Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Riwallen

Semester på Vättern

Rekommendera Poster

Har lite vaga planer på att dra skutan till Vättern 1-2veckor på semestern.
Vart skall man åka för att få valuta av tiden. Vill inte bara kava runt i båten utan ligga lite still oxå och undersöka.

Iläggning sker sannolikt i Hästholmen sedan uppåt emot Vadstena men sedan då?

Ge mig lite tips tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har min hemmahamn i Hästholmen. Naturligtvis ska du stanna på världshuset och äta deras berömda Schnitzel. Du ska också gå över till Hjo för att äta deras rödingtallrik. En tur söderut till Visingsö ingår naturligtvis när du är på Vättern, därefter går du norrut efter den västra stranden, då får du också lä eftersom det nästan alltid är västlig vind på Vättern. Vadstena är helt klart värt ett besök men det tar du på hemvägen. Skärgården i de norra delarna ska du givetvis besöka. Gå in vid Omboöar (strax norr om Karlsborg) på västra sidan, vidare upp via dödssundet och till Askersund. Du kommer säkert att upptäcka en hel del \smultronställen\ runt sjöns kust. Ögruppen Fjuk, nordväst om Vadstena, Sandön utanför Motala, och så vidare... 

Senast ändrad av asphen | 10 maj 2007 | 18:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan har du ju Gränna och Visingsö söderut.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja hjo får man inte missa!! Jättemysig liten stad! Gästhamnen ska vara jättefin, är flera år sen jag var där sist men även då var den bra!

Visingsö tycker jag inte man ska missa!! men det är ju en bit neråt!

Granvik är mysigt! Liten gästhamn med krog bredvid, liten bit att gå upp till det pyttelilla samhället!

Karlsborg är mysigt det med!

Askersund såklart! Det är ju min hemmahamn så det måste jag ju promota! Jättemysig liten stad med supergod mjukglass!! Fina små mysiga affärer/bodar och tradjazzen i juni, cruising i juli! Finns bra matställen och lite annat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beräknad tid att åka runt det ni pratar om då?
Om man vill stanna någonstans någon dag extra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det beror väl på hur fort båten går :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har faktiskt ingen aning om hur lång tid det kan ta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska också ner till Vättern i juli.  Det blir Stocholm-mem-kanalen-Vättern-Askersund där jag kommer att besöka min nya klubb: Askersunds segel och motorbåtklubb.  Lastbilstransport till Hjälmaren-kanalen-Mälaren-Stockholm.  Runt tre veckor räknar vi med att vara ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kompis i Båtklubben som tillbringade 3 månader med att segla på Vättern...

Det är inte mycket han missade!

Riktigt så lång tid tror jag inte du behöver men sätt av två veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ju varit i Hjo och södra delen av Vättern månnga ggr innan så tanken var väl mera norrut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...