Rickyticky 0 Postad 12 Maj , 2007 Efter att ha prövat köra Maceratorn (toapumpen) får jag troligtvis dålig ström fram till styrplatsens elukopplingar. Min Garmin 420S startar svagt men lägger av efter 2 sek. Motorrumsfläkten går på lågvarv och belysningen i sittbrun är svag. Någon 12v kunnig här ? Har prövat alla automatsäkringar jag kan hitta utan framgång. Kan jag ha bränt något ? Batterierna skall vara ok, motorn startar utan problem och ruff-elen verkar vara opåverkad. Båten är en Regal 242. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Maj , 2007 Utan att mäta är det svårt att bedöma. En enkel multimeter kan visa tydligt om du har dragit ur förbrukningsbatteri eller inte. Kostar en hundring. Om metern visar under 12,5 volt behöver batteriet laddas. Under 11,5 volt är batteriet slut. Startmotorn har säkert en egen, separat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rickyticky 0 Postad 12 Maj , 2007 Ok, köpte en multimeter. Skall jag mäta direkt på batterierna ? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej Du ska mäta på batteri och på frörbrukare då kan du finna spänningsfall. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rickyticky 0 Postad 13 Maj , 2007 Ok, har nu mätit upp. Batteri 1: 12,37 Batteri 2: 12,30 Diverse kontakter på instrumentbrädan 12,2-12,3. Kan detta vara anledningen till att GPSen går igång svagt och dör efter 2 sek och mototrums-fläkten går på lågvarv ? Svårt att tro det. Någon som kan något om detta ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 13 Maj , 2007 Om det är så att du får dåligt med ström samtidigt som du kör en större förbrukare typ toapump skulle jag tro att du har dålig jord någonstans. Mät under belastning. GPS:en borde gå på 12,3 volt utan problem. Eftersom vissa delar av elen verkar ok så tror jag på jordfel i kretsen för GPS, motorrumsfläkt mm. Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rickyticky 0 Postad 13 Maj , 2007 Lasse hade rätt. Det var jordfel. I en koplingsplint i motorrummet. 5-56 rådde bot på det hela. Löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 13 Maj , 2007 Bra, MEN vore jag du så skulle jag inte nöja mig med 5-56 utan byta kabelskor och mekaniskt rengöra jord-anslutningen samt pensla över lite vasselin då alla anslutningar är på på plats igen. Det förhindrar oxid, åtminstone ett tsg framöver. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser