AudiTQ 1 Postad 9 Maj , 2007 Hallå gott folk, Jag kommer förmodligen köpa en helt ny Buster XL årsm 07...inom de kommande dagarna. har fått en schysst deal från en av Busterhandlarna i Stockholm. ...men denna båt vill man skydda på alla sätt mot stöld- nu vet jag ju att det inte går till 100%. Farsans båt tog dom på 90-talet genom att ta hela bryggan med sig (!) Men iallafal, jag har för avsikt att installera Nautiloc, securemark och även trackguard (om det är lönsamt), Klass IV kedja och lås samt stävöggla av samma klassning. Vad mer kan man göra liksom ? klass IV i stävögglan och kanske till och sätta en kedja klass III i aktern till bryggpontonen.... Hur gör ni för att skydda era ögonstenar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Maj , 2007 Har allt det du skriver inkl Trackguard. Fördelen med Trackguard är att den har egen strömförsörjning som räcker 1 år (då du byter batteri i enheten). Den är liten och går att gömma på många ställen, även innanför motorkåpan. Eftersom den är VHF baserad kan den pejlas in även i källare och liknande betongbyggnader osv där GSM/GPS baserade system kan få problem. Nackdelen är att du inte får nån indikation om nån snor båten och el motorn, sånt måste du kolla själv. Men återfunnaprocenten är hög på trackguard om man skall tro deras hemsida. Har haft mitt trackguard i 3 säsonger. Svider lite med abonnemangsavgiften varje år men det får man stå ut med om man tycker systemet har sådan fördelar att det är värt det. Observera att Guard Systems infört ett extra tillsäggsavtal för spårning i Baltikum, Polen, Finland, Tyskland, Belgien, Nederländerna på 400 kr/år. Då blir årsabonnemanget 2400 kr om du vill ha det området täckt också och då börjar det bli dyrt för en privatperson tycker jag. Jag har även märkt min båt elektroniskt (dock inte securmark men det skulle jag valt idag om det funnits då jag märke min). Har även Snap Off ratt. Ganska svårt att styra en båt med en större utombordare utan ratt, kanske man slipper försök till okynnesåkning på det sättet. Mer än så orkar jag inte bemöda mig att ha i stöldförebyggande åtgärder. Får en rejäl rabatt hos försäkringsbolaget förstås (jag har max rabatter). Du får installatioinsbidrag på Nautilock, BoatGuard 201 (som är samma typ av startspärr) och liknande hos de flesta försäkringsbolag. Har bara haft påhälsning i mina båtar en gång och då trampade de igenom främre kapellet på min nuvarande båt (har en bowrider) och så hade de rotat runt i alla förvaringsutrymmen men konstigt nog inte tagit nåt (hade i och för sig inget av värde där). Har båten där det rör sig rätt mycket folk och bostadsområde alldeles intill så det skall mycket till om nån obemärk skall ta lös båten och dra iväg med den. Räknar inte med att de får igång motorn då den har startspärr (såvida det inte är riktiga proffs som kan tjuvkoppla trots detta). /Bo Senast ändrad av bossee | 09 maj 2007 | 22:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 9 Maj , 2007 tack bossee för ditt utförliga svar! känns som om trackguard är lite dyrt för en privatperson....iofs så är ju spårningmöjlighet i baltikum bra- eftersom mkt stulet hamnar där. Får se hur jag gör...Snapp-off ratt blir det iaf. Hade inbrott i min gamla buster förra året men det var troligtvis snorungar som var ute efter bensin till sina moppar...enligt andra drabbade. hade ingen soppa i båten men dom fick med sig en halvfull flaska 2-takts olja.. Ska ha en dunk bensin, blandat med vatten i båten och hoppas dom tar den mohaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser