Namkong 0 Postad 10 Maj , 2007 JA!! Jag vet att det finns en massa trådar om detta ämne, men min fråga är lite anorlunda. Är ute efter Garmin GPSMAP 298 som jag är sugan att beställa från USA. Men har läst en massa trådar om att beställa från gpsdiscout.com och att dom använder Fedex att skicka genom, men också att många har åkt dit och att fått betala moms och tull just för att dom kollar fedex så frekvent. Frågan är denna, jag har en släkting i USA/ San Fransisco, hur vore det att låta GPS:en gå till henne och att hon i sin tur postar det som ett vanligt paket till mej, då är det väll större chans att slinka igenom tullen. Vad tycker ni om detta? Senast ändrad av Namkong | 13 maj 2007 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Maj , 2007 Skickar hon den till dig som antingen gåva utan värde eller retur efter reparation eller nåt sånt är nog chansen väldigt stor att du slipper tull och moms. FEDEX (och alla andra seriösa speditörer) hanterar nog tull/momsfrågan på samma sätt..altså om fraktdokumenten säger att det är nytt eller tull/momspliktigt gods så måste dom tulla/skatta in det (som lagen säger). Senast ändrad av Gunnar_ | 10 maj 2007 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 10 Maj , 2007 Ja, det bör funka att släktingen skickar - vet dock inte vad som händer om paketet (risken är nog ganska liten) försvinner på vägen. Man kan antagligen teckna någon form av försäkring, men som jag har förstått andra inlägg så är det sådana siffror som tullen studsar på...Trixigt. Jag hade nog skickat utan försäkring eftersom priserna är så låga att du kan köpa två för samma pris som i Sverige (Ockrare till försäljare!). Säkrast är nog att åka själv.... Senast ändrad av doppingen | 10 maj 2007 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 11 Maj , 2007 Skulle inte tveka en sekund, låt den gå via släktingen för att slippa tull och moms /Kenbja :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 11 Maj , 2007 Kan man då inte fråga företaget man köper GPS:en hos om dom kan skicka som retur efter rep eller dyl. Senast ändrad av Namkong | 11 maj 2007 | 15:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 11 Maj , 2007 Om du hittar någon liten handlare kanske detta går, annars är de stora bolagen nog försiktiga nog för att inte skita ned sig för detta. Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 11 Maj , 2007 vilken prisskillnad är det frågan om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 11 Maj , 2007 ca 1400:- i skillnad mot i Sverige Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaDoP 0 Postad 12 Maj , 2007 Det låter lite.... Jag köpte (en 298) som kostade 3100 kr i USA - Dom ligger väl fortfarande runt 6000 i Sverige. 2500 - 3000 i förtjänst skulle jag nog snarare säga. En bekant köpte värstingmodellen (3110 tror jag den hette). Han gav ca. 12000 i USA när den i Sverige kostade 22-24000.....Det kallas marginaler det. Det skumma är att postorder i USA är mycket billigare än butikerna, extremt stor skillnad faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 12 Maj , 2007 1400:- billigare om jag åker på moms och tull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 12 Maj , 2007 Har kollat med min släkting nu och hon kan posta den till mej. Har ni några tips på hur detta ska gå till när hon skickar den till mej, så attinte tullen kollar den? Har fått ett tips att hon ska bryta orginal förseglingen på förpakningen innan hon skickar den, då klassas den som gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dagodfather 0 Postad 13 Maj , 2007 Tjena, jag har beställt en 172c nu på gpsdiscount. Så vi får se vad som händer om jag slipper tull o moms eller inte, tänkte prova o se iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matnor02 0 Postad 13 Maj , 2007 Köpte en 298 med värsting ekolodsgivare för $752 på gpsdiscount. De hade uppgett tullvärdet till $400. Så jag fick betala drygt 900kr i tull och moms. Vet inte om de gjorde det avsiktligt eller om jag hade flyt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 15 Maj , 2007 På Amazon.com kostar en 298:a $434 plus frakt inom USA. Kan en västinggivare verkligen trissa upp priset till över $700? Då skulle givaren kosta ca 300. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matnor02 0 Postad 15 Maj , 2007 298 med extern antenn: $430 Ekolodsgivare med fart & temp: $240 x-tra Data & spänningskabel: $20 Frakt & Försäkring: $67 Summa: $757 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 18 Maj , 2007 Varför köper du en givare med fart för? det blir ju mer exaktare om du kör fart från GPS:en, det blir ju fart över grund och mer exaktare än så får du inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 18 Maj , 2007 Man får en garmin 520 för 4200kr på ebay med frakt till sverie, i sverige kostar den 9000kr , det är rikitgt bra pris. Och säljaren kan skicka som gåva och med ett lägre värde skrivet på paketet. Kolla på ebay o se vad de tar. sedan mailar du bara och frågar om de skickar som gift och med lägre värde. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 21 Maj , 2007 520 för 6390 transport på www.tecopt.se520S för 6140 på navigate-worldwide.com (tullad och klar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matnor02 0 Postad 31 Maj , 2007 Vadå exaktare? Fart över grund, från GPS är en sak. Fart genom vattnet från loggivare en annan. Det beror på vad du vill mäta. Har du båda kan du se hur strömt det är osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser