nirilli 0 Postad 9 Maj , 2007 För 60-70 år sedan un der förbudstiden var Svensken problem att få tag i sprit. Det smuglades och koktes hemma i stugorna runt vårt land.2000 talets spritsmuglar och hembrännare är båtägarna som i sin förtvivlade jakt efter en fungerande bottenfärg koker själv eller smuglar från annat land.De första åren efter förbudet talades bland båtägarna om miljö och det såg ut som om övergången till giftfri färg skulle gå bra. Men eftersom åren går och havstullpanerna växer så blir båtägaren allt mer desperat. I min hamn har jakten i år varit i det närmaste desperat. Det har blandats häxbrygdet under preseningar ordnats bussutflykter till Tyskland och Norge. Kända miljövänner drar sig inte för att köppa smugelfärg och under våren har en svart skåpbil med två Polaker i kört runt i vår hamn och sålt riktig färg. Frågan är nu vad kommer att hända kommer Polis och Tull att inrätta botenfärgs komandonstyrkor som har som uppgift att stoppa olagligheterna eller kommer miljöinspektionen att vika sig för trycket. För som vi har det nu kan vi inte fortsätta jag tror faktiskt att vi släpper ut mer gifter nu än innan förbudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Maj , 2007 Vad tjatig du är...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 9 Maj , 2007 Ja akta så du inte får problem med hjärtat. Jag brukar dyka ner med ett cyklop och svepa rent botten med en grov borste med jämna mellanrum så slipper man havstulpanerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 9 Maj , 2007 Beklagar att mitt inlägg kom många gånger hade broblem med anslutningen i morse och trodde jag inte hade publiserat det alls .Jag har rättat till det nu så att vi kan ha en seriös debatt. Senast ändrad av nirilli | 10 maj 2007 | 22:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 9 Maj , 2007 Jag förstår tanken.skall vi hinnainnan färgpolisen slår till.Tycker nog att vi alla ska försöka spara på miljön.Egoismen får inte slå till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Maj , 2007 Man blir riktigt irriterad när man ska köpa färg för ca:1000 :- varje år. Den ska se till att det inte växer konstiga grejer på min båt. Men men har inte funkat så bra hitils!!! Kan inte någon Uppfinna en båt tvätt för segelbåtar??? Skulle lätt åka dit i stället för att lägga ut massa pengar på desssa skit färger att jag slipper jobbet att man säkert sparar miljön mycke mer. Känner sig blåst varje gång man går på den bluffen att handla miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 9 Maj , 2007 Det finns väl bottentvättar för båtar, har för mig att det har installerats några testanläggningar på ostkusten i alla fall. Sedan går forskningen snabbt framåt se här t ex http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/nyheterdetalj?contentId=653340 Inom några år kan det finnas bra och effektiva giftfria bottenfärger på marknaden, det forskas intensivt om det i alla fall. För rederinäringen handlar det om många miljarder som försvinner pga ökad friktion. Finns det pengar att vinna så brukar det komma lösningar förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Maj , 2007 Detta kanske är något ???? http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2007104200045 Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 10 Maj , 2007 Jag gör som Crona brukar. dyka ner med ett cyklop och svepa rent botten med en grov borste med jämna mellanrum så slipper man havstulpanerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 10 Maj , 2007 Jag tyckte mig läsa i någon av alla mina tidningar igår att man faktiskt skall ut och kontrollera hur det är med försäljningen av den här typen av färger. I första hand var det väl olika handlare och importörer som skulle få besök, syftet var väl inte att sätta fast någon utan bara få ett tillfälle att upplysa folk om konsekvenserna av användandet av dessa produkter. Just nu pågår det ett forskningsprojekt om bottenfärger på Göteborgs Universitet och det verkar som de har en produkt som kan fungera. Problemet är väl bara att den lösning som de tagit fram kommer att bli för billig för alla gamla färgtillverkare så den kommer säkert att fördyras på något bra sätt så att även prislappen blir mariniserad. Själv målade jag inte alls i år, bor på västkusten så jag lär väl få sota för detta i höst misstänker jag. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 10 Maj , 2007 Nynäshamn har en tvättanläggning. Det är den enda jag känner till. See http://www.nynashamn.se/net/Välkommen till Nynäshamn/Upplev Nynäshamn/Gästhamnen/Båtbottentvätt Senast ändrad av d88-jwn | 10 maj 2007 | 12:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 10 Maj , 2007 Thz. De funkar visst på segelbåtar .Hade ingen aning. trodde det var bara motorbåtar som hade den turen... Så nästa år blir det fernissa eller nåt under vattenet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_fri 0 Postad 10 Maj , 2007 Hej jag slipade och målade om hela botten förra året kostar massor varje år. Det jag undrar är när jag är nere och simmar/dyker runt båten så får jag all färg på mig dvs, jag blir blå, hur fan ser då sjöarna ut eftersom färgen på båten tar slut på en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 10 Maj , 2007 Ja tyvärr är det så. Du kanske har en självslipande färg typ Mille light. Hade vattnet varit lite varmare i Scandinavien så kanske man kunde hoppa i lite oftare och köra rent botten utan att lägga på massa giftiga botten färger. Man borde hitta på någon panenterad manick som man kunde dra efter botten utan att dyka ner själv! Någon som har någon bra idé? Kanske kölhalning! ;-) Senast ändrad av Crona | 10 maj 2007 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser