Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Zorgen

digital voltmeter

Rekommendera Poster

Hej. finns det någon som har ett bra tips om vilken voltmätare jag ska skaffa till mitt förbruknings batter? skulle haft en digital mätare som jag tänkte installera på kontroll panelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på kjell.com eller conrad.se..där finns det några att välja på..21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör väl ha två decimaler för att hålla koll på batteriet. Bra förslag i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar intressant. I manualen står det 3½ siffror vad menas med det????
Misstänker att man får köra med 1 decimal då för halva siffror verkar ju ingen höjdare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 1/2 siffra står för att man bara får man 1999 som max visning. 

Med 4 siffror får man 9999 som max.

19.99 V räcker för att kolla 12.00V i din båt med 2 decimaler.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 1/2 siffra står för att man bara får man 1999 som max visning. 

Med 4 siffror får man 9999 som max.

19.99 V räcker för att kolla 12.00V i din båt med 2 decimaler.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas är en 2 1/2 siffrors digitalvoltmeter och visar bara max 19,9V . Färre siffror brukar man ha när mätnoggrannheten är sämre. Biltema anger ingen noggrannhet vad jag kan se.

Men varför har dom lysdioder med? Flott, men det drar ju extra ström. Bara en digitalvoltmeter drar lite utan belysning. Brukar klara sig länge på bara ett 9V batteri.

Men allt är ju relativt. Jämfört med annan förbrukning är biltemas förbrukning kanske försumbar ändå med sina lysdioder?  Men bäst då att den är avstängd när båten inte används för även lite ström men lång tid tömmer batterier.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte enbart titta på antalet decimaler och ta det som garanti för att instrumentet är noggrannt.  Vanligen har dessa instrument en noggrannhet på 1%. Det låter bra, men tänk på att det vid 12V faktiskt innebär att de kan visa upp till 0,12V fel. Vad skall man med två decimaler till om hela sista decimalen drunknar i instrumentets mätonoggrannhet ?

Odelco specar 0,5% /- en siffra. Om det nu inte är vid fullt utslag (vilket är vanligt) utan om vi räknar snällt, innebär det alltså upp till 0,07V fel. Där åker nästan hela nyttan med sista siffran.

Skyllermark anger ingen noggrannhet, men den har bara en decimal. Eftersom den troligen inte är bättre än Odelcos (som är väldigt bra egentligen) så är det högst rimligt att bara visa en decimal.

Batteknik skriver att deras voltmeter är noggrann, men det finns trots detta ingen noggrannhetssiffra angiven. Den har dock två decimaler, så det är nog det som åsyftas. Men den är ju försedd med en justerskruv, och enligt manualen så är ju tanken att man får kalibrera den själv. Om man har något extremt noggrant att kalibrera mot....

Biltemas spejsiga voltmätare är ju gjord för pimpade julgransliknande bilar, inte för strömsnåla båtapplikationer. Tror inte 18-åringen med sin stylade Volvo 740 vill ha en diskret LCD-voltmeter att visa upp för kompisarna Flört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att noggrannheten inte är så avgörande. Utan det är förändringen på spänningen som är intressant. Man lär sej vad den visar vid fulladdat och kan sedan följa späningen vid urladdning. På Kjells mätare finns en finjustering som kan/skall ställas in på rätt spänning.

CoolJämför med en termometer som inte har någon gradering, visar den högt, på med kortbyxor, visar den lågt är det långkallingar som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Flera decimaler är bra för att se vart spänningen är på väg, och ev kunna stänga DVD'n och lampan och gå och lägga sig när det börjar bli för lågt. Den absoluta noggranheten är mindre intressant.

Vad som är OK spänning beror på ändå på om man belastar batterierna, laddar, är solcellen igång etc.

 



Senast ändrad av Anders_St | 16 februari 2010 | 16:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte det kostar extra så gör det ju inget om absolutnoggrannheten är specificerad och bra.

Jag har en gammal Biltema voltmeter typ 15-132 med visserligen 3 1/2 siffra men där noggrannheten var dålig. Men den hade en potentiometer inuti som jag kunde justera och kalibrera efter en HP voltmeter så den blev bra. Men kanske inte alla båtägare har den möjligheten?

Vill man veta hur bra laddat ett blybatteri är vill man gärna ha åtminstone på 0,1V när. Gärna lite bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battekniks voltmeter matas av mätspänningen och drar 1,5 mA, och kan alltså sitta ansluten på batteripolerna (där man ju vill veta spänningen) hela säsongen. Den levereras kalibrerad till - 0,02 volt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en sån här för 38 kr inkl frakt och kalibrera den med hjälp av ett bra mätinstrument så får du lika god nogrannhet som den där dyra jäkeln. Har två styck och dessa visar samma som mitt dyra flukeinstrument efter kalibrering. Jag kanske bara haft tur men värt ett försök då dem är snudd på gratis.

http://cgi.ebay.com/Blue-LCD-Digital-Voltage-Volt-Meter-Voltmeter-Panel-20V_W0QQitemZ300393906958QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item45f0df430e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon speciellt hög noggranhet behöver ni väl inte? Batteriets spänning kan skilja 2V och funka lika bra ändå, eller ligga på 14V och ändå vara i sämta skick.

Men Kjelles LCD-instrument funkar fint. Och den drar ju bara ca 1mA. Med ett 200mAh 9V räcker således i 0.2Ah/0.001A = 200 timmar (teoretiskt sett). Sätt bara en strömbrytare mellan batteriet och instrumentet så lär det räcka säsongen ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för svammel: /- 2 volt spelar ingen roll, shape up eller svara inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som topplocket använder instrumentet bara som tändningslampa och då är noggrannheten inte så viktig.

