Hawki 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej undrar om peugeots marinare är något att ha och om det finns mycket reservdelar till dessa motorer, och om det inns många firmor som renoverar peugeot motorer. Bifogar även en bild om det är någon som kan säga exakt benämning på motorn( ägaren säger att det är samma som VP MD21 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Maj , 2007 pegotes egna heter xd2 och xd3 har fasta foder, xd2t har även kolvkylning och turbo, xd3te 2,5 liters, 110 hk 81kw lågtrycksturbo och intercooler denna har även en extra kolvring och självklart kolvkylning detta en av de bästa dieslarna i bilvärlden enl mitt tycke. de äldre peugoterna hade lösa foder och det sägs vara denna serie som volvo-penta mm tog över när peuogote satsade på fasta foder. Senast ändrad av nikitalord | 12 maj 2007 | 19:31 Senast ändrad av nikitalord | 12 maj 2007 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 7 Oktober , 2007 Hur är syskon-motorerna Till det yttre jämfört med md21an??Den på 2,5 liter tex. ser den lika dan ut som md21an och är ungefär lika stor??Finns den som marinversion?? 110hk vore ju inte dumt...Om man ändå skulle få för sig att renovera upp den gamla motorn så kan man ju lika gärna bygga ihop en större motor om man bara får grejorna att lira och rymmas.. Och vad skall man hålla utkik efter för donatorbil?? Senast ändrad av guzzlon | 07 oktober 2007 | 11:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Oktober , 2007 enklast gör du genom att söka på google xd3te eller om du inte vill ha intercoolervarianten xd3t men det fanns även en tidigare som hade boch pump turbo men något mindre slagvolym xd2s blocken är de samma och i 505 hittar du dem lättast och värstingmotorn finns endast några få år efter 1988. uppgiven effekt från 110-130 hk och ca 235 nm vid 2000 varv och max varv enl uppgift 4150. ta effektsiffror med en nypa salt på personbilar så stryper ett långt utblås turbon och sen var det tuffa avgasvärden dessa år, gissningvis kan man troligen plocka ut närmre 150hk ur motorn och vridet lär passerar 250 nm minns jag rätt var det en extra bult på det tyngre svänghjulet som xd3 serien hade. några motorer ligger på blocket kolla även sett dem i annonser på epa traktorer. dessa peugoter där man plockat en hel del extra effekt hade svårt med topparna alla är mer eller mindre sprukna ofta går de bra ändå men det fanns en förstärkt serie där lite extra material var gjutet som ribbor mellan toppbultarna för att inte sprickor skulle gå rätt igenom och vatten skulle spruta ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser