Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Rosjo

Trimindikator

Rekommendera Poster

Hej Är nybliven ägare till en MV-marin 4600 med Suzuki 40Hk med powertrim/tilt. Hur skall jag använda tiltindikatorn, dvs var skall nålen stå vid start, acceleration, och vid tänkt fart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid start skall visaren peka neråt (=motorn invinklad mot akterspegeln).

Fören/nosen skall hållas nere under start och accelerartinsfasen så att båten inte gräver ner sig med aktern/bakdelen och därmed bromsar onödigt mycket i vattnet

Trimma in max inför start och sen trimmar du ut när du kommit upp i planing och så finjusterar du sen vid den fart du vill ha just då. Målet är att få båten att gå så lätt som möjligt och det gör den med så lite våt yta som möjligt.

 

Det kommer att ge sig när du väl sätter igång och experimenterar.

 

Kolla på Yamaha trimmätaren som jämförelse så förstår du, se bilden.

 

Observera att trimindikatorn på motorn kan komma ur sitt rätta läge och då visar trimmätaren fel förstås.

 

När du använt båten ett tag och får erfarenhet hur motorvarvet varierar med belastning och fart så kan du ofta köra på känn. Man märker helt enkelt när båten går lätt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 maj 2007 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret. När jag ökar farten skall då nålen flytta sig från nedre läget och uppåt ju mer farten ökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visaren kommer att peka mer uppåt men du måste själv trimma upp fören/nosen sen när du kommit upp i planing för att aktivt hitta ett bra gångläge. Inget sker automatiskt, det är du som kontrollerar gångläget med trimknappen på gasreglaget.

Med visaren ungefär i mittläget kanske med lite uppåt borde båten gå lätt i planingsfart upp till fullgas. Om du trimmar ut för mycket kommer propellern att suga luft och då trimmar du tillbaka motorn lite tills propellern greppar igen. Så lär du dig att testa gränserna vad som funkar i olika hastigheter och olika belastning i båten.

De flesta mindre planande båtar går lättast med ett par graders anfallsvinkel från vattenytan.

 

I motsjö brukar resan bli behagligare om du trimmar in motorn lite mot akterspegeln så att fören klyver vågorna (funkar till en viss gräns).

I medsjö vill man undvika att dyka in i framförvarande våg och man kan då behöva trimma ut motorn lite från akterspegeln.

 

Det där märker du när du är ute på sjön. Du kan ju träna lite utan passagerare först så du vet hur båten uppför sig när du trimmar in/ut i olika situationer.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 13 maj 2007 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...