Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
edmund

Ett extra batteri

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 60 hkp och ett startbatteri. Vill sätta dit ett extra för ev extra utrustning, gps mm.

Hur skall jag koppla?

Förklara tydligt är inte duktig på båt el!!

Tack på förhand

Edmund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Din sökning på batteri gav nedanstående resultat

Visar 1 - 50 av 1147 ämnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men?

Extra batterier är ju till för övernattningar och stillaliggande när motorn inte går. Lampor, radio, TV, ev ankarlanterna etc.

Du har en utombordare. Vad tänker du ha för extra utrustning som körs när inte motorn går? Behöver du verkligen ett extra batteri och krånglet med extra brytare och kablar?

En radio/stereo kan man ha igång ett par timmar på startbatteriet, så laddas det upp på vägen hem.

En GPS och ett ekolod är ju bara igång när motorn går, i stort sett.

Senast ändrad av Anders_St | 09 maj 2007 | 17:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Edmund!

Jag är precis som du ingen hejare på el. För att slippa ett urladdat batteri när man ska vända hemåt men slippa koppla in ett extra batteri har jag köpt en fiffig produkt på biltema, artnr 38-245;

Bilbatteriskydd

För 12 V cigarettändaruttag. Stryper automatiskt strömtillförseln till den anslutna apparaten när batterispänningen hotar att bli för låg. Detta försäkrar att det alltid finns tillräckligt med ström kvar i batteriet för att kunna starta bilen. Inspänning: 12 V. Ansluten spänning: 12,5 V ± 0,3 V. Strypspänning: 11,2 V ± 0,3 V. Max. driftström: 10 A.

Jag vet att detta inte är svar på din fråga, men kanske kan det till viss del fylla samma syfte. Jag har ännu inte hunnit testa apparaten, men det borde funka fint... Jag tror att samma produkt även finns på Jula eller hos Clas Ohlsson.

Lycka till,

Westman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En billig och relativt enkel lösning är att montera en treläges strömbrytare, batteri 1, 2 all och off, finns hos alla marinor och de flesta välsorterade elfirmor.

Starta på batteri 1, när du kör brytaren i läge all när du ligger över natten brytaren i läge 2 och när du inte använder båten läge off

Monteringsinstruktion finns med i lådan

Annars kan man gå på en dyrare lösning med skiljerelä eller diodbrygga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...