk som i minsta laget. Ca 50 hk motorstorlek på en planande båt är nog vettigt att hålla sig till i ditt fall. Redan detta avgränsar urvalet en hel del. Storlek på båt bör ju bli ca 5 meter plus minus några dm. Detta avgränsar också starkt vilka båtar du bör kolla på. 2. Skall den ha garantier? Om ja, måste du köpa av marinhandlare för att få garanti/reklamationsrätt enl konsumentköplagen på begagnat. Båten kan då bli ca 20-25 % dyrare än privatköp. Vid nyköp får du i regel 3 års garanti på motor och 1-3 ibland 5 år på skrov. 3. Utrusting som måste finnas: - Startspärr? - Dynor? - Kapell? - Osv Går ju att köpa till senare så det kanske inte är superviktigt? Men måste t ex motorn ha startspärr kommer detta att begränsa urvalet på begagnat då inte alla har detta på sina motorer. 4. Skall båten vara oöm? Plast eller aluminium? Aluminium är mer oöm men dyrare. 5. Måste båtupptagningsvagn el trailer ingå? 6. Budget: 120 tkr. Problemet brukar bli att sätta de rätta specifikationerna och dessutom få budgeten att gå ihop. I regel får man kompromissa om nåt el några krav i specifikationen för at hamna inom budget. Du får i regel vad du betalar för om du håller dig till beprövad modeller av kända märken (nordiska eller av annat ursprung). Sök på internet på alla båtar som uppfyller kraven. Åk och titta på några som tilltalar dig mest. Provkör helst de mest heta kandidaterna så det inte kommer som nån överaskning senare att båten inte går som du tänkt dig. Ta om möjligt hjälp av nån båtkunnig om du själv känner dig osäker att bedöma sjöegenskaperna. När du skriver att Buster L är för dyr så visst är den dyr som ny men du kan ändå finna en bra begagnad inom din budget med en 50 hk 4-takt. Haka inte upp dig för mycket på årsmodell, det är skicket som är viktigast. En några år gammal båt kan vara i nyskick om den vårdats normalt och förvarats inomhus på vintern. Du får ju värdera även att den är oöm och kräver mindre underhåll än en plastbåt, men om inte det är viktigt så faller den rimligen bort från din lista på tänkbara kandidater. 4-taktare kom på mer bred front i början av 2000-talet så äldre motor än så (utom Honda som har tillverakt 4-takt utombordare längre än så) kommer det inte sitta på båten om du skall ha t ex en 50 hk 4-takt. Men då är det i regel förgasare på dessa, elektronisk bränsleinsprutning på 50 hk fanns inte på alla från början. Yamaha kom med det på F50 till 2004 års säsong, Mercury ungeär samtidigt. Suzuki DF50 och Johnson 50 4-takt har haft EFI från början. Om du måste ha EFI så kommer det att begränsa ytterliggare urvalet. Du bör också ha i åtanke att vissa fabrikat står sig bättre i värde än andra som begagnade. Så en båt som är ett udda märke kan sjunka rejält i värde senare. Du verkar gå grundligt tillväga när du skall köpa din båt men förr eller senare måste man slå till, annars riskerar man att man står utan båt när sommaren är här. Skulle du senare upptäcka att båten inte passar dina behov så går det ju alltid att sälja och köpa en annan. Men då gäller det att du köpt en båt som du kan få tillbaka pengarna på så värdeminskningen blir minimal. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 16:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Maj , 2007 Jag har haft en Crescent Primo som jag tyckte var en bra båt både till nöjesåkning och fiske. En liten nackdel med den var att man fick en del avdrift vid blåst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2007 Crescent Primo har fått fina betyg i tester om än att de klagade på att den såg lite gammaldags ut och den ser ganska spartansk ut inuti. Men den har å andra sidan fina sjöegenskaper utom att den kan hugga lite i svängar. Testad av Det Norske Veritas (DNV). Konstruerad av Pelle Petterson vilket borgar för en i grunden bra och genomtänkt konstruktion. 50 hk lagom motor. Kanske något lite med durkyta för att fiske skall kännas bekvämt? