Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Anders2

Membran till matarpump - MD6A

Rekommendera Poster

Har problem med min md6a då den läcker diesel när den står still.

Oljevolymen verkar också öka varför jag misstänker att diesel på nåt sätt läcker in i oljetråget.

Hörde från en bekant att en första åtgärd vore att byta membranet i matarpumpen då diesel kan rinna in i motorn om dieseltanken ligger ovanför motorn och således skapar ett övertryck?

Volvo penta säljer dock inte sådana membran längre varför man måste köpa en ny pump för 1600 kr, lite dyrt om man inte ens vet om det är detta som orsakar läckaget.

Vet nån om man kan köpa pirattillverkade delar till dessa gamla motorer?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, matarpumpen är väl den som har ett runt (cirkelformat) toppigt lock? I så fall vet jag av egen erfarenhet att locket i alla fall läcker om man drar åt den för hårt. Nu vet jag inte om det skulle medföra det du beskriver men kan kanske vara värt att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

eller så läcker packboxen på spridarpumpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga även för min MD11C som envisas med att ryka blått vid start efter ett dygn så jag hakar på:

Kan man tänka sig att smörjolja skulle kunna trycka in i bränslepumpen via en trasig packbox så bränslet blir oljeblandat. Dels ryker den lite blått när man kör och dels blir det ett ordentligt rökmoln vid morronstarten.

Nya kolvar och foder. Gjorde ett test med att lufta diesel när den stått ett dygn men lät nog inte tillräckligt med diesel komma ut.  Den rykte i alla fall. Kanske ska gör nytt test och låta nån dl flöda ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Inte brukar man ha mer övertryck i motorn än i pumphuset, ryka blått, slitna styrningar eller söndertorkade tätningar.  Men späder den oljan mycket då trots täta ringar eller behövs luftas i onödan då är packboxen kass, bara att byta kostar några tior.  Ang pumpmenbranet så kolla vanliga utbytes pumpar till tex gamla volvo b18 mm kostar inte många kronor på bildelar mm och kan passa. annars finns nästan allt att handla hos vetranbilsfantasterna sök bara på rätt pump och bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övertryck är fel ord av mig, menar snarare självtryck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...