Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jonas478

Säkerhet = flytoverall, VHF eller vad?

Rekommendera Poster

 

Jag hoppas på lite tips om säkerhet när man är ute i skärgården i en liten styrpulpet. Vi köpte en Ryds 478GT för två år sedan och hittills har vi klarat oss med flytvästar, sjökort och kompass. Jo, båten hade förstås brandsläckare och lanternor som standard. Och jag har fortsatt att vara med i Sjöassistans, känns skönt att kunna ringa dem med mobilen.

 

MEN under vintern har jag tagit förarbevis och kursen väckte mig -- det är ju massor som lätt kan gå snett (typ köra på grund och tappa mobilen i vattnet). Så jag har köpt en förpackning med 2 nödraketer och 2 signalbloss, installerar ett signalhorn (för dimma), samt skaffat en Garmin 172 sjökorts-GPS.

 

Men vad fattas?

 

Vi kommer bara att åka i Stockholms skärgård under sommarhalvåret, som längst t ex till Huvudskär eller Rödlöga. Borde vi även ha en VHF-radio? Eller är det bättre att satsa på ett par flytoveraller att plocka fram om vädret blir sämre?

 

Vad är det i praktiken som räddar livet på folk om vädret plötsligt blir sämre och motorn stannar mitt på en fjärd...

 

Senast ändrad av Jonas478 | 11 maj 2007 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en vattentät mobilficka och ha mobilen i den på dig så kan du ringa om du hamnar i vattnet (under förutsättning att du inte år långt utomskärs - då funkara bara VHF).

 

Flytoverall är bra om vattnet är inte varmt. Men se till att ha den på också.

 

Se till att ha extra bensin i den dunk!!

 

Drivankare kan man också ha om man är utomskärs, det tar inte så stor plats.

 

En bärbar VHF kostar inte mycket fast en fast monterad antenn är att föredra (kan i vissa fall kopplas till en bärbar VHF).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det i praktiken som räddar livet på folk om vädret plötsligt blir sämre och motorn stannar mitt på en fjärd...

 

Rejäla ankardon och ett medlemskap i SSRS http://www.ssrs.se/

 

Senast ändrad av toaen | 10 maj 2007 | 19:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Medlemskapet i SSRS (som man ju naturligtvis har ändå, för då får man ju b.l.a kostnadsfri assistans även om det inte är ett nödläge, och sen är det ju bara helt rätt 21.gif\) behöver man inte om man råkar i sjönöd, då kommer dom ändå (om dom vet att dom behövs).



Det som räddar liv är väl i första hand att båten är sjövärdig, har den utrustning som krävs för det vatten du färdas på och framför allt att den som utsätts för problem inte drabbas av panik.



Ett motorstopp på öppen fjärd oavsett väder är ju inget direkt livshotande problem, det är först när man inte längre driver på vatten utan möter hårdare material typ land som riktiga problem kan uppstå.



Att kunna ankra innan man kommer in på för grunt vatten löser det problemet, man skaffar sig tid vilket är det viktigaste för att kunna bedömma och eventuellt lösa det grundläggande problemet.

 

Det blir naturligtvis inte särskilt behagligt att ligga för ankar i grov sjö, men särskilt farligt är det inte.

 

Ett eller flera BRA ankare med LÅNG lina är det 1:a man behöver.



Sen, om man inte kan lösa det underliggande problemet, måste man kunna signalera att man har problem, VHF eller mobiltelefon fixar det bäst (anropa/ring direkt till sjöräddningen så kommer dom som ett skott, VHF:en kan ju också höras av alla andra med VHF samt funkar oftast också där ingen mobiltelefon har täckning), raketer/bloss är väl osäkrare då någon måste dels se dom och också fatta vad som ska göras.


Färdas man endast ej alltför långt från land/annan båttrafik när det är sommartempererat vatten behöver man knappast överlevnadsdräkt, en bra flytväst (buren, inte undanstoppad nånstans) torde räcka väl.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar
Vi är nog helt överens.
 
Jag tror att SSRS är fördelaktigare än Sjöassistans, pga att SSRS har egna båtar och oftast är dom som kommer ut vi ett larm via 112. Kompisen hade abbonwemang på Sjöassistans pga VHF och hamnade i en sitauation som beskrevs  i inlägget. Det var dock ingen fjärd eftersom det var på västkusten utan på Väderöfjorden, som väl i princip kan betecknas som havet. Han drev så saktiliga åt nordost mot grundare vatten. Han ringde upp 112 och ut kom SSRS.
 
Då det inte var något sjöräddningsuppdrag och han inte var medlem i SSRS kunde det ha blivit dyrt. Han blev med omedelbar verkan medlem när han förstod skillnaden. Sjöassistans som är knuten till Stockholm Radio använder, om jag förstår saken rätt, olika entrepenörer för sin assistansverksamhet.
 
Att ha rejäla ankardon är viktigt. Jag har 4 kompletta utrustningar av varierande slag. Tre av dem är klara för omedelbar användning. 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen,  vi är helt överens!

 

Jag tog bara ditt inlägg som citera för att det innehöll det mest adekvata svaret, inte som någon attack eller så på vad du skrev, tvärtom smiley-wink.gif\

 

Medlemskap i SSRS är oslagbart, Stockholm Radio:s sjöassistans är inte ens i samma planhalva.

 

Den stora skillnaden är att Stockholm Radio och sjöassistans är kommersiellt (vinstdrivande) företag i viamare-gruppen (inget egentligt fel i det) och inte som en lekman lätt kan förledas att tro något statligt verk eller så utan egenintresse, medan SSRS är en ideell organisation helt finansierat av bidrag utan vinstsyfte 21.gif\

 

Viamare http://www.viamare.se/ = Storebro, Nimbus, Ryds, Maxi, Stockholmradio, Sjöassistans, SF Pontona, Seglarhotellet i Sandhamn, Hotel Skansen i Båstad och en hel del annat.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 maj 2007 | 21:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stort tack för tre bra tips - särskilt för förklaringen av skillnaden mellan Sjöassistans och SSRS. Om jag sammanfattar:

 

1. Skaffa ett vattentätt fodral till mobilen (idag har jag en plastpåse med knut -- gillar hopvikbar mobil och det har jag inte sett fodral till, men det borde väl finnas.

 

2. Rejält med linor och ankare -- i dag har jag två draggar plus linor på 50 och 25 meter (plus några kortare tampar). Kanske är det snarare någon typ av drivankare som skulle behövas om jag får motorstopp på djupt vatten och vill hålla fören upp mot vinden?

 

Eller kan man skapa ett drivankare genom att kombinera dragg och ett par fendertar, kanske?

 

3. Byta medlemskap i Sjöassistans mot SSRS. Jag har kollat deras hemsidor:

 

Sjöassistans ger för 600 kronor:


Bärgning/bogsering Hjälp vid motorkrångel Behov av reservbränsle Transport av dykare Hemtransport vid hårt väder (gäller kajaker/kanoter e. dyl.) Hjälp vid enklare olycksfall eller sjukdom Sjörapport och väderprognos Skärgårdsbutikernas öppettider Navigationsvarningar Broöppningstider Info/rådgivning från läkare, båtmekaniker, varv/marinor etc Närmaste apotek, sjöstation, restaurang etc Sänkt självrisk på båtförsäkringen VHF-abonnemang ingår utan extra kostnad


SSRS ger för samma årsavgift:


• Stöd till vår sjöräddande verksamhet med frivilliga besättningar längs hela Sveriges kust 
• Kostnadsfri assistans för dig och din båt tillexempel vid motorkrångel eller läckage 
• Gäller för alla dina båtar (inom samma hushåll) 
• Tidningen Trossen som utkommer med 4 nummer per år 
• Årsboken, en sammanställning över verksamheten som kommer en gång om året 

Fast skaffar jag VHF är det en fördel med Sjöassistans. Men jag håller med om att jag hellre vill stödja de båtar som faktiskt kommer ut. Jämfört med vad annat kostar (försäkring och motorservice) har jag väl även råd att vara med i båda...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freddie1,

 

Tack också för dina övriga tips. Har alltid en extra 23-liters tank i båten (fast kanske inte mer än halvfull), men bra att du påpekar det.

 

Drivankare vet jag inte hur det ser ut - är det hopfällbart?

 

Bärbar VHF har jag funderat på, tvekar för att man måste göra ett prov och sedan får svårt att komma ihåg reglerna utan praktik (för jag tvivlar på att jag kommer att använda VHF så länge mobilen fungerar). Fast MAYDAY och PAN-PAN kanske sitter kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jonas, du har enligt min mening tillräckligt med ankare och linor (längd) för din båtstorlek och ditt tänkta användningsområde.


Vad avser SSRS eller Sjöassistans så pekar allt till SSRS:s fördel:

 

Har man mer än en båt (själv har jag om man räknar mina två Pioner-8-dingar fyra stycken!) så blir två av dom assistans-lösa med assistans-alternativet ? medan SSRS självklart inkluderar ALLA mina båtar :)


SSRS: • 600 kronor/år gäller för alla dina båtar (inom samma hushåll)


Sjöassistans: kostar 585 kronor/år för en båt.

 

Priset för andrabåten är 300 kr/år. Förutsättningen är att man är Sjöassistans-medlem med en båt, och kompletterar med andrabåten. Båda båtar ska vara registrerade på samma ägare, och man kan t.v. bara teckna en andrabåt per ordinarie medlem.

 

Har man således mer än en båt, så blir det både dyrare och har man inom samma hushåll (typ man, hustru och son dotter = fyra båtar) så får ungarna klara sig bäst dom kan....??

 

läser man mellan raderna så verkar det som om -assistans- känt pressen från SSRS:s erbjudande och försökt att med minsta möjliga eftergift/vinstförlust möta det mest förekommande fenomenet = 2 båtar i samma familj..?

 

Nåja, skit samma, mina personliga åsikter väger säkerligen inte särskilt tungt i verkligheten 13.gif\.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, en annan situation -- om någon ramlar i.

 

Första sommaren flög lillkillens favoritkeps av och hann sjunka innan jag nådde den (jag var såååå nära...) så då köpte jag en båtshake som sitter i klämmor på ena relingen (kanske även bra att dra in nån med sista biten till badstegen)

 

Men i läroboken till förarbeviset står det om att kasta i frälsarkrans eller flytande räddningslina --- har ni sådant redo även på mindre båtar? Eller är det nödvändigt bara på stora båtar (segelbåtar) som är svåra att manövrera intill den som trillat i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En frälsarkrans eller något annat flytande föremål t.ex en fender skall man naturligtvis kasta i snarast oavsett båtens storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en frälsarkrans och dessutom en Hansalina. Det är en kastlina med (mjuk) flytkropp som man kastar ut till (på?) den nödställde.

Praktiskt om man inte kommer precis intill, men förutsätter att den nödställde klarar att greppa handtaget själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej StigH,

 

Hoppas att dumma frågor är OK?

 

Menar du att personen inte har flytväst (vilket är ett krav i min lilla båt) eller varför behöver en person som har flytväst även en krans eller fender att hålla sig i?

 

Räddningslina förstår jag funktionen med, men det verkar OK med en vanlig tamp, åtminstone på kortare avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivankare tar väldigt lite plats. Fungerar och ser ut ungefär som en fallskärm, ca 1 m i diameter.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har man gott om pengar och inte behöver prioritera kan man ju köpa ett drivankare. På min prioriteringslista skulle nog en flytoveroll och en VHF kpmma långt upp på listan och ett drivankare absolut sist.  En spann, ett par fendrar och ett rep fungerar nog lika bra som dom så fjuttarna som säljs i båttillbehörsaffärerna. Jag har ett sådant, som en tidigare båtägare har köpt. Har under de styvt 40 åren jag seglat runt dom Svensk, Norska och Danska kusterna aldrig kännt behov av ett drivankare.


Om drivankare http://www.sailguide.biz/forum/viewtopic.php?t=2232&highlight=drivankare


 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, stödet för VHF är stort. Plus att min granne just köpt en och berättade att det som står i min lärobok till förarbeviset är fel -- numera kan man köpa VHF först och klara provet sedan, men man får inte använda den förrän man har fått licensen.

 

Så när den väl är monterad, om jag råkar i sjönöd, då klarar jag rimligen att ropa MAYDAY och ge positionen jag ser på GPSen, även om jag inte fått någon egen anropssignal.

 

Dessutom tror jag att det skulle vara lättare att förstå hur VHF-samtal fungerar i praktiken bara genom att lyssna -- och att lyssna på sin VHF måste man väl få även om man inte gjort provet ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid hävdat att lyssna får man alltid och jag har haft VHF i många år utan att ha tillstånd/anropssignal och har alltid haft den påslagen (som mottagare, inte sändare) för att lyssna på väderleksrapporter och annat utan att vara ett dugg orolig.

Det finns dom som har en annan åsikt, men dom struntar jag i smiley-wink.gif\

 

Har dock hela tiden haft certifikat, då det är så ohyggligt enkelt att lära sig det lilla man egentligen behöver kunna för att framgångsrikt kunna avlägga provet, och det är ju inte heller fel att veta hur man ska bete sig om man mot förmodan måste trycka på knappen i ett eventuellt skarp läge!

 

Numera kan man ju få en anropssignal (den hör till båten) utan att inneha Begränsat radiotelefonicertifikat Sjöradiotrafik VHF, man ansöker enkelt på webben http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2905. och sen kommer tillståndet på posten 21.gif\

 

Det man inte får göra utan att inneha certifikat är att trycka på sändknappen.

Såvida man inte är i nöd, då både får och skall man använda alla till buds stående medel för att undanröja fara... nöd går före lag

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag hålla med om rätt mycket. Allting beror ju på hur man använder sin båt. Men att säga att en spann med fendrar är funkar på samma sätt tycker jag illa uttryckt.