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Maj , 2007 Jag hade 40 hk. men med en 50 hk. blir det perfekt. Visst är det kanske för lite fiskeytor men den är bra om man vill kombinera fiske och nöjesåkning. Finns många sittplatser, lätt att montera spöhållare och lätt att montera instrument och dra kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 13 Maj , 2007 Hva er forskjellen på förgasare og elektronisk bränsleinsprutning? Når kom Honda med elektronisk bränsleinsprutning? Når kom Suzuki og Jonsson med 4 taktere? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2007 Hva er forskjellen på förgasare og elektronisk bränsleinsprutning? 4-takt med förgasare: Kräver lite mer omvårdnad än elektronisk bränsleinsprutning. T ex på hösten skall bensinen tömmas ur förgasarna då bensin som står kvar i förgasaren kan bilda hartslikande beläggning som sätter igen förgasaren. Vid ev isärtagning av förgasare för rengöring kan det krävas att de skall synkas (kan behövas speciella mätare för det). Förgasarmotorer är inte lika pålitliga vid kallstart som motorer med elektronisk bräsnleinsprutning. Förgasarmotorer drar aningens mer bensin (men det är i regel marginell skillnad - körsätt och båt har nog större betydelse). Å andra sidan är det en fördel med förgasare som hemmafixare, ett EFI system kan du som hemmamekare inte görs så mycket med (det blir verkstan nästa i regel). 4-takt med EFI: - Pålitligare kallstarter (i regel startar de på första försöket). - Lite snålare på bensin. - Nackdel att man inte kan mecka med EFI systemet själv (insprutningssystemet och elektroniken som styr är inget man i regel kan mecka med själv) Når kom Honda med elektronisk bränsleinsprutning? Det beror på storlek: Honda BF 40 och BF50 hk (och förr även BF45) har förgasare även till 2007 års säsong. Kanske inget jag skulle haka upp mig på då Honda BF40, BF50 är otroligt bra och pålitliga motorer. Bland de större Honda motorerna som tilverkas idag har BF75 och BF90 2007 års modell EFI (före dess hade de förgasare men det var en gammal generation på motorerna, till 2007 kom en ny generation BF75-BF90). BF115, BF135 och BF150 har också EFI (BF115 hade förr förgasare och föregångaren BF130 har alltid haft EFI). De större 220/225 hk Honda har EFI förstås. Når kom Suzuki og Jonsson med 4 taktere? Suzuki kom först i slutet på 1990 talet med 4-takt. Först DF60/DF70(samma motor) 1998, sen kom DF40/50 1999, DF90, DF115 kom 2001, DF140 kom 2002. Alla av dessa har haft EFI från början. Lite senare 2004 kom DF200/225 och DF250. DF150-175 kom 2006. DF300 kom till 2007 år säsong. Alla har EFI förstås. Johnson 4-takt är exakt kopia av Suzuki (det är faktiskt Suzuki som tillverkar dessa men de sätts väl ihop i hos Johnson/Bombardier). Enda skillnaden är att Johnson är vitlakerade. Finns i alla modeller som Suzuki har såvitt jag vet (utom 250 och 300 hk 4-takt). Den allmänna trenden även för små motorer är EFI (utom för de allra minsta utombordarna). /Bo Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 22:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 14 Maj , 2007 Jag skulle nog satsat på en något år begagnad båt, kanske en Ryds 510/511 GTS. Underbar båt med höga fribord för barnen, går stabilt i sjön och skulle det blåsa lite är det stor skillnad mot de mindre båtarna. Man får mycket båt för pengarna tycker jag. Satsa då gärna på en fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 21 Maj , 2007 Da var jeg å tittet på Crescent Primo. Der har man god plass til 4 voksne og 4 barn. Begegnad ligger denne høyt i pris. Noen som vet om noen forhandlere/bolag som selger denne med 50hk 4 takt ny? Tittet på Uttern S46. For liten båt og ratt og gass helt feil plassert om man sitter 2 stk bak. Terhi Big Fun mer praktisk, men også for liten for oss. Må jeg da opp på Ryds 510, Bella 510 osv? Da er jeg nesten oppe i Bella 512 Europa som er ca pris til Bella 512 Excel. Da er vi tilbake på Bayliner 175 og 185 som er litt dyrere. Har dere noen andre forslag til båter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser