Theres 0 Postad 9 Maj , 2007 hade kastat i 99 kilo bojsten till min nya Örnvik 525 (740kg med motor) och får till min fasa höra grannen ringa och säga att fören står och slår i bryggan och att båten står och hänger på en annan båt! Så sen åkte jag ut och kastade ut 50 kilo betong så nu hoppas jag den rackarns båten sitter kvar...eller vad tror ni? Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Maj , 2007 betongs densitit är inte så hög så räkna med att dina 99 kg inte blir så mycket under vattnet, gjutjärn har betydligt högre densitet tex lastbilsbromsskivor, blir som tallriksankare på botten och hugger i bra vid horrisontalförflyttning men ändå lätt att flytta vid behov om man lyfter dem rakt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Maj , 2007 Betongen ligger på ungefär 2 300 kg /m³. Räkna sedan bort vattnet det tränger undan, dvs 1000 kg / m³, vilket är ungefär 40% av vikten. Din bojsten håller därmed din båt med ungefär 100 kg grovt räknat, mekanisk hållfasthet borträknat. Gräver den ner sig i lera eller sand håller den bättre än om du har stenen på hård botten. Som rekommendation har Moderna Försäkringar att en bojsten skall väga 560 kg på land eller 300 kg i vattnet för din båt, http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf Använd det som riktvärde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Theres 0 Postad 9 Maj , 2007 tack för tipsen, ska förtydliga lite. Jag slängde först i platta (traktortyngder)i järn på 99 kilo och sedan adderade med 50 kilo betong så jag hoppas det räcker.. om man läser rekomenderat bara betong behöver man ju typ 400 kilo, det låter ju helt sjukt mycket men jag kan inte säga att det är fel heller.. fler kommentarer/egan erfarenheter av att bojen drivit iväg..? tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Maj , 2007 Som sagt. Det är skillnad på vikt i vattnet och vikt på land. I vattnet så försvinner vikt motsvarande den undanträngda vattenmängden. Dvs: Om man rör ihop en liter betong så väger den ungefär 2,3 kg på land. I vatten får man dra bort vad 1 liter vatten väger, dvs det blir bara 2,3 - 1 = 1,3 kg kvar i vattnet. Så av dina 99 kg betong blir det bara 56 kg. Nikitalords tips om gamla bromsskivor låter vettigt. Järn är tyngre än betong per liter så där får man kvar mera av vikten i vattnet. Senast ändrad av Anders_St | 09 maj 2007 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 9 Maj , 2007 men nu så har han ju inte slängt i 99kg betong. han har skickat i 99kg järn och lagt TILL 40 kg betong alltså vikt på land totalt 130kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Maj , 2007 Visst, men det saknas fortfarande drygt 400 kg enligt dimensioneringstabellerna... Och var står det att de 99 kilorna är i järn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Maj , 2007 Hej, Min s k P-ring (en rund järnring med utstickande hörn som skall gräva ner sig i botten) funkade inget vidare i vinter. Bojen och P-ringen behagade vandra iväg sisådär 500 meter ner längs älven där jag har min båtplats. När jag väl hittade den fick jag ge mig ut i gummibåt förra veckan och sen med rep hala hem hela härligheten in till land och köra hem alltihop till min brygga igen. Övergår mitt förstånd hur isen och strömmen kunde vara så stark. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 maj 2007 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 December , 2014 Jag rekommenderar p-ring. Har haft en 70 kilos i tre säsonger nu till ca 4,5 tons båt. Funkat jättebra och den har inte rört sig alls. Har dock ganska lerig och dyig botten så den har nog grävt ned sig fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 15 December , 2014 Jag rekommenderar p-ring. Har haft en 70 kilos i tre säsonger nu till ca 4,5 tons båt. Funkat jättebra och den har inte rört sig alls. Har dock ganska lerig och dyig botten så den har nog grävt ned sig fint. Det är ju precis så man behöver fundera, vad är det för botten? Plan klipphäll så behöver man säkert allt hundratals kg som försäkringsbolagen rekommenderar. Kan man få något att gräva ner sig o suga fast i dy och lera klarar man sig med betydligt mindre vikt, då blir formen mer avgörande. Finns det grov sten/formationer som det kan kila fast mellan eller bakom så kan man också ha betydligt mindre vikt men en bra form. Ta reda på hur botten ser ut och fundera ut något som kan fastna och ligga still på det underlaget. En av mina kamrater envisades med att ha sin båt på svaj i ett ganska utsatt läge. Det tog ett tag innan han fick ordning på sina vikter, när båten äntligen låg på plats oavsett väder så hade ha en betongklump rakt under bojen, från betongen gick tre kättingar i olika riktningar till två p-ringar och ett cqr-ankare av större modell...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 16 December , 2014 (redigerade) Visst, men det saknas fortfarande drygt 400 kg enligt dimensioneringstabellerna... Och var står det att de 99 kilorna är i järn? För oss lantisar är det självklart vad traktorvikter är för något och för er andra så förtydligade TS det hela. "Jag slängde först i platta (traktortyngder)i järn på 99 kilo och sedan adderade med 50 kilo betong så jag hoppas det räcker.." Hoppas det räcker. Redigerad 16 December , 2014 av excel319 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 16 December , 2014 (redigerade) Vi får väl hoppas att TS har fått ordning på det hela nu, 7.5 år senare och drygt 7 år sedan senaste inloggningen Redigerad 16 December , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 16 December , 2014 Vi får väl hoppas att TS har fått ordning på det hela nu, 7.5 år senare och drygt 7 år sedan senaste inloggningen Ja, eller gav han kanske upp och sålde båten , finns ju alltid fler som kan ha nytta av informationen oavsett hur det gått för TS, men visst är det kul när gamla trådar flyer upp till ytan som om förra inlägget var gjort i går kväll..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 16 December , 2014 Håller med. Jag själv tycker det är helt ok att lyfta även urgamla trådar, kanske har man tex ny input som utgör värdefull komplettering. Trådarna blir ju med tiden som en sorts faktabank, även om vissa naturligtvis kan bli inaktuella (produkter som har utgått och liknande). Men som sagt, kul när de flyter upp igen. Man kan väl se det som ett tecken på att sökfunktionen fungerar bra numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 December , 2014 Ja nu är det väl DykAnders som lyft tråden för att kunna erbjuda sina tjänster. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 16 December , 2014 Ja nu är det väl DykAnders som lyft tråden för att kunna erbjuda sina tjänster. Kalle Det är sant, och det är väl inte lika ok, är väl inte ens i enlighet med forumreglerna? Jag syftade mest på trådlyftning i allmänhet. Tycker generellt sett inte att man ska vara rädd för att göra det, även om man får någon kommentar om det, fast en liten rad i stil med "gammal tråd, jag vet, men..." skadar ju aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 December , 2014 Jag håller med......... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
siteadmin 52 Postad 18 December , 2014 Raderat inlägg om reklam i egen sak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser