Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jonas478

Säkerhet = flytoverall, VHF eller vad?

Rekommendera Poster

Gäst Veglarn

Första hjälpen saker, oftast så finns det saker så man klarar sig i en vanlig första hjälpen kudde. Men ta med folie, bra om man bränner sig. Läggs på på såret direkt och sätt gasbindan utanpå. Enklare att ta bortsen.

Jo, tråkigt nog kan man göra illa sig på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips -- jag har sammanfattat och prioriterat efter hur diskussionen har gått och eget huvud, vilket ger denna lista:

 

STANDARDUTRUSTNING med ny båt:

1. Brandsläckare

2. Lanternor

3. Dragg

 

PRIO ETT:

4. Flytvästar

5. Sjökort

6. Kompass

7. Mobiltelefon i vattentätt fodral

8. Medlem i SSRS eller Sjöassistans

9. Reservdunk med bensin

 

PRIO TVÅ:

10. GPS / sjökortsnavigator

11. VHF-radio

12. Extra dragg och med längre lina

13. Nödraketer o signalbloss

14. Båtshake

15. Extra varma kläder o vindtät filt (aluklädd picknick-filt)

16. Första hjälpen-kudde

 

PRIO TRE:

17. Signalhorn (vid dimma)

18. Räddningslina (Hansalina)

19. Flytoverall

 

PRIO FYRA:

20. Drivankare

21. Reservdelar (propeller, tändstift, med verktyg till)

22. Frälsarkrans

23. Segel

24. Paddel

 

Lägg gärna till, den som vill -- eller ändra ordning...

 

Senast ändrad av Jonas478 | 13 maj 2007 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hittade att Yamarin har en sida om Säkerhetsutrustning

http://www.yamarin.com/sv/Hem/Modelserie/Skötselanvisningar/Säkerhetsutrustning/tabid/1987/Default.aspx

där de påstår:

 

Enligt sjötrafiklagstiftningen skall det i varje motorbåt finnas följande utrustning i funktionsdugligt skick:

 

1) Flytvästar för samtliga personer ombord

2) En pump eller ett öskar

3) Åror eller paddel eller ankare med lina

4) En handbrandsläckare på minst 2 kg om utombordaren är över 25 kW (34 hv)

 

Pump eller öskar har jag inte med i listan ovan (och min Ryds 478 har regnläns, så jag borde klara mig utan). Men på denna sida nämner de ytterligare två grejer som inte är med i listan ovan:

 

25. Kikare

26. Radarreflektor

 

Senast ändrad av Jonas478 | 08 juni 2007 | 06:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en uppdatering --- har köpt och monterat laddningsfästet till en handburen VHF nu (Cobra 400 för 1500 kronor). Har som sagt inte tänkt prata i den annat än i nödfall, men det är ganska kul att lyssna på andra ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske lite sent ute men tror du redan har lyckats med det viktigaste-att komma ihåg säkerheten.

 

För övrigt skulle jag valt att köpa en flytoverall en fuktsäker mobiltelefon.

 

Vad gäller GPSen har jag svårt att tro att den gör din färd säkrare:)

Är ruggigt många olyckor som orsakas av GPSer som tar förarens uppmärksamhet:/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar några saker under prioritet 1:

propeller inkl. saxpinar och verktyg för att kunna byta den.

ABC = Andning-Blödning-Chock.

HLR = Hjärt-Lung-Räddning.

Livräddning. Flytväst osv. i all ära är naturligtvis en självklarhet,

men att träna på att t.ex. plocka ombord en person är inte alls så lätt och den träningen borde vara lika självklar som en flytväst!

Kunskap som både utvecklas och underhålls...t.ex. i navigering, ABS, HLR och annat. Det är ju väldigt lätt hänt att man tappar det man en gång har lärt sig om man inte regelbundet tränar och underhåller kunskapen!

Hur många är det inte som en gång har lärt sig grunderna med pappers-sjökort och navigering men som sedan har glömt det mesta för att man ersätter detta med plottern!? Den fällan är nog väldigt vanlig att många går i och detta är en säkerhetsrisk om något! 

 

Vill säga att jag inte har läst samtliga inlägg i denna tråd så något av det jag nämner kanske redan är sagt....(?)

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 15 juni 2007 | 00:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, GPS är väl bra för säkerheten av åtminstone två skäl:

 

1. Man åker inte vilse -- typ jag trodde att jag åkte genom DET sundet och där finns ingen grynna...

 

2. Om man behöver ropa på hjälp via mobil eller VHF så kan man tala om exakt var man är någonstans -- inte bara Vi åkte vilse på väg hem från Huvudskär och har kört på grund, hjälp!

