Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Groenling

En fråga till Powertrim+ Evinrude E-tech 50 Hp 2-takt

Rekommendera Poster

Jag undrar nåt om powertrim på min båt:

jag har en 50 pp 2-takt Evinrude E-Tech. Om jag använder mig av powertrimoch lyfter motorn, kan det hända att motorn kommer ur vattnet? Eller finns det en begränsning? Jag hörde av en jobbarkompis, att några utombordare att en spärr, som ser till att motorn lyftas inte för högt, när man har en växel inlagd. Har min Evinrude detta också? Jag är litet rädd att chansa....

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror inte din motor har något stopp...men utan att veta 100

Dock tror jag inte att du behöver vara rädd att prova olika trim positioner på din rigg.

Om du tex kör med planande båt och provar att trimma ut motorn så kommer du definitivt att HÖRA när propellern börjar att mista greppet i vattnet och suger luft.När detta händer ökar också motorns varvtal och då är det bara att slå av på gasen.

Trimma in motorn mot akterspegeln igen och börja om,

Övning ger färdighet och efter att ha prövat några gånger så kommer det att sitta i ryggen och du kommer veta exakt vad du behöver göra för olika laster och förhållanden

//Thorax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thorax, tack för tipset. Men om det händer skadar man inte motorn? eller är det ofarligt naär motorn suger luft i någar sekunder?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att propellern tappar draget i vattnet när du justerar ditt trimläge gör absolut ingenting. Det är bara att sakta ner och börja om. Man kan spara både bensin och motor på att lära sig dom optimala inställningarna för just din båt och motor.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...