Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
AudiTQ

Inkörning av ny motor (Suzuki 115hk 4-takt)

Rekommendera Poster


Hallå,

 

har beställt en en helt ny Buster XL årsm -07 från en Busterhandlare i Stockholm -som jag får levererad nästa vecka. På denna sitter en Suzuki 115hk 4-takt och denna skall köras in under 10 timmar...det är ju jättelänge! antar att det framgår i bruksanvisninge hur detta moment ska utföras.

 

Kan motorn skadas om man råkar av misstank kanske inte följa detta moment till hundra procent ? Vore kul om någon annan som har samma motor kunde berätta lite :-D

 

Mvh


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera att du kör under 2000 varv i ca 100 timmar, bara för att vara på säkra sidan!!!

 

 

 

 

 

 

 

Obs....skojar lite nu. Vet hur det kliar i gasarmen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står garanterat exakt hur du ska köra i instruktionsboken. Jag skulle rekommendera att du gör exakt som det står!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din marina/säljare borde ju veta hur den ska köras in också.

 

Grattis till båten förresten!

 

Senast ändrad av batrookie | 11 maj 2007 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, marinan kommer bistå mig i detta men det lär ju ändå vara så att jag själv måste köra in den under 10-timmar å då blir det till att följa till punkt o pricka!

Har kollat på Suzukis marins hemsida gällande inkörning av 4-taktare

1. De första två timmarna. Endast tomgång den första kvarten. Den resterande tiden, (1 timme och 45 minuter) max (1/2) gas

Det blir med andra ord en liten runda i skärgården i låg hastighet de första två timmarna :-D

 

2. nästa timme - max 3/4 gas

 

3. De sista sju timmarna. Kör motorn på önskat varvtal. Kör dock inte på samma varvtal i mer än fem minuter i sträck

 

Låter rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog även hoppa över fullgas de första 10 timmarna om jag vorde dig. Känns ju om inte annat lite skonsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej för tusan...det kommer jag aldrig att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara intressant att jämföra hur en Yamaha F115 4-takt körs in (har en sån motor själv som jag körde in 2003 när den var ny):

 

10 timmars inkörning:

 

1. Första timmen: Kör motorn på ca 2000 varv/min el ca 1/2 trottle.

2. Andra timmen: Kör motorn på ca 3000 varv/min el ca 3/4 gas och under den timmen kör den på fullgas i 1 min var 10:e minut.

3. Resterande 8 timmar: undvik fullgas längre än 5 minuter.

4. När 10 timmar gått kan man köra den hur man vill men den skall in på 1:a service efter de 10 timmarna ovan (oljebyte i motorn och växelhuset mm och inspektion).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 maj 2007 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har just kört in min Sucka 115 hk. och det du skriver om inkörning stämmer. Men sen står i instruktionsboken att motorn ska in på första service efter 20 timmar. Det har man tydligen gått ifrån nu och rekommenderar att motorn ska in på första service efter ca. 50 timmar. Detta enligt 2 st. marinor som jag kontaktat och frågat om det stämmer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad gör man för service och eventuella justeringar efter inkörningsperioden? Om man ska justera tex tomgången på en direktinsprutad fyrtaktare görs det via dator hos återförsäljaren, eller kan man göra det själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventiljustering samt oljebyte.

Ovanligt att du behöver röra ventilerna, men för säkerhets skull.

Kamremmen om det finns är ovanligt att den byts.

Hörde med en marina att jämför man timmarna på en båtmotor med en bil så är det en piss i nilen vad gälle gångtiden.

Det är om den blir gammal och torkar då.

 

Suckan har kamkedja tror jag.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt handboken till Suzuki är det inte ventiljustering förrens fjärde servicen eller efter 200 timmars körning. Alla andra fyrtaktare jag köpt så har ventiljustering gjorts vid första servicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ingen inkörning idag inte, det rådde storm här! :-(  trist, man undrar varför det skulle blåsa så mkt idag!

 

Så här långt har min inkörning kommit:

 

1. 15-20 minuter tomgångsköring samt repan från rampen till bryggan :-D

Enligt Suzuki så är dessa första 15 minuters tomgångskörning viktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...