 

Och själv tycker jag att jag ägnade mer tid åt att titta i sjökortet förr, än jag tittar på sjökorts-GPSen nu. Man slipper att leta reda på var man är varje gång man tittar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bra komplettering. Mycket av det du nämner är som sagt kunskap, snarare än prylar. Det är förstås också en poäng med att gå kurser, typ förarbevis och skepparexamen. Men kunskap är knappast något man läser in kvällen innan man sticker ut med båten -- antingen har man den eller också inte ;-)

 

Jag råkade köpa en ny bättre propeller för några veckor sedan och har lagt den gamla i en plastpåse (MED alla verktyg och brickor som behövs för att byta) i ett fack i båten. Fast det nog väldigt svårt att byta om man inte är inne vid en brygga eller strand... Men vi lägger till det:

 

27. Propeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste numret av Vi Båtägare (8-2007) har en artikel som heter Telefonterror där Bengt Utterström ger ytterligare några förslag på säkerhetsutrustning man bör ha med:

 

28. Ett separat startbatteri som alltid är fulltankat

29. Bränslefilter i reserv

30. Impeller i reserv (läs i instruktionsboken hur man byter) och polygriptång

31. Ficklampa, helst vattentät

32. Verktygslåda med diverse tillbehör: silvertejp, skruvmejslar, tång, en större och en mindre skiftnyckel, svart eltejp, säkringar (elsystem, navigator, VHF), extra glödlampor till ruffbelysningen och lanternorna, liten tub med vattenfast smörjfett och en burk vaselin, liten tub Sikaflex.

33. Färskvatten i en extradunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare inte sett din fråga till mig.

 

Det är helt ok med dumma frågor på inte helt korrekta svar.

 

Jag glömde ju att skriva att det flytande föremålet som kastas i skall vara fäst i en helst flytande lina.7.gif\

 

 

Det är betydligt lättare för en nödställd att både hitta och gripa tag i t.ex en frälsarkrans än enbart en lina som kastas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stig,

 

Tack för förklaring, ny fattar jag hur du menar mycket bättre:

 

Det flytande föremålet som kastas i skall vara fäst i en helst flytande lina.

 

Men då är det nog ordet snarast i ditt första inlägg som gjorde att jag tänkte snett --- Jag såg framför mig hur båten sveper mellan några holmar i 20 knop, lillkillen trillar överbord, och det första jag gör är att kasta i en fender till honom. Det vore vettigt om han inte har flytväst eller om det är en stor båt som tar lång tid att stanna och vända, så att det är svårt att hitta en person som inte har något vit/orange ovanför vattenytan.

 

Fast med din förklaring nu, så menar du väl snarare att man ska minska farten först, sedan vända tillbaka -- och först när man ligger för tomgång strax intill behövs en frälsarkrans med flytande lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag funderat på det Bengt Utterström skriver i artikeln ”Telefonterror” (se inlägg igår) så tycker jag att han ställer för stora krav på småbåtsägare och för små krav på Sjöassistans. I inledningen av artikeln citeras Arild Winge på Stockholmradio:

Av våra cirka 1300 samtal per år löser vi nästan hälften per telefon

 

 

Bengt drar sedan några exempel på att folk ringer om hjälp i onödan (300 meter från bryggan, har en paddel, men ringer ändå Sjöassistans), och argumenterar typ ”Det var bättre förr”.

Men det är ju en av poängerna med Sjöassistans att man har rätt att ringa och fråga. 1300 låter kanske mycket, men under en sommarsäsong på 100 dagar är det 13 per dag. Mindre än ett samtal i timmen…

 

Inte ska man behöva ha med sig extra startbatteri, extra bränslefilter och extra impeller bara för att åka ut en dag i Stockholms skärgård?

Nej, har man mobiltelefon i vattentätt fodral, plus VHF, plus Sjöassistans eller SSRS --- då är det OK att ringa på hjälp om motorn inte startar. Att det ofta hjälper att prata med ett proffs när man själv är amatör och stressad, det är ju det man betalar Sjöassistans eller SSRS för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är klart man ska ringa SSRS eller sjöassistans om man är medlem och känner för det.

 

Men ditt resonemang om att man inte bör ha med sig reservdelar, typ batteri och impeller vet jag inte om jag kan hålla med om. Säg att det är fredag kväll och du har tagit båten ut, med tanken att bli kvar över helgen. Så går din impeller sönder, då è det bara ringa SRSS och be dom skjutsa hem dig, packa över alla saker till bilen, som du 4 timmar tidigare kånkat ner till båten. Åka hem, slänga dig besviken i tv-soffan och vänta tills du kan köpa en ny impeller på måndagen.