Men för de som vill se batteriets kondition också är det viktigt med hyfsat bra noggrannhret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra pris. Köpte ett på studs, 38,49kr med dagens växelkurs inklusive frakt. Har funderat på att köpa ett instrument under vintern, får 26st instrument härifrån för vad det jag tittat på kostar..

 

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grovah

Just den tabellen använder jag mig också av. Det är viktigt att inte ladda ur blyackar för mycket för då går de fortare hädan.

Alldeles särskillt viktigt att hållla koll då man inte laddar utan bara förbrukar som när jag kör med elmotorn länge.  Och när 2 taktaren går får jag bara max 4A i laddning på maxgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där tabellen kan säkert stämma bra för vissa batterier om det är nytt. Men när batteriet åldras skjunker kapaciteten i batteriet. Jag menar bara att spänningen BEHÖVER inte ge en säker indikation av batteriets kondition, tänk på det. Om instrumentet inte heller är kalibrerat och utan större noggranhet kan det vara värdelöst att avgöra kapaciteten genom att se på spänningen. Men om ni nu har en bra tabell för ert batteri och ett riktigt instrument kan det ju vara intressant att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tabellen är nog applicerbar på de flesta 12V blybatterier. Men den visar naturligtvis inte om batteriet börjar gå ner sig och tappa kapacitet. Alltså när 75% inte längre är ett visst antal Ah. Men det har heller ingen påstått, och det gör inte en vanlig Ah-mätare (tankmätare) för batteri heller.

Den största nackdelen med tabellen tycker jag istället är att den gäller blybatteri i vila, och med vila så avses ett antal timmar utan laddning elelr urladdning. Men visst slänger jag också ett öga på batterispänningen när jag vet att batteribanken varit i just vila för att få en indikation. Trots en häftig Ah-mätare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att spänningstabellen fungerar bra även på ett gammalt batteri. T.ex om man har konstaterat att batteriet har 50 % av kapaciteten så har man 30 Ah kvar i ett fulladdat 60Ah batteri och får utgå från den kapaciteten.

I bilen byter man batteri när batteriet har kapacitet för en vinterstart istort sett.

En start som tar 6 sekunder och startmotorn vill ha 200A betyder 1/3 Ah. Så kass batteri klarar man sig med i en bil tills det blir kallt.

I en batteribank i båten byter man långt tidigare. Inte många accepterar att bara halva batterikap. finns kvar. Då får man gå och koja tidigt, ingen bokläsning eller Alfapet, TV eller planerande av nästa dagsetapp på PC:n.

Räkna med att batteribanken som ny ger 70% av vad det står på batterierna tillsammans och utnyttja 50% av det, 35% alltså. Då klarar sig banken i 4-5 år och sen blir det oftast nyköp igen. Har man batteribank på 3 fitidsbatterier blir de215 Ah. 35 % av det ungefär 70 Ah. Det brukar vi sällan ta ut men det klarar banken rätt länge.

Spänningsmätning funkar bra när man besöker båten. En koll på mätarn ger fingervisning om laddning. Ex.vis står det under 12,6V så sätter jag igång laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det riktgt som både topplocket och IngemarE påpekar.

Men en hyfsat bra voltmeter är inte så dyr att skaffa. Om inte man mäter spänningen hur ska man då kunna hålla koll på batteriets kondition på ett enkelt sätt?

Då får blir det någon processorstyrd anordning som håller koll på batteriets inre resistans och lasten och räknar bort tappet över Rinre och får fram tabellspänningen. Går att fixa men mycket jobb.

Jag mäter då elmotorn är avstängd och bara ekolodet är på för det drar försumbart lite. Då närmar man sig EMKn (Tabellvärdet) för batteriet och det borde duga.

Om man sen vid laddning och vila ett dygn inte uppnår 12,72 V på batteriet är det ett tecken på att batteriet är på väg utför. Hur mycket finns kanske tabell för med?

Syramätare kan man inte hålla på med för både jobbigt och otrevligt med syrastänk.

Mina fd jeans gillade inte syrastänk.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar IngemarE och forgus31!

Jag ville bara påpeka detta så ingen går 100% efter vad voltmetern och en tabell säger. Surt när man väl står med tomt batteri och inte kan starta trots hyffsad spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man mäta vad ett batteris kondition är vid viss spänning och ström det kan ge ska man helst mäta med last.

Bilbatteritestare brukar ha ett jättemotstånd som lastar då man mäter t.ex.

Även mindre batteritestare brukar ha någon inbyggd last. OBS inte DVM.  

Den sk inre resistansen i batteriet ökar med tiden. Man lurar sig att tro batteriet är bra för att instrumentlamporna fungerar som vanligt i bilen, men när startmotorn vill ha sina 50-100A då kan inre resistansen vara så hög att det inte blir tillräcklig spänning till startmotorn.

Och när solenoiden börjar hacka är det riktigt illa.  

Mao batteriet kan inte leverera så hög effekt längre. Säkert inte många Ah heller, men man sitter ju inte timtals och kollar instrumentbelysningen så Ah ser man inte.

Såg i någon biltidning att man kunde mäta spänningen över batteriet då startmotorn gick för att se konditionen på batteriet. Kommer dessvärre inte ihåg värdena som angavs för godkänt. Ett enkelt sätt.

Men digitalvoltmeter är väl ändå nr 1 bland verktygen man kan använda för att testa batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...