OckelboT17i 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej Vänner, Kan någon kasta en boj av kunskap till oss? Vi har en OckelboT17i som vi just bytt motor i (den gamla rostade sönder rätt rejält). Den nya motorn är en AQ130 med dubbelförgasare, men vi kör på en singelförgasare istället (Solex). Vi har följande problem: Helt plötsligt, en gång under färd och en gång vid start, så lägger hela tändsystemet av bara (stopp i motorn och därefter ingen gnista). Jag bytte då först kondensatorn till en ny (mekonomen) men det funkade inte i alla fall. Då bytte jag tändspolen (till en gammal vi hade), och vips gick det att köra båten några dagar. Nu hände det IGEN! Ingen gnista. Fråga: Vad kan det vara? Skiljer sig tänddelarna mellan AQ115 och AQ130? Är det någon som vet hur det skall vara kopplat? Kan vi ha kopplat fel och att det funkar ett tag? Nu har vi kopplat så att kondingen sitter på minus på tändspolen tillsammans med en annan kabel, och på plussidan (15v är det märkt) sitter en kabel som det står ignition coil 15v på. Är det någon som har ett kopplingsschema digitalt eller kan beskriva hur det skall vara kopplat? Några idéer om var felet kan ligga? Vem har koll på exakt vilken av bilkondensatorerna som passar, och vilken tändspole som passar? GÅR det alls att köra på mekonomenprylarna, eller var det dumt från början? Skall tilläggas att vi kopplade fel inledningsvis så att vi fick byta brytarna. det gjorde vi genom att byta hela rotorhuset till den som satt på AQ115 tidigare. Är det samma eller kan detta vara felet? Motorn går bra när den går - kanske något svag. Mycket tacksam för idéer! /OckelboT17i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej Lite frågor Vad är det för t-spole (fabrikat)? Det skiller sig inte enligt penta katalogen mella AQ 115 130 Du kan kolla så du inte har något glapp i fördelaren om du har det så blir det kortis. när det gäller Mekonomen prylar bör det funka utan problem, men det är bättre om du tar Bosch prylar. Mvh www.bildelskatalogen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OckelboT17i 0 Postad 12 Maj , 2007 Det är bosch-spole. Vi hittade i någon gammal bok här att det är likström i AQ115 och växelström för AQ130. Alla delar inklusive generatorn kommer från vår AQ115, så vi har likströmsgenerator. Kan det ha med detta att göra? Borde det inte funka ändå eftersom vi bytt allt?Någon som har tips? Eller skall man köpa ett nytt tändsystem? Var, hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zokasa 0 Postad 12 Maj , 2007 hej jag har haft liknande fel och det var brytarna som var problemet den gången när det är för stort mellanrum så kan dom bränna sönder hoppas att du får ordning på felet MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 12 Maj , 2007 Hej Igen Byt t-spole (elctrolyten kan vara dålig) köp samtidigt nya brytare och ljustera in dom, kolla även nocken på rotor axelen. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Maj , 2007 glöm inte kondingen annars är det helt lönlöst att byta brända brytare. Ibland finns glapp eller taskig kvalite på lilla sladden till kondingen från brytaren och då blir full kortis och brytarna bränns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OckelboT17i 0 Postad 13 Maj , 2007 Hej! Tack för alla tips! Nu är det löst! Eftersom vi satt i en renoverad och nylackad motor, så hade jordningen blivit dålig på grund av att det var färg på ytan där kablar skulle jordas. I och med detta blev spänningen felaktig över spolen och den blev varm, sprack och vätskan i tändspolen rann ut. Vi hann dock köpa brytare, konding, etc. innan - så nu har vi revervdelar. Intressant kan vara att konstatera att vår AQ130 har den fördelartyp som skall sitta i AQ115, men det funkar utmärkt ändå. Någon som vet vad de tre sista siffrorna (010 eller 012) betyder som står tryckta på borschfördelare av denna typ? Micab Marin, VP-specialister, menade att det absolut inte spelade någon roll vilken av dessa man hade (det finns en ytterligare modell, som enligt böckerna är det som skall sitta på AQ130, men den har vi inte). Men...stora frågan är alltså löst! Tack för all hjälp! /OckelboT17i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 13 Maj , 2007 Hej Som Bosch återförsäljare så kan jagt säga att det oftas bara handlar om nummer bytten på dom 3 sista siffrona dvs samma sak men nytt nr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser