Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Terrafobica

Förbannade ockrare

Rekommendera Poster

Jag behövde byta ut min anod av magnesium på mitt Alpha-drev.  Det var inte så lätt att hitta någon som hade ett hemma.  Men Marinshoppen i Älvsjö kunde med några dagars varsel få hem ett så jag gjorde en beställning, det skulle kosta 590 kronor. Det var bråttom för båten skulle sjösättas om en vecka.  Dagarna gick men ingen anod.  Jag började ringa runt till alla tänkbara båttillbehörsbutiker och fick napp på Hansen Marine i Spånga.  122,50:- skulle de ha för samma anod.  Smått förbannad ringde jag till Marinshopen och fick till svar att jag fick stå mitt kast eftersom jag redan hade beställt.  Jag står nu mitt kast och betalar kalaset, men de har definitivt en kund mindre och jag ska göra vad jag kan på alla båtforum för att varna för detta företags minst sagt ockerpriser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Terra ..!!! 

Är dom dumma så ska dom få veta de med besked , vi pröjsar inte förmycke bara för att det är kul !!!???

-smiley-frown.gif\Nu är det krig .....

post-11345-1394235048,9097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövde en Oring till mitt sjövattenfilter (Vetus).

Hjertmans vill ha 95 Skr

Gick till en maskinfirma och köpte Oringen för 15 Skr

Fast då är det ju inte Original dyra båtpriset

post-571-1394235048,9246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Men du...varför ska du överhuvudtaget köpa den om de tar ut ockerpriser??? Genom att köpa så fattar de ju aldrig!! Vad tror du händer om du inte köper den? De lär ju knappast stämma dig för att du inte fullföljde ditt köp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, stämd blir du nog knappast för de summorna men om summorna är större så ska man nog ha i åtanke att beställda varor som sedan avbeställs kan man få betala företagets extra kostnader för... Men som sagt, knappast troligt i detta fallet...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är den att det bestämdes att prylarna skulle skickas till mig per postförskott så att jag skulle slippa åka fram och tillbaka.  Men innan prylarna hade kommit till dem så protesterade jag mot den enorma prisskillnaden och fick då det där svaret om att jag fick stå mitt kast.  Nu har de lik förbannat skickat grejerna till mig och de ligger på utlämningsstället för avhämtning.  Hur är det nu, måste jag hämta ut skiten?  Jag har ju inte visat leg vid betällningen, det kanske är någon som vill jävlas med mig som beställt prylar i mitt namn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Lös EJ ut paketet.
Efter några veckor går det tillbaka.
Om du ringde och klagade på priset innan de skickade paketet så klarar du dig i alla instanser. De kanske skickar en räkning för alltihop och för frakten men det är bara att beivra den också. Detta är viktigt så de inte skickar kronofogden på dig. Du måste beivra den! Du kan göra det på tel, spela in samtalet, eller email om du inte vill skriva brev.

Ring annars konsumentombudsmannen, detta är solklart fall av ockerpris.
Ring runt lite mera och kolla nästa gång, de har trots allt haft besvär med att ta hem grejen. Försök ev att göra upp om ett lägre pris och att de skickar på nytt eller du hämtar i butiken.  
Hälsn.
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lös ej ut paketet, har handlaren ett skriftligt bevis så kanske du ligger pyrt till, men jag skulle absolut skitit i att hämta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ockerpriser = marinprylar = sant MEN nu har vi INTERNET så nu kan vi dela med oss av erfarenheterna, skulle byta motorkuddar till min GRÖNA FARAN = VP och de skulle ha !! 2100:- STYCK för motorkuddar givetvis köpte jag inte dessa utan med mindre förändring av motor bädden fick jag ned kostnaden betydlig med vanliga standard kuddar, lite jobb framför datorn men värt vartenda krona, samma med annat det är absolut värt att kolla runt ta t.e.x GPSer USA går det alltid att fixas från och då får man en i reserv dessutom för samma pris som en här i Sverige

Så kämpa på och tipsa varandra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Lös ej ut paketet, åk inte dit mera.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ångrat köp gäller väl även hos Marinshopen.

Har beställt en del från dem men har inget negativt mycket snabb service vid utskicken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog också försiktigt positivt inställd till Marinshopen. Hittills har de verkat veta vad det är för prylar de säljer och har hyfsade priser?

(Sedan ligger dom 5 minuter från både jobbet och hem så man enkelt kan smita in vid behov.)

Men det lönar sig alltid att frågra runt ordentligt innan man köper någonting här i världen. Tillbehörsaffärer som Marinshopen är bekväma för de har allt på ett ställe. Den bekvämligheten får man betala för genom att de lägger på lite på priset. Har man tid att jaga runt på specialställen, Internet och t ex fråga på det här forumet så kan det nog bli billigare.

Själv prioriterar jag ibland tid framför pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det vara skillnader i pris mellan olika företag.  Men 122,50 kontra 590 är väl ändå åt he---te.  En anod eller fem för samma pris.  Nu är ju dessutom Hansen Marine ett mycket välrenomerat företag som anlitas av de flesta båtmekaniker, så det är inga skitprodukter de säljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man stöter på problem med handlare är det bra att ta upp det här, men även viktigt att man talar om det för handlarn man är missnöjd med, om jag var båthandlare så är inte MG det stället jag skulle vilja vara omskriven negativt i.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den stora prisskillnaden kan jag misstänka att det dyra priset är för en i magnesium , medans det billiga är en vanlig zinkanod. Till ett VP S-drev skiljer det i alla fall ett par hundra mellan Zn och Mg, så har du fått Mg-anod för 122:50 så är det mycket billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svängde in på Catepillar i Gbg för att köpa två impellrar till mina motorer. Inte en fundering på priset ens. Impellrar har aldrig kostat särskilt mycket.

4120kr skulle två st kosta!!!

Blev nya på ebay för $50 styck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan man köper något, i alla fall om det handlar om större pengar så kolla företagen på olika sidor.

Råd och rön har en sida som heter svarta listan, är väldigt bra, och ibland blir man förvånad över företag som man hittar på dessa olika sidor.

Konsumentverket har en sida.

Kolla kronofogden,( i alla fall om man ska köpa båt )

Inkassobyråer, skattemyndigheten, nästan alla dessa myndigheter har information som är offentlig och kan läsas av alla.

Gör man detta så kan man i alla fall försöka att slippa bli lurad.

bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste faktiskt gå mot strömmen här, har man ingått ett avtal så skall man ju fullfölja det, även om det svider. Du visste ju vad priset skulle bli och du gick med på att betala det.

Se det som läropengar...

Sen antar jag att om de inte har levererat i tid (det har jag inte lyckats lista ut av ditt inlägg) och det innebär väsentlig olägenhet för dig (vilket det kan bli om du inte kan sjösätta i tid) så ligger saken i en annan dager.

Marinshoppen är lite av nödfall för mig, de ligger på vägen hem från jobbet, men jag köper där bara prylar som inte finns någonannastans att tillgå. Det måste ju ändå kosta stora pengar att hålla ett stort lager, man betalar inte bara för prylen utan även för tillgängligheten och personalens kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kollar på hansenracing finns det inte en enda anod i magnesium till Alfa-drevet, där emot i zink och i aluminium. De kanske hade något liggandes som inte finns med i katalogen? För det kan väl inte vara så att du jämför priset på två olika produkter och sedan skriver skit om det företag som faktiskt ger dig det du har beställt? Något skumt är det och om jag har rätt så är det inte mer än rätt, att du erkänner och ber företaget om ursäkt. Har jag fel så har du fått ett väldigt bra pris på anoden. Det är så bra att du borde köpa fler och sälja med förtjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför fortsätter ni att tugga om och om i den här ett och ett halvt år gamla tråden?  Jag köpte en extra uppsättning anoder hos Hansen som monterades detta år 2008, och de är i magnesium. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...