Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Fille

Limma skrov beklädnad med casco flex i ruff tak??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska fräscha upp ruffen med ny skrovbeklädnad, Marina soft, Tänkte använda casco flex golvlim, men funderar på om det är tillräckligt bra grepp i limmet för att fästa i taket? någon som prövat?

Tacksam för svar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa som finns är kontaktlim,casco har men biltemas är lika bra och kostar bara en bråkdel.

gittan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret..

Har limmat med casco flex på lösa paneler och det funkar bra,men är det någon som använt i taket? vore ju lite tråkigt o kladda på med lim för att sedan upptäcka att det inte sitter kvar... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter kvar med cascoflex golvlim, inga problem. Visst kan man använda kontaktlim, men betänk då explosionsrisken nere i kabinen och att du måste soitta där med en skyddsmask o stryka lim på både material som tak...roligare kan man ha, sedan gäller oxå vad för material man ska använda, kontaktlim har ibland en viss tendens att vandra ut i materialet, det gulfärgar då beklädnaden. Om det är många skarpa veck osv i taket kan du använda kontaktlim just på dom ytorna samt golvlimmet på dom andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som gammal golvläggare kan jag bara säga ja!!! vänta bara på rätt hugg i limmet.  stryk an limmet med limspackel, låt torka tills du känner en klibbig yta Innan du gnider fast beklädnadsmattan... väntar man för länge får man limma om,,, för kort tid = blåsor.

Väl mött. L. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för bra svar 21.gif\..Tänkte på en sak till, stryka bägge ytorna med lim, eller bara en av dom?? 

Senast ändrad av Fille | 11 maj 2007 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag ska åxå limma beklädnad i ruffen, jag tänker använda Hjertmans beklädnadsmaterial. Ett råd är att limma provbitar först innan du storlimmar. Jag har problem med att få limmet att bita, killen i färg afären tror att Hjärtmans matta är för tät, lösningsmedlet (vatten) har ingen stans att ta vägen. Vilket leder till att limmet bara härdar tills dess att mattan läggs på. Jag har provat med olika torktider innan appliceringen, och kommit fram till att det är en otrolig skillnad på en kvart hit å dit. Vilket i sin tur är lite knöligt eftersom min båt står ute och klimatet spelar in från dag till dag. Låter lite avskräckande kanske, i alla fall för mig, jag tror jag skiter i och klä om skål.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har varit med och limmat duschutrymmen i en gammal bogserbåt i stål, för permanentboende i sthlm str vägen. bara man väntar in Rätt Hugg i Limmet innan man slutligen gnider fast mattan, så fungerar det kanon!!! fast det är klart,,, inget lim i världen klarar av att ständigt utsättas för fukt och temperaturskillnader...

Rätt hugg=det skall kännas klistrigt men inte smeta på fingret... då har tillräckligt med fukt avdunstat.
Och förresten, Ja.. bara underlaget behöver strykas... en yta således

Väl mött L.

Senast ändrad av folkatorparn | 04 juli 2007 | 23:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis limmat ny skrovbeklädnad i hela båten och provade med Biltemas kontaktlim på en våd. Jag har väl fått cancer för livet nu tänkte jag när jag hade limmat en våd utan mask. Det tar lång tid innan den distinkta lukten försvinner. Resten körde jag med Casco Flex och det luktade inget och även när jag väntade tills limmet hade rätt hugg kunde jag justera lite på våden när jag hade tryckt dit den. Dessutom om du får lite av limmet på ytor som inte ska ha lim på sig så är det mycket lätt att få bort med lite vatten och gnugga. Jag skulle aldrig använda ett kontaktlim till skrovbeklädnad. Jag har även använt Casco Flex till att limma galon på skummgummi och det gick mycket bra och fick en fog som inte gick att slita loss.
Casco Flex = Ett mycket bra lim. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...