Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
conny737

buster m eller m? f40 eller f50?

Rekommendera Poster

Har tänkt att köpa en Buster L eller M och har sett på återförsäljarnas sidor att det finns olika paketerbjudanden. M med yamaha F40 och L med F50, priskillnaden är ca 15000 mellan de två alternativen.. Personligen tycker jag att en M räcker, men är lite tveksam på motorn. F50 är en EFI, F 40 är en treförgasarmotor. Det är kanske värt pengarna att gå upp till en L. Tänkte att någon på forumet kanske kan ge något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Buster L med 2cylindrig 50hk Evinrude och den kändes nästan för vek för den båten. Men en 4-t ska ju vara bättre men jag säger kör på 50hk oavsett vilken du väljer om det är möjligt. Du får antagligen igen större delen av mellanskillnaden den dag du säger. Bättre med lite starkare motor som man inte behöver plåga för fullt när man är flera i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en buster m 40hk fyrtakt som lag är nöjd med efter, för jag fiskar mest själv eller med en till i båten och då är det inte så stor skillnad mellan en buster m och l i max fart.

men ska du till ex åka vatten eller något liknande så ska du välja en L,jag har åktvatten skidor efter m och l och det är skillnad mellan 40hk och 50hk i styrcka och fart. Är ni en familj som ska åka i båten så är en L störe och mer kraft för tex fyra pers,  jämfört med en m.

Men ska du åka själv eller två så är det inte så stor skillnad på en m och l i motor styrcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack så jättemycket för de informativa svaren!

 

Glömde att skriva i mitt inlägg att jag tänkt att i alla fall ungarna skulle kunna åka vattenskidor (å andra sidan vet man ju aldrig, gubben kanske prövar han också...).

Så det var väldigt intressant att höra att det var skillnad mellan en M/40 hk och L/50 hk när det gällde vattenskidor, trodde faktiskt inte det. Lite dumt att upptäcka att båten inte riktigt räcker till när man väl köpt den.

 

För övrigt så blir sannolikt inga längre turer. Normalt bara badturer inomskärs med 2-3 vuxna och ett 2-3 barn. Fisketurer också förstås, men då vill jag helst vara ensam. 

Antagligen så kommer jag att traila båten en del, var framför allt därför jag var inne på en M, antagligen lite lättare att handskas med.

 

Men det verkar som det smartaste, med tanke på era kommentarer och de paketerbjudanden som finns, är att gå för en L. Med spöbox kostar den 17000;- mer än en M. Bara motorn står väl för nästan 10000:-

 

Försäljaren jag pratade med menade också att L var en bättre båt när man skall sälja den, enligt honom är den i alla fall i nuläget attraktivare än M på begbåtmarknaden. Men det kan ju ändras.

 

/Conny

 

 

Senast ändrad av conny737 | 14 maj 2007 | 23:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å Yamaha F50 har elektronisk bränsleinsprutning (EFI) sen 2004, som är att föredra framför förgasare i de flesta fall. Yamaha F40 har ju förgasare som inte är är riktigt så lika pålitliga som EFI baserad utombordare.

Visst kan elektroniken gå sönder i en EFI motor men det finns en hel del sånt i en F40 också och så är det ju mer mekaniska delar i 3 förgasare än i insprtutningssystem. Dessutom är Yamaha F50 4-cylindrig så den bör vibrera lite mindre.

Buster L med Yamaha F50 blir nog ett härligt ekipage. Bör vara mer lättsåld senare.

Finns ju en mängd tillbehör du kan köpa till som du kan kolla på i Busters tillbehörskatalog som finns på deras hemsida.

 

Dessutom är det kampanjpris på Buster L och Yamaha F50 har jag sett.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/busterL-f50.jsp

 

Dock får man tänka på att en del godsaker inte ingår som:

Babords styrpulpet, Babords vindruta, Förpulpit, Kapell, Sidotoft/spölåda, Sittdynor. Men nåt av detta borde man ju kunna tjata sig till om affären skall gå ihamn. 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 maj 2007 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse,

 

Jag frågade försäljaren om det var någon praktisk skillnad på förgasarmotorn och EFIn, till exempel en kall och blöt höstmorgon när man vill ut å fiska (tänk att man ger sig ut då...). Han påstod att det inte var någon skillnad, men jag vet inte jag...EFI känns onekligen lite modernare.

 

Fick ett pris som var 5000 högre än det som länken visar, men då ingick lås, förpulpit, spöbox en del andra småsaker. Stålpropeller skulle jag visst få med, men jag vet inte om jag skulle försöka  byta den mot något annat.

 

Men det blir nog en L verkar det som.

 

Conny

 

Senast ändrad av conny737 | 15 maj 2007 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv trailar jag en XL -01 med 80 hk 4-takt och det är inga som helst problem. Den väger 440 kg motorn som väger en hel del. När man trailar så känner man av vikten bara vid upp och nedtagning samt när man krokar på bilen men man har ju vinchen till hjälp så det krävs egentligen inga muskler. Jag brukar även själv vara ute och fiska utan familjen och då gör jag allt själv så en Buster L borde inte bli några som helst problem. Jag tror också att 50 hk är att föredra framför 40hk. Det låter lite med 10hk skillnad men det gör mer än man tror! En Buster L är kanonstabil och stadig, en riktig klassiker! Gör kring 30 knop med 50hk och två vuxna i... :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...