Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
PederGbg

Behöver man våtslipa?

Rekommendera Poster

Har precis köpt Mille Extra och undrar om man verkligen behöver våtslipa innan man applicerar den nya färgen. Räcker det kanske att bara tvätta botten innan målning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör våtslipa så att ev. fett och smuts avlägsnas. Det är svårt att tvätta bort all skit. Vidhäftningsförmågan blir betydligt bättre om du våtslipar, tvättar av och låter torka innan du målar på Mille Extra. Skall göra detta på Söndag på min egen skuta. Ska även bättra på med lite light primer på vissa ställen där bottenfärgen har krackelerat för att dem förmodligen inte har slipat som haft båten innan mig. och på med Mille Extra sedan. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaret. Det blir nog till att slipa i eftermiddag. Skall man ta det för hand eller med sliprondell eller liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gummiklots där jag fäster 80-120 sandpapper och kör för hand. Använd gummihandskar. För det blir skitigt och färgen är ju inte direkt hälsosam att få på hunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki doki,

Jag har redan köpt papper och det blev 160, men det funkar väl säkert.

Handskarna är nerpackade. Tack för tipsen.

Trevlig helg

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var hon nästan klar. Ska ner och måla en gång till på dem mest utsatta delarna. Och sen skall hon i på Lördag! :-)

post-15276-1394235060,95_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade att köra av botten med förlängarskaft, platta för sandpapper och en slipduk innan målning - allt köpt på Biltema för strax över hundralappen. Våtslipade. Resultatet blev kanonfint och man slapp handskarna. 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är också ett sätt. Jag kännde dock att man fick bättre tryck med en att slipa av det med en klots och känna att ojämnheterna försvann. Med ett skaft blir det så konstig arbetsställning. Men alla sätt är bra om slut resultatet blir godkänt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig slipat botten före bottenmålning. Jag tar bort löst hängande färgflagor med en kniv eller grovt sandpapper. Den gamla bottenfärgen brukar kladdas fast av den nya så några flagor som lossnar när man målar på brukar fastna igen.

Fördelarna är att det är hälsosammare, billigare samt bättre för miljön på uppställningsplanen. Nackdelen är att man kan bli omåkt av någon pga skrovligare botten. 

Jag använder International VC17 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre för miljön? Ja det vet jag inte! Färgen slipas ju bort efter hand när båten är i vattnet. Så det gör knappast någon skillnad på miljön. Jag använder ansiktsmask samt ordentliga arbetskläder när jag slipar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den färg jag använder slipas inte i vattnet vad jag vet. Släpper det då inte så mycket flagor på uppställningsplatsen heller så borde det vara bra för miljön, dvs det mesta av färgen stannar kvar på båten. Det är inte nödvändigt att måla på så tjockt varje vår när det redan sitter kvar färg som håller djurvärlden borta. Men det går ändå ett par liter varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips till.....

Ni pratade om handskar innan.....jag slipade en botten ren från bottenfärg för några år sen (iofs torrslip med maskin) använde en massa skyddsutrustning men inte skyddsglasögon som tätar......o fy fan vad mina ögon svullnade upp i ett par dar. Det ganska mycke gift i bottenfärg....kan nog vara smart med glasögon oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis har man full skyddsutrustning när man slipar botten färg. Även när man målar. Gasfiltermask, skyddglasögon, handskar & overall! Dessutom bör man ha canvas eller plastsäckar som samlar upp all bortskrapad bottenfärg så att man sedan kan slänga den på lämplig miljöstation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...