 

En annan bra grej med drivankare, enligt mig själv, är att man kan åka en bit utomskärs när det är fint väder, stänga av motorn och sedan lägga drivankaret och därmed kunna ligga någorlunda still under en längre tid och njuta av horisonten...

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite vid sidan om säkerhetsämnet förvisso - men:

 

Vad skall man med VHF-abonnemanget till? 13.gif\

 

Jag slutade ringa med VHF:en för många många år sen, men fortsatte av slentrian att betala dyrt för ingenting. Sen kom sjöassistans-erbjudandet som gjorde att priset på abonnemanget gick upp. Sen gick det inte ens att tacka nej till assistansdelen!

 

Jag sade upp abonnemanget men betalar för tillståndet att ha VHF.

 

SSRS är en självklarhet! De är ju de som alltid står redo om jag har problem på sjön. De kommer ut med snabba båtar och kapabla tjejer och killar. Jag är mycket imponerad av sällskapets framåtanda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drivankare..

i min tidigare båt (en 7,5 * 2 meters snipa, c.a. 1,5 ton) använde jag ofta två 10-liters spänner med ett antal hål i botten kopplade i serie på en lång 8 mm tamp för att dra ner farten vid fiske efter makrill, då båten (i mitt tycke) gick alldeles för fort även på tomgång.

 

Funkade skitbra faktiskt, drog ner farten precis som jag ville, och med avslagen motor höll de mig oftast i rätt riktning (för eller akter beroende på vart drivankaret satt fast i båten) mot vågorna, betydligt behagligare än den annars förhärskande bredsidan mot vågorna/vinden (snipor med vågor tvärskepps rullar ohyggligt kan jag intyga)!

 

Nu har jag en MYCKET tyngre båt (9 ton stål) med MYCKET större vindfång, och då räcker inte två såna små spänner långt som drivankare/broms..men dom behövs inte heller i det avseendet då nya båten smyger fram på tomgång med exakt rätt fart och gungar knappt även vid det som jag med gamla snipan hade bedömt vara omöjlig sjö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Vad är det i praktiken som räddar livet på folk om vädret plötsligt blir sämre och motorn stannar mitt på en fjärd...

 

 

Jaha, vad har vi glömt.

Vi tänker ett varv till.

Varma kläder, livsviktigt. Om ngn faller i, måste ombyte finnas. Filtar går bra.

Reservdelar till åtmindsånde det som man kan fixa själv, ex.vis tändstift.

Kom igen nu.

Paddel?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och vad är då skillnaden på en spann med fendrar och båtshopens dyra drivankare?

 

nog tror jag att även em tiolitershink med ett pat anslutna fendertar räcker för att sakta ned även ditt fartyg så du får tid att njuta av solnedgångengen.

 

(eller köpa tid innan du kommer för nära läkust)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

segel

På en ryds / gt?

Ok

 

Senast ändrad av Veglarn | 11 maj 2007 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tillhör den kategorin som förmodligen kommer att fixa dom situationerna som du eventuellt kan råka ut för. Så med ditt förnuftiga tänkande, så kommer du efter ett antal år till sjöss säkerligen ge råd till många här...  Du är helt rätt ute.  Sannolikt kommer du pga av din förebyggande inställning inte drabbas av tråkiga efterräkningar, av allt de som kan hända till sjöss (för händer, det gör det ! ) när man minst anar det.

 

Gör några enkla tester ombord på din egen båt. Låtsas att det börjar brinna i båten precis när du skall lägga till. Kolla då hur lång tid det tar att hitta brandsläckaren OCH få loss den från fästena.

 

När ni du ute till sjöss i lite dåligt väder, släng då något överbord, så får den som inte stod vid rodret, försöka plocka upp det ENSAM...

 

Jag lovar, det tar en jäkla massa mer tid än vad man trodde....

 

Ha en underbar sommar med en massa sunt förnuft, då händer oftast inte det otäcka !!

 

Senast ändrad av Reine | 11 maj 2007 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Veglarn var inne på en detalj.
 
Ett hjälpsegel i bagaget om motorn skulle lägga av. En styråra i aktern och något att stoppa ned i vattnet (en toft) som lateralplan gör att man kan ta sig åtminstone med vinden upp till halvvind med rätt bra kontroll på vart man är på väg. 
 
Allt som flyter går att segla. Ett Optimistsegel c:a 2 kvm kan duga. Framförallt har man något att göra medan man väntar på assistans eller man kan slippa kalla på folk i onödan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I värsta fall kan man väl rigga upp kapeller, med ett par båtshakar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...