Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
nooki

Kompanjon, båt och norska bestämmelser

Rekommendera Poster

Hej!

Jag planerar att köpa en ombyggd fiske skuta eller dyl för turistverksamhet i NordNorge.

En båt med 8 kojplatser och gott om stuvutymme och plats på däck.

Tanken är att själv kunna bo på båten året om.

Jag tror att det är enklast och kanske billigare att köpa en norskregistrerad båt pga att jag kommer ha ett företag och ta betalt av mina gäster. Även intyg mm som krävs.

Någon som har erfarenhet eller vet vas man skall vända sig med frågor? Har mailat sjöfartsverket utan framgång. Norsk motsvarande sida?

Jag behöver också en kompanjon med klass8 utbildning. Gärna någon med intresse för frilufsliv, dykning eller skidåkning.

Tanken är att båten kommmer hyras ut (inkl mat bo och transport på sjön)

till skidåkare som kommer med guide, dykare, fiskare och kanske även späckhuggarturer.

Jag kommer ha båten  i trakterna runt Narvik, lofoten, Tromsö, Lyngen och öarna runt omkring.

Detta kommer vara ett projekt för mig i ca 2 år, ett års förberedelse ca och sedan ett år med verksamhet. Sedan får jag se hur det gått och hur det känns.

Så min kompanjon bör vara av samma inställning. Ett år för att göra ngt kul och annorlunda och få åka skidor, fiska och dyka. Men även laga mat och transportera och inhysa turisterna.

Eftersom det är en begränsad tid, är det andra bestämmelser då? Kan jag ha ett svenskt företag eller måste det vara norskregistrerat?

Eler skall jag ha två? ett som hyr ut o äger båten och ett som sköter mat transport osv..?

Någon som vet något eller känner nån som skulle vara intresserad?

Mvh Emma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips. Klass 8 räcker nog tyvärr inte för de farvatten du tänkt dig. På klass 8 examen kan du köra upp till 20 ton och 12 pax inomskärs, sk E samt D område. Skall du längre ut måste du ha klass VI BEHÖRIGHET redan när du kör en båt över 6 meters längd.
 Kolla med sjöfartsverket noga, annars kan du få krångel med kystvakten, försäkringsbolag vid en olycksdhändelse osv.

Lycka till, kul projekt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...