Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Base

Kalibrera VP 290 dp drev!

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar vad man ska tänka på då man monterar drevet på båten för att powertrims indikatorn ska visa rätt!?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara haft drevet borta, styrhjälmen kvar på plats och kalibreringen tidigare var OK behöver du inte göra någonting. Om inte kom igen!

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Styrhjälmen har varit ner vikt, så var den inte bra inställd  sen tidigare heller!

 

 

 

Senast ändrad av Base | 13 maj 2007 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har precis oxå monterat ett 290 SP drev där skölden och hjälmen kom från ett annat paket och drevet för sig..

Det medföljde heller inget kablage så jag har fått koppla själv efter schemat på volvo pentas sida.

Nu visar instrumentet -62 och inga gröna lysdioder lyser men den röda blinkar hela tiden..

När drevet är nersänkt så långt det går så slutar pumpen jobba,men åt andra håller gör den inte det,utan när drevet är uppe så fortsätter pumpen att jobba.

Tips snälla, behöver man montera bort drevet igen för att kalibrera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja tyvärr måste man plocka av drevet igen.

Orsaken till trimmens felvisning är att kuggstången på hjälmen sitter fel i förhållande till kugghjulet.

 

Ger man f-n i att leka med hjälmen när drevet är av så tappar man inte synken. Får man vansinninga drevindikationer så har någon lekt.

 

Fixas genom att:

1) Fäll ner hjälmen helt så det går att vrida det lilla kugghjulet som sitter i ingrepp mot kuggstången.

2) Leta rätt på kuggen på hjulet som har ett extra jack i sig.

3) Se till att första kuggläget på kuggstången på hjälmen tar precis den kuggen.



Tyvärr finns inte just den delen med i manualen jag hittat på sidan.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar Gustav76 :


 

Jag ställde in min givare idag, man fick lossa bulten på insidan (blocknyckel nr 13), sedan fick man väldigt finkänsligt dra den åt ena hållet tills mätaren visar -4 och när den är där, skruva åt bulten. Funkade inte detta ?

 

OBS att på kuggsegmentet så ska den tvådelade kuggen på hjulet vara i första kuggtappen på segmentet. Drevet ska givetvis vara max nertrimmat.

 

Han som stod och kollade på instrumentet sa att siffrorna hoppade fram och tillbaka när jag skruvade och pillade på givaren.

 

Är det då  möjligt att lossa på bult nr 25 i bifogad bild och justera potentiometern tror du?

 

http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/18696.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa på bult nummer 32 så blir det enklare det är en plast skruv.

Nyss gjort så på mitt 290 drev

 

Senast ändrad av Tropic_7800 | 21 maj 2007 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd, jag har samma problem på styrbords motor.

Då länken slutat fungera så bifogar jag en bild, vilka siffor blir det?

 

post-65735-0-91426200-1465240976_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyckades öppna länken, fick kopiera den...
Är det nr 25 som håller klämman som i sin tur håller fast givaren?

Jag verkar ha ett litet läckage där, låg några droppar vatten som verkar kommit därifrån.
Vad är det som tätar, vilket nummer har packningen?
länken till bilden som jag var tvungen kopiera: http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/18696.jpg

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min givare var sprucken, men var enkelt komma åt och justera inifrån.
Var kan man beställa givare till bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast.

Den fanns inte i lager, och kommer inte in före sommaren.

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast.

Den fanns inte i lager, och kommer inte in före sommaren.

Fler förslag?

 

Drevia i Lysekil penta original snabbast men lite dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bråttom är det inte, dom skall ha 2580kr. ca1000kr mer så då kan jag vänta.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har samma problem, fast på ett modernare drev.

Där går det knappas att manövrera drevet då indikeringen inte funkar.

Så jag gjorde en nödlösning, klippte gröna och blå kablarna från reläerna vid pumpen, det ena manövrerar drevet uppåt, det andra uppåt, drog in en ny grön och bå kabel i böten som jag kopplade ihop med dessa till reläerna, och sedan en tillfällig treläges återfjädrande strömbrytare inne i båten denna matas via 5A säkring. Nu kan jag manövrera drevet och trimma båten iallafall... alltid något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla in en knapp då den tror att den är i beach läge.
Trimmar dock inte så mycket, men nu har jag iaf beställt en beg från ebay för ca1000kr inkl frakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...