 

Jag har alltid med mig en verktygslåda och mindre reservdelar, typ impeller för att kunna åtgärda små fel direkt, och på så vis slippa ställa skärgårdsvistelsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade min båt inne på verkstad (Skanstull Marin) häromdagen för att motorn (4-takt Mercury 50 hk från 2005) skulle få årlig service och konservering under vintern. När jag hämtade den kom jag ihåg att fråga mekanikern om byte av impeller, om det är något jag skulle klara av själv ute i skärgården, om den går sönder. Fick svaret:

 

-- Nej, då måste du först montera bort växelhuset. Att byta impeller är svårt när båten ligger i vattnet.

 

Kanske är det lättare på andra märken än Mercury. Kanske lättare på gamla 2-taktare. Men jag håller därmed fast vid att det är OK att ringa till SSRS eller Sjöassistans om impellern går sönder. En gammal propeller i reserv plus verktyg till den har jag med mig --- men där går gränsen för min verktygslåda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera som redan skrivit det men...

 

Vattentätt fodral till sin välladdade mobiltelefon är riktigt riktigt bra!! Så rackarns enkelt och så genialiskt.

 

Den mesta övriga utrustningen är helt värdelös när den följt med båten ner i djupet. Ett medlemsskap hos nån sjöräddnings-/assistans-förening är inte heller mycket att ha om man inte kan kontakta dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservimpeller ombord gäller väl i 1:a hand inombordare (där byter man den relativt enkelt).

 

Precis som reservpropeller i 1:a hand gäller båtar med rak axel med propellern exponerad ( ej skyddad som på en kölbåt typ snipa eller så ) eller utombordare och/eller drev-försedda båtar där propellern oftast är helt oskyddad OCH lägsta punkten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28: separat startbatteri, har väl ingen, och behövs väl knappast om man använder det till enbart start ?

32: ..svart eltejp..när jag läste det 1:a gången tänkte jag skicka en kommentar till VIB, men orkade inte..\Foot

 

Eltejp är väl i praktiken helt odugligt på sjön där det vanligtvis är blött och/eller kallt, fäster inte och lossnar direkt ?

 

Enligt min erfarenhet är det enda som kan appliceras i alla väder och funkar till all isolering, må det vara mekanisk eller elektrisk är: vulktejp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade i förrgår ett tillägg till punkt 3 på listan:

3. Dragg

Har sett på flera ställen att man bör ha en bit kätting närmast draggen/ankaret. Jag har hittat tre argument:

a) att hindra att ankarlinan nöts ut mot stenar och liknande på botten nära draggen.

B) att tyngden i kedjan ger bättre fäste, eftersom draggen dras mer horisontellt över botten.

c) att tyngden i kedjan ger extra fjädring som minskar plötsliga ryck i draggen så att den håller fästet bättre.

Billigt jämfört med det mesta annat på listan ovan, 2 meter galvad kätting kostade 76 kronor på Biltema. Vädret fortsatt perfekt -- hoppas att testa på Nationaldagen på fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt som jag inte sett rekommenderat i tråden (kan ha missat, men bättre en gång f mkt...) Någon typ av badstege! Kanske sitter original på din Ryds, men många båtar saknar det som ibland kan vara det enda sättet att ta sig tillbaka ombord, speciellt om man är ensam ombord. Jag har testat att ta mig ombord på alla båtar jag haft, utan att anv badstege, dels iklädd flytoverall (SVÅRT) dels i flytväst (mindre svårt, men inte helt lätt) samt i kläder (inte heller helt lätt) Lägg därtill ev chock eller kroppsskada.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart, det är så viktigt att det borde stå allra först på listan:

0. Badstege som är lätt att komma upp med.

Som du påpekar har nog alla nya båtar en orginalstege från fabrik, men på äldre båtar kan en komplettering behövas.

Dessutom är badstegar ofta ganska korta och svåra. På min Ryds 478 var det från början ett riktigt kraftprov att komma upp --- jag har moterat både två extra handtag och ett extra fotsteg av en bit bred rem (typ kraftigt lastband) som jag sytt fast som ett U att sätta foten i (foto finns i min sjöbod).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade upp bilden. Två extra svarta handtag på vardera sida (svårt att nå högre upp direkt) och ett mörkblått band att sätta första foten i. Främst för att det ska bli bekvämare att komma upp efter bad, men säkert bra om man är tungt klädd och skadad/chockad:

post-15068-1394235502,497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi pratar impeller så har jag en liten fundering... Är inte det något man kollar vid årlig service el liknande om man ska ut i större vatten. Likaså är ju en välservad motor som man litar på en säkerhets grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en nödraket kan komma till användning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns med på listan jag skrev för ett år sedan, högre upp i tråden,

13. Nödraketer o signalbloss

men jag borde kanske uppdatera, fixar det i kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en uppdatering av förra årets lista. Den innehåller inte allt som diskuterats i tråden, bara det som jag tycker är rimligt att ha med i en liten motorbåt med utombordare som gör dagsutflykter i Stockholms skärgård på sommaren:

STANDARDUTRUSTNING med ny båt:
1. Badstege som är lätt att komma upp med

2. Brandsläckare
3. Lanternor
4. Dragg, med en bit kätting närmast draggen

PRIO ETT:
5. Flytvästar
6. Sjökort
7. Kompass
8. Mobiltelefon i vattentätt fodral
9. Medlem i SSRS eller Sjöassistans
10
. Reservdunk med bensin

11. En pump eller ett öskar

PRIO TVÅ:
12. GPS / sjökortsnavigator
13. VHF-radio
14. Extra dragg och med längre lina
15. Nödraketer o signalbloss
16. Båtshake
17. Extra varma kläder o vindtät filt (aluklädd picknick-filt)
18. Första hjälpen-kudde

PRIO TRE:
19. Signalhorn (vid dimma)
20. Räddningslina (Hansalina)
21. Flytoverall

22. Färskvatten i en extradunk


PRIO FYRA:
23. Drivankare
24. Reservdelar (propeller, tändstift, med verktyg till)
25. Frälsarkrans
26. Segel
27. Paddel

28. Kikare

29. Ficklampa, helst vattentät

30. Verktygslåda med diverse tillbehör: silvertejp, skruvmejslar, tång, en större och en mindre skiftnyckel, vulktejp, säkringar (elsystem, navigator, VHF), extra glödlampor till ruffbelysningen och lanternorna, liten tub med vattenfast smörjfett och en burk vaselin, liten tub Sikaflex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara klargöra ett par saker rörande Sjöassistans, där jag själv ingår. Om jag är gripbar rycker jag givetvis ut på samtliga sjönödslarm, ty det är jag skyldig att göra. Trossen och vår försäkring har många likheter och jag är medlem i SSRS också. Däremot är nog Sjöassistans lite vidare i sitt omfång då jag exempelvis kan få rycka ut, bogsera till fastland och sen medelst bil skjutsa försäkringstagaren till dennas/dennes hem. Sen ingår ju lite annat lull-lull via det VHF-abonnemang som ingår. Kolla gärna vår loggbok på hemsidan.

Jag påstår inte att det ena är bättre än det andra, utan hoppas att alla har möjlighet att vara medlem i båda organisationerna. Framförallt för att våra duktiga SSRS-besättningar ska få koncentrera sig på nödsituationer.

Slutligen kan jag upplysa er om att Sjöassistans och SSRS inte har någon rivalitet utan att vi faktiskt hjälps åt om så är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag också uppfattat det -- att Sjöassistans och SSRS hjälps åt.

Köpte nyligen en större motorbåt och då ingår Sjöassistans i min försäkring (Atlantica), så därför har jag tänkt ta pengarna som gick åt till medlemskapet i Sjöassistans och betala medlemskap i SSRS. Kanske inte logiskt rent ekonomiskt -- men det känns rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker listan med 30 punkter är bra -- så jag väcker den till liv efter vintersömnen...

Lägg till om ni har andra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Listan är mångt och mycket bra, men nr 27, paddel hör till prio ett om du har en mindre styris. Och om du har plats en lång sådan som man kan stötta med i botten. Första hjälpenkudden eller motsvarande skulle jag också vilja sätta i prio ett.

Signalhornet är guld värt vid dimma, lite högre än tre tycker jag. Likaså med lampan, det blir mörkt i augusti...

Och vad som kanske inte är så nödvändigt i dag vid dagsutflyker under sommaren är VHF och flytoverall. Medlemsskapet i SSRS eller dyligt behöves inte för rena räddningsuppdrag, men kan självklart vara bra när soppan tryter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra svar i denna tråd. Tänkte bara komplettera med de 10 sjövettsreglerna från Sjösäkerhetsrådet.

 

1. Se till att båten är sjöduglig och att god ordning råder ombord!
2. Ha alltid nödvändig säkerhetsutrustning med ombord! Kom ihåg: flytväst åt alla ombord och de ska vara på!
3. Ge dig inte ut på större vatten än båten är lämpad för!
4. Tala alltid om ditt färdmål och studera noga färdvägen. Om du ändrar färdmål, meddela hem!
5. Det är din plikt att känna till de regler som gäller på sjön. Alkohol och båtliv hör inte ihop!
6. Överlasta inte båten, och sitt i båten!
7. Håll alltid god utkik! Var försiktig med farten!
8. Lyssna på väderleksutsikterna. Är de dåliga, stanna hemma! Är du redan till sjöss, sök lä eller närmaste hamn!
9. Om båten kantrar men flyter, stanna kvar vid den! Du är säkrare där än om du simmar mot land!
10. Skräpa inte ner, varken på land eller i sjön. Tag med skräpet hem eller lämna det i en sopmaja!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...