Base 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej! Undrar vad man ska tänka på då man monterar drevet på båten för att powertrims indikatorn ska visa rätt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 Maj , 2007 Har du bara haft drevet borta, styrhjälmen kvar på plats och kalibreringen tidigare var OK behöver du inte göra någonting. Om inte kom igen! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Base 0 Postad 13 Maj , 2007 Styrhjälmen har varit ner vikt, så var den inte bra inställd sen tidigare heller! Senast ändrad av Base | 13 maj 2007 | 10:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 15 Maj , 2007 Hej, jag har precis oxå monterat ett 290 SP drev där skölden och hjälmen kom från ett annat paket och drevet för sig.. Det medföljde heller inget kablage så jag har fått koppla själv efter schemat på volvo pentas sida. Nu visar instrumentet -62 och inga gröna lysdioder lyser men den röda blinkar hela tiden.. När drevet är nersänkt så långt det går så slutar pumpen jobba,men åt andra håller gör den inte det,utan när drevet är uppe så fortsätter pumpen att jobba. Tips snälla, behöver man montera bort drevet igen för att kalibrera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2007 Ja tyvärr måste man plocka av drevet igen. Orsaken till trimmens felvisning är att kuggstången på hjälmen sitter fel i förhållande till kugghjulet. Ger man f-n i att leka med hjälmen när drevet är av så tappar man inte synken. Får man vansinninga drevindikationer så har någon lekt. Fixas genom att: 1) Fäll ner hjälmen helt så det går att vrida det lilla kugghjulet som sitter i ingrepp mot kuggstången. 2) Leta rätt på kuggen på hjulet som har ett extra jack i sig. 3) Se till att första kuggläget på kuggstången på hjälmen tar precis den kuggen. Tyvärr finns inte just den delen med i manualen jag hittat på sidan. http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 16 Maj , 2007 Jag citerar Gustav76 : Jag ställde in min givare idag, man fick lossa bulten på insidan (blocknyckel nr 13), sedan fick man väldigt finkänsligt dra den åt ena hållet tills mätaren visar -4 och när den är där, skruva åt bulten. Funkade inte detta ? OBS att på kuggsegmentet så ska den tvådelade kuggen på hjulet vara i första kuggtappen på segmentet. Drevet ska givetvis vara max nertrimmat. Han som stod och kollade på instrumentet sa att siffrorna hoppade fram och tillbaka när jag skruvade och pillade på givaren. Är det då möjligt att lossa på bult nr 25 i bifogad bild och justera potentiometern tror du? http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/18696.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 21 Maj , 2007 Lossa på bult nummer 32 så blir det enklare det är en plast skruv. Nyss gjort så på mitt 290 drev Senast ändrad av Tropic_7800 | 21 maj 2007 | 19:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 6 Juni , 2016 Lyfter denna tråd, jag har samma problem på styrbords motor. Då länken slutat fungera så bifogar jag en bild, vilka siffor blir det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 6 Juni , 2016 (redigerade) Lyckades öppna länken, fick kopiera den...Är det nr 25 som håller klämman som i sin tur håller fast givaren?Jag verkar ha ett litet läckage där, låg några droppar vatten som verkar kommit därifrån.Vad är det som tätar, vilket nummer har packningen?länken till bilden som jag var tvungen kopiera: http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/18696.jpg Redigerad 6 Juni , 2016 av lp75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 8 Juni , 2016 Min givare var sprucken, men var enkelt komma åt och justera inifrån.Var kan man beställa givare till bra pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 8 Juni , 2016 Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 8 Juni , 2016 Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast. Den fanns inte i lager, och kommer inte in före sommaren. Fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 8 Juni , 2016 Drevdelar.se har det mesta bra pris oftast. Den fanns inte i lager, och kommer inte in före sommaren. Fler förslag? Drevia i Lysekil penta original snabbast men lite dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 8 Juni , 2016 Så bråttom är det inte, dom skall ha 2580kr. ca1000kr mer så då kan jag vänta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Juni , 2016 Jag tror att jag har samma problem, fast på ett modernare drev. Där går det knappas att manövrera drevet då indikeringen inte funkar. Så jag gjorde en nödlösning, klippte gröna och blå kablarna från reläerna vid pumpen, det ena manövrerar drevet uppåt, det andra uppåt, drog in en ny grön och bå kabel i böten som jag kopplade ihop med dessa till reläerna, och sedan en tillfällig treläges återfjädrande strömbrytare inne i båten denna matas via 5A säkring. Nu kan jag manövrera drevet och trimma båten iallafall... alltid något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 8 Juni , 2016 Jag måste hålla in en knapp då den tror att den är i beach läge.Trimmar dock inte så mycket, men nu har jag iaf beställt en beg från ebay för ca1000kr inkl frakt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser