HasseG 0 Postad 8 Maj , 2007 Är nybliven båtägare och har just köpt en rullfock med UV skyddat segel. Såg idag i hamnen att det fladdrade i rullfockarna, blåste väl 10m/s. Ska man ha kapell eller räcker det med att vara noga med att rulla in hårt när det är storm på gång, eller kanske ta ner det när man ligger i hamn i dåligt väder typ kuling och storm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 9 Maj , 2007 Det finns skydd för rullfock som man trär på som en strumpa. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2007 Jag brukar rulla in genuan ganska hårt och låta skotet gå ett par tre varv runt seglat. Som ett arv efter en tidigare ägare sitter det en dubbel tamp med ca 25 cm fria ändar, fastsatt i skothornet. Vid behov kan man surra fast den runt seglat som extra säkring eller om man vill ta bort skotet. Personligen tar jag aldrig bort skotet. Har satt fast det direkt i skothornet med en knop. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 9 Maj , 2007 Kapellet skyddar inte bara mot UV-ljus, utan också mot nedsmutsning. Jag tror inte vinden är ett problem, om man är noga med att hålla seglet sträckt när man rullar in. Det är lite jobb med att trä på kapellet. Man måste lossa skotet osv. Plus och minus alltså... Jag har en rulle på klyvaren som sitter 2 meter ut på bogsprötet, och där har jag ingen lust att balansera med ett kapell, så jag kör utan. Jag har aldrig haft problem med fladdrande segel. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser