Domky 0 Postad 12 Maj , 2007 PROBLEM! Min motor går väldigt bra startar utan problem etc. MEN Den ena limpan e TOK VARM den andra knappt ljummen VARFÖR?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 12 Maj , 2007 Troligtvis är limpan ELLER knät tätt, det kommer inget kylvatten igenom den limpan som är tok-varm. Det kan gå att göra rent ( men grejerna måste isär) limpan och knät men har en börjat bör du nog kolla efter nya limpor och knä. billigast är www.masonmarine.net lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 13 Maj , 2007 Ok tack,, jag antog detta, detta trotts att jag bytt värmeväxlare.. alldeles nyss. surt! Någon som vet någon som kan kolla detta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 13 Maj , 2007 Hej ÄR det inte så att det finns 2 st termostater på en MerCruiser V8 5,0 eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 Maj , 2007 Tydligen ett mycket vanligt problem på dessa motorer. Det finns två plastkulor som ska fördela kylvatten mellan höger/vänster knä, det kan vara så att dessa inte funkar som dom ska, sitter i t-röret ovan på termostathuset, ta loss dom två slangarna som går från t-rörer till knäna o kolla, kan va fel på kulorna eller blivit grader på t-röret som gör att dem kärvar. Prova att strypa höger/vänster slang något o kolla om knät kyls ner, isåfall e det stor schans att problemet e som ovan beskrivit. Senast ändrad av BerraS | 13 maj 2007 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 14 Maj , 2007 Tack.. det ska jag kolla i kväll, man kanske kan byta ut denna T-Koppling eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 Maj , 2007 Hej! Denna länk kan kanske hjälpa dig http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/13/13A6R2.PDF Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Maj , 2007 Hej Hur har det gått med dina knän? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 17 Maj , 2007 Hej Har ingt runt till olik specialisre men fan......alla säger olika.... sjukt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Maj , 2007 Vell, felet e jo att du har för lite vattenflöde på det varma knät. Orsaken till det kan vara olika. Billigast e o kolla plaskulorna och flödet som jag beskrev i mitt tidligare inläg. Nästa steg kan jo vara att mäta upp att impelern/vattenpumpen ger den effekten den skall. Har du 1.62 utväxling ska pumpen ge 6,8 liter/min. vid 1000RPM. Funkar dessa grejorna så återstår nog bara att byta/kolla limpa/knä. Tar för givet att du har kollat vatten intaget e rent! Det e vell ett alpha drev du har utan sep. vattenpump?? Senast ändrad av BerraS | 17 maj 2007 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 21 Maj , 2007 Hej, tack för tipsen,, problemet är väl att båten ligger i vattnet så ja antar att jag måste ha en STOR hink med mig... Provade lite i går det vänstra knäet blev kok hett på bara 5 minuter..det andra knappt ljummet... jag vågar inte åka med den knappt utifall den överhettar.. känns lite läskigt... ska testa att plocka bort kulorna för att se om de funkar överhuvud taget.. Finns det ingen skruv som man kan plocka bort och kolla om de e igensatt? eller..? /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roen 0 Postad 10 Juni , 2007 Hej.. Jag har precis samma problem på min motor.. Jag har en Mercruiser 5.0 -99.Mitt vänstra knä blir så varmt efter ett tag att det inte går o hålla på det mer än någon sekund. Medans det andra knät bara blir ljummet. När jag kör i ca 40mph så håller sig motor tempen runt 80 grader. Vilket jag har hört ska vara normal temperatur. På en slang vid limpan sitter en blå ventil.Kan man använda sig utav den för att kontrollera om vatten flödet är dåligt.Dvs öppna den och se hur mycke vatten som passerar och sedan jämföra mot den friska limpan ? Hur farligt är detta eg ? Om motor tempen håller sig runt 80 grader betyder det då att kylningen är tillräcklig trots att ena knät blir väldigt mycke varmare än det andra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sesoki 0 Postad 10 Juni , 2007 Om du inte har slutet kylsystem så skall du sitta en termostat på 70 grader ca 160 fahrenheit dvs då har du för hög temp och bör kolla upp detta innan du åker vidare. Om du har slutet system så kan det sitta en 80 graders termostat. De blåa propparna är till för att dränera kylsystemet på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 Juni , 2007 det som händer OM man kör mer skållheta limpor och motorn har normaltemp är att gummibälgen mellan knä och bockhorn börjar att smälta innifrån (inget kylvatten)- smält gummi rinner ner i hornet och kyls av havsvattnet och stelnar på FEL ställe...alltså det blir dessutom stopp i bockhornet eller i drevets avgaskanaler..... Summa: Stopp i Limpan/Knät Stopp i Bockhornet/Drevet = Jävligt mkt jobb, och i värsta fall väldigt dyrt, båten måste upp på land för att fixas omgående. Jag vill ogärna måla F-n på väggen men, om du skall ha en bra båtsommar fixa problemet nu... RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 11 Juni , 2007 Hej! Om du http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=4295 så kan du läsa lite om vilka temperaturer som är normalt. Tror att det har att göra lite med om man åker i sött eller salt. Sjövattenkyld motor skall gå kallare i salt (pga av bildande av saltkristaller) men om man endast kör i sötvatten har man en termostat som gör att motorn går varmare. Jag har en temp på 175F=79,44C och aldrig haft problem. Babord knä blir lite varmare tills termostaten har öppnat på min och det har jag hört skall vara normalt. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roen 0 Postad 11 Juni , 2007 Tack för alla svar. Då ska jag definitivt demontera knä och limpa och se hur det ser ut. Kollade med usaonline de skulle ha 8500:- för ett komplett set dvs båda sidor limpor och knä. Någon som har beställt Limpor och knä ifrån masonmarine.net ? De tar ca 3000kr för ett komplett set. Det verkar ju nästan för bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 Juni , 2007 japp... plus tull och moms och frakt = multiplicera med ca 1,47 /RC Senast ändrad av RCarlsson | 11 juni 2007 | 10:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 11 Juni , 2007 Hej Jag köper mina limpor på Hansemarine i Spånga för 1900 styck...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 13 Juni , 2007 MÅSTE man byta knän när man byter limpor..?? Mina knän (ovandelen med 4 bultar i) verkar helt Ok nämligen ? Eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 13 Juni , 2007 Plastkulor ? Vart sitter de ? Jag har oxå en 5.0a och har plockat isär nästan allt men har inte registrerat några plastkulor... Skulle 2 plast kulor känna av vilket knä som är varmast ? eller vad har de för funktion ? MVH Zantax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 14 Juni , 2007 Nä, inte om du tycker dom verkar helt öppna i kanalerna, spola med vattenslang igenom så du ser att ALLA kanaler i knät är öppna. Oftast när en limpa blir tät har det följt med skit fr. limpan in i knät och delvis/helt tätat den också... men det behöver inte vara så. nya packningar och gärna litet tunt lager av packning på tub också så blir det kanon... RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2007 Det sitter två plastkulor som är ihopskruvna med en genomgående bult i t-kopplingen ovanpå termostathuset, kan va så att dessa är urplokkade på din motor (eller om du har en äldre motor).Plastkulorna har två fjädrar som ska bromsa vattenflödet, primärt ska vattenflödet till blocket säkras, när blocket/limporna har fått sitt så går resterande vattenflöde ut genom t-kopplingen och kyler avgaserna.Då plastkulorna endast öppnas av vattentrycket så kan det vara så att inte funktionen/konstruktionen är pålitlig, har du också ett Alpha drev som har ett relativt lite vattenflöde gemförd med tex.Bravo, så skall det inte mycket till för att fördelningen mellan h/v sida blir ojämn. Senast ändrad av BerraS | 14 juni 2007 | 12:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 Juni , 2007 Hej! Så här ser min mitt termostathus ut med plastkulor, fungerar bra på min iaf. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 14 Juni , 2007 MÅSTE man byta knän när man byter limpor..?? Mina knän (ovandelen med 4 bultar i) verkar helt Ok nämligen ? Eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 14 Juni , 2007 se inlägg idag vid 7.20 tiden... Senast ändrad av RCarlsson | 14 juni 2007 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 14 Juni , 2007 Aha såg det först nu,, tack.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 9 Juli , 2007 Har precis bytt limpor,, motorn spinner som en katt utan överhettingsproblem alls och låter helt suveränt vid gaspådrag, för att vid nästa omstart vara otroligt svårstartad och vill bara gå på 7 cylindrar? Helt plötsligt... Va fan ha hänt? Från förgasaren så går det ett tunt plast rör ner till bränslepumpen tror jag...framkant av motorn.. den e helt tomt på bensin ska de vara så?? Är det bränsle slangen eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 9 Juli , 2007 ingen som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 9 Juli , 2007 Det borde vara returledningen. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 10 Juli , 2007 Hej Ok de är returledningen känns bättre iom att den va ganska torr onekligen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser