Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Zorgen

digital voltmeter

Rekommendera Poster

Det finns många faktorer som påverkar batteriets kondition. 2taktochel nämner några. Ska man testa batteriets kapacitet ordentligt bör man mäta spänning utan last och sen ladda ur batteriet med låg ström och sampla spänningen tills batteriet är urladdat. Då kan man räkna ut kapaciteten. Man kan sen mäta A urladdning vart efter man har utrustning inkopplad till batteriet som man räknar bort från kapaciteten man fick fram, och då har man bra värden att gå efter. Temperatur har sin inverkan också.

Visst, du kan se visst skick hos batteriet med en voltmeter. Lite kan man lära av att studera spänningen vid laddningar, urladdningar osv med tiden. Och givetvis ser man om batteiet behöver laddas, så voltmetern är absolut nr 1 om man vill kolla batteriet. Men det är som sagt inte säkert att du får reda på hur batteriet verkligen mår, om det är det du vill veta. DET är vad jag ville säga från början med 2V, men skit i det, det var dåligt förklarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Lite skillnad på säger ingenting om och behöver inte, eller hur?

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att förr eller senare drabbas vi alla av dåligt batteri?

Och pga kostnad och besvär föredrar de flesta drabbas senare av problemet.

Om man struntar i polspänningen med och utan last drabbas man troligen tidigare av problemet.

Frågan är hur mycket ork man har att övervaka batteriet så man inte laddar ur det för mycket eller upp för mycket?

Några långa belastningprov som på lab orkar inte jag med för att kolla konditionen.

Det bekvämaste anser jag är att ha en hyfsat bra digitalvoltmeter och hålla koll på polspänningen.

Då jag slarvade med det för några år sen gick det aktuella batteriet fort sönder pga för mycket urladdning. Nu har jag bättre koll med voltmeter och då håller det bättre. (kaliberad Biltema)  

En kompis förstörde flera batterier pga att GPS stöldskyddet så sakta tömde batterierna på  ca 3 veckor. En del får lära sig den hårda vägen.

Kan också tillägga att det var ett fasligt slit att nödstarta deras 100HKr 4takts Yamaha med nödsnöret.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att övervaka med hjälp av en voltmeter passar nog inte mig eftersom jag är sifferblind. Jag ska skissa på två kretsar. Dels något som mäter spänningen när startmotorn går och visa grönt/gult/rött och dels något som varnar när batteriet börjar bli urladdat.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra grund. Ska komplettera med några komponenter för att få kretsen att fånga minimivärdet och låta det stå var några minuter så att man hinner läsa värdet. För startbatteriet mäter man lämpligen när startmotorn arbetar. Förbrukningsbatteriets spänning får man försöka fånga t.ex. när vattenpumpen i pentryt startar. Dags att besöka Elfa och damma av lödkolven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gredd skrev:

Köp en sån här för 38 kr inkl frakt och kalibrera den med hjälp av ett bra mätinstrument så får du lika god nogrannhet som den där dyra jäkeln. 

Hur gjorde du när du kalibrerade ditt instrument? Kan man justera det på något sätt?

/Grovah



Senast ändrad av Grovah | 02 mars 2010 | 10:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått hem min voltmeter nu och med en inbyggnadslåda från Kjell.com för 39kr och en strömbrytare ( instrument för 40kr) så blev det ett komplett instrument med strömbrytare för under 100-lappen!

/Grovah

post-28995-1394236320,5122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde min egna multivoltmätare.... dvs jag ville hålla koll på både Start och Förbrukningsbatterierna men med bara en voltmätare. Gjorde en väldigt enkel konstruktion med grejer från Elfa :-) . En stycken voltmätare, typ 200 kronor och en dubbelpolig strömbrytare, dvs en on-off-on. på så sätt kan jag kolla båda batteribankerna med en display och en strömbrytare, kanske inte världens billigaste men det är ju kul att pyssla lite också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...