Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Jonas478

Luft kvar i handpumpsblåsan -- vad är tricket?

Rekommendera Poster

Amatörfråga -- hoppas att något proffs lätt kan svara?

 

Jag var ute på årets första provtur häromdagen och under den första kvarten fick jag motorhosta 7-8 gånger (med en två år gammal Mercury F50 som var inne på service och konservering i höstas). Ny bensin i tanken, men gammal i slangen. De två första gångerna dog motorn helt (hjälp!) men sedan lärde jag mig att pumpa på handpumpsblåsan på bränsleslangen direkt, så fick motorn kraft igen.

 

Men jag pumpade och pumpade -- blåsan blev aldrig hård ;-)

 

Till slut kom jag fram (cirka 4 distans) till närmaste sjömack, för att fråga. Men macken var stängd. Under tiden låg jag på tomgång och efter det gick motorn perfekt resten av dagen -- pumpblåsan hade blivit hård av sig själv...

 

Liknande upplevelser minns jag förra sommaren, när det gått några veckor sedan förra utflykten, men då bara ett par motorhost i inledningen av varje tur.

 

Vad gör jag för fel? Finns det något trick?

 

Eller borde jag pumpa igenom slangen för att få bort luften? 

Hur isåfall?

Eller är det någon ventil som är trasig?

Eller är det gammal bensin som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Låter som den får tjuvluft någonstans ifrån. Kolla kopplingarna mellan slang/tank och slang/motor. Du kan ju titta på skarvarna samtidigt som du pumpar för att se om det läcker bensin eller pyser luft. Min gjorde likadant. Ibland funkade den för att nästa tur inte funka alls. Berodde förmodligen på att kopplingen inte satt riktigt rakt på anslutningen, var en del glapp där. Såg att det var fuktigt vid tanken,visade sig vara min nya koppling som inte höll tätt. Bytte till en annan tillverkare av koppling(tom. billigare än den förra), har sedan dess fungerat. 

Lycka till med felsökningen. Hälsn. Kent      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kan slang och blåsan komma från bilteama i så fall är allt som det ska, drar in ganska mycket tjuvluft i kopplingarna som endast är förseglade med buntband, jag stänger aldrig luftskruven på tanken eftersom övetrygg då läcker igenom biltema slangen, men man får ju vad man betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag:

 

1. Nix, har varit ut och kollat (båten står på trailer), men hittar inget läckage i någon av kopplingarna. Helt torrt.

 

2. Nja, det är orginalslang från Mercury, står i alla fall Mercury i orange på slangen.

 

Men har funderat lite till -- är det bara min STRESS som spökar, att jag trycker för snabbt på pumpen... Funktionen gissar jag är att luften ska pressas tillbaka till tanken och sedan ska pumpen suga upp bensin istället. Men om jag är stressad och trycker för snabbt, då kanske inte pumpen hinner suga klart innan jag trycker en gång till?

 

Funderar vidare -- pumpen borde väl vara så högt som möjligt, för att luften ska samlas där innan man trycker? Eller är det bättre om den är lågt ned?

 

 

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 11 maj 2007 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla om det finns ngn riktningspil på blåsan, alltså åt vilket håll flödet ska gå genom den!

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Trycker du för mycket, kommer du få ett surt tändstift.

Inte heller så kul. Då får du ta bort tändstiftet då och torka av det.

 

För du har väl tändstiftsnyckel? :)

Kanske skulle vart i den andra tråden.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har råkat ut för liknande tidigare.

Vänd blåsan med pilen UPPÅT och pumpa lungt och stilla tills blåsan blir hård. Tar lite tid om du bytt bränslefilter.

På en modern Yamaha kan man inte pumpa -för mycket - eller så att den blir överflödad.

Vet inte hur det är på andra motorer.

Lycka till och trevlig båtsommar! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inuti gummiblåsan finns 2 backventiler, den nedre -närmast tanken- är troligen läck så du pressar tillbaka bensinen igen. håll blåsan med pilen uppåt och krama långsamt så bensinen och eventuell luft kan pressas upp mot motorns flottörhus där nålventilen släpper in så mycket bensin att flottören flyter upp och stänger nålventilen, och då börjar blåsan bli hård. Luften som finns i slangen bara passerar till förgasaren och vidare in i motorns vevhus. Det blir INTE som nämdes ovan att stiften blir sura av för mycket kramande, när flottören stängt nålventilen så ska det inte kunna komma in mer bensin, och det gör det inte om inte nålventilen är otät. Jag har sett uppgifter att man ska pumpa si och så många tag på blåsan, men det är totalt fel! när blåsan känns så är det fullt, sluta då. Glöm inte att öppna luftskruven på tanken!!!!

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Jaha, märkligt att mina stift blev sura då. Man pumpar och försöker starta, men det går inte. Man pumpar igen och samma sak. det rinner över, mina tändstift har i alla fall blivit sura. Om det beror på äldre eller nyare motorer det låter jag vara osagt, jag har bara haft äldre motorer.

Kan det ha varir otätt ngn stans, typ där man flödar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

byt genast nålventil och kolla även flotörnivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde jag förtydliga att min Mercury F50 även heter EFI och det tror jag betyder Electronic Fuel Injection = den har ingen förgasare.

 

Pil på blåsan -- finns inte. Men bra tips, verkar logiskt.

 

Två ventiler, fortsätt pumpa, kanske ventilläck -- intressant förklaring, tack, ska testa!

 

Senast ändrad av Jonas478 | 12 maj 2007 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

mitt svar var avsett för de blöta stiftens ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 TACK PatricS och HenrikGbg,

 

Tillsammans tror jag att ni har både förklarat och löst mitt problem.

 

Med 2 ventiler, en i varje ända av blåsan, så kan det bli luft kvar i blåsan om jag har den vänd åt fel håll (utblås nedåt). Men om jag vänder blåsan med ändan mot motorn uppåt, då måste all luft följa med vidare, och passera ventilen i motorn.

 

Alltså: Håll blåsan lågt, med ändan mot motorn uppåt.

 

Tack!

 

Senast ändrad av Jonas478 | 12 maj 2007 | 09